A digitális térben megszűnt a kommunikációs távolság

A kommunikációs távolság ember és ember közt az elmúlt két évszázadban drámai gyorsasággal csökken, s mára, a digitális térben lényegében meg is szűnt - állítja György Péter, az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem kommunikációs tanszékének professzora. Cikkünkben a kommunikáció történelmi fejlődését követjük nyomon.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A "globalizáció" kortárs fogalma a tizennyolcadik századból, a természetrajz-történészek és utazók "globális öntudatából" ered. "A természet rendszerezése újfajta, európai kezdeményezés, az európaiak úgynevezett globális öntudatának új formája. A navigációs térképekkel ellentétben azonban a természetrajz olyan káosznak tekintette a világot, amelybõl a tudós hozza létre a rendet" – idézi a professzor Mary Louise Pratt útleírásokról és a transzkulturalitásról szóló könyvét.

Az utazóknak tudományos interpretáció-rendszerre volt szükségük, hogy elmesélhessék tapasztalataikat, s leírhassák és lerajzolhassák, mi mindennel találkoztak az épp felfedezett földrész feltérképezetlen területein. Átkeltek az óceánokon, távoli helyekre utaztak, és példányokat gyûjtöttek az új, ismeretlen országokban honos különbözõ fajokból. A természetrajz osztályozási rendszerének segítségével meg tudták különböztetni a lényegest a triviálistól, és rendet tudtak teremteni. A távolság fölött aratott gyõzelem fontos része volt a globális öntudatnak: a felfedezõk és utazók egymástól mérhetetlenül távoli kulturális és természeti jelenségeket is össze tudtak kötni és értelmezni tudtak a természetrajz rendszerén belül. A Wunderkammerekkel és a curiosity cabinetekkel ellentétben a modern öntudat láthatatlan törvényeken és a tipológia paradigmáján alapult, és eleve tisztában volt a fejlõdéssel, valamint az idõ- és a térbeli változásokat meghatározó szabályokkal. A korai kapitalizmus idején Linnaeus elmélete szabványosította a természeti világot; a természet rendszerezése megelõzte az ipari forradalmat. A viktoriánus elképzelésekben, a darwinizmusban és az életformák hierarchiájáról alkotott véleményekben az evolúció paradigmáját felváltotta a tipológia. A globális öntudat egyre jelentõsebbé és elterjedtebbé vált.

A tizennyolcadik század, majd a kolonializmus klasszikus kora uralta, felosztotta és irányította a bolygót – európai szempontból nem túl sikeresen, amint azt az elsõ világháború is bizonyította. A valódi kérdés azonban nem az, melyik európai ország uralta a világot; a leglényegesebb a filozófia és írás kontrollja, amelyet ez az uralom gyakorolt, és amely az orientalizmus fejlõdéséhez és virágkorához vezetett. "A West and the rest" elmélete alkotta a kolonializmus alapját. A fehér faj tagjai uralkodtak azok felett, akik e "rest"hez tartoztak.. Az úgynevezett faji térképek, az eugenetika és a civilizációs létra kulcsfogalmak voltak az intellektuális navigációs rendszerben. Az osztályozási rendszer globalizálódott: az európaiak tudományos és technológiai felsõbbrendûsége volt az egyetlen általánosan elfogadott társadalmi gyakorlat, a dolgok egyetlen értelmezési módja. Az örök ellenség a primitivizmus volt. Bármilyen kulturálisan távoli társadalmat, osztályt vagy közösséget gondolkodás nélkül "primitívnek" bélyegeztek. A távolság meghatározó tényezõ volt a viktoriánus évtizedekben: az utazók egy kis csoportja tájékoztatta a közösséget, melynek legtöbb tagja soha nem hagyta el közvetlen környezetét, a települést vagy falut, ahol élt.

A huszadik században a távolság kérdése – amely a Geert Hofstede által megalkotott kategóriához, a "power-distance" metaforához köthetõ – drámai átalakuláson ment át: a bolygó minden évtizeddel kisebbé és kisebbé vált. Mivel e változásért elsõsorban a rádiózás feltalálása és a telekommunikáció különbözõ formái a felelõsek, nem az utazók növekvõ számára lehet következtetni belõle, hanem a "kis bolygó"-érzés megjelenésére.
Az egyidejûség felé mutató haladás elsõ lépése a távírókészülék volt, amely mindmáig a modern társadalmak által létrehozott nyilvános tér legfontosabb és legjellemzõbb eleme. A távírókészülék volt a leghatékonyabb egységesítõ eszköz a gyarmatosító kultúra kezében. Asa Briggs és Peter Burke egy tizenkilencedik századi ausztrál véleményt idéz: "Nekünk, régi gyarmatosoknak, akik hosszú ideje elhagytuk Britanniát, nagy boldogság, hogy tanúi lehetünk ennek, a modern találmányok legtökéletesebbikének… Azonnal terjesszük el a távírót."2
A távírókészülék azonban, és hasonlóképpen néhány évtizeddel késõbb a telefon, amely utat nyitott az egyidejûség ígéretének földjére, az egyes személyek közötti kommunikációra korlátozódott. (Noha Budapesten történt egy kísérlet: Puskás Tivadar meginditotta a telefonos mûsorszórást) A telefon a szabadság technológiája, ahogy Ithiel de Sola Pool tanítja, és az elsõ lépést jelentette a nyilvános s tér privatizálásának folyamatában. A távírókészülék és a telefon megjelenésének idején, amikor ezekhez a ritka eszközökhöz még igencsak korlátozottan lehetett hozzáférni, az új technológiák legfontosabb jellemzõje az egységesítést elõsegítõ képességük volt. Manapság, amikor ezek a technológiák a virágkorukat élik – és a telefon mindenhol jelen van –, lehetõvé teszik az egyéni kapcsolatok és a magánjellegû, meghitt terek kialakulását.

A média és a tér, a távolság legyõzéséért folytatott küzdelem történetének második fordulópontja a rádió volt, majd késõbb a televízió. A mûsorszórás, az információ terjesztésének addig ismeretlen rendszere újfajta nyilvános teret hozott létre, Monroe Price kifejezésével élve a "médiateret" A média-tér cenzúrázott, szigorúan ellenõrzött, egységesített és egyidejû tér. A média-tér néhány évtizeden belül gyökeresen átalakított olyan fogalmakat, mint a külpolitika, a nemzetállamok érvényessége, a politikai közösségek jelentése, a kulturális hierarchia és a lojalitások piacának kánonjai. A média-térben a távolság technológiai és politikai kérdéssé vált. Technológiailag csupán egy kiszámolható összeg: az energia, amelyre egy bizonyos távolság legyõzéséhez szükség van. Persze mindennek ára van: nagy távolságokat áthidalni nem olcsó feladat, és ez politikai nehézségeket is okozhat. Az ellenséges vonalakon keresztül átjuttatott üzenetek és rádióadások a háborús mûvészet részeivé váltak. A médiateret folyamatosan felügyelték a korszak kapuõrei, a politikusok. A cenzúra más volt a demokratikus társadalmakban és más az egypártrendszerû Comecon (Council for Mutual Economic Assistance) országokban, de technológiailag nem volt különbség az ellenõrzés végrehajtásában. A média-tér nem csak a politikai köröket befolyásolta, valószínûleg a politikai viták természetét és a háborús technológiákat is újraformálta. A második világháborúban a rádiópropaganda kulcsfontosságú elemét alkotta a hadviselésnek; az öbölháborúban már a média volt a hadszíntér. A CNN nem csak közvetítette a háborút, de részben létre is hozta.
A harmadik fordulópont a napjainkban zajló digitális forradalom: a konvergencia, a multimédia és az internet-forradalom jelenségei, valamint végül de nem utolsó sorban a különbözõ mobil és vezetékes/vezeték nélküli interaktív kommunikációs eszközök és szerkezetek új keletû összeolvadása. Ez a forradalom, ez az új paradigma újfajta társadalmi teret hozott létre: a kiberteret vagy virtuális teret. A kibertér a köz- és a magánszektor közös tartománya, a virtuális identitás, a virtuális szomszédság és a virtuális távolság kifejezõdése és megnyilvánulása. A kibertérben az olyan hagyományos fogalmak, mint a távolság vagy a nyilvános és a magánvilág közötti különbség, összedõlnek és eltûnnek. Vannak versengõ közösségek, élénk verseny zajlik a lojalitások piacán, most is van kulturális csoportosítás, de mindez ellenõrzés és cenzúra nélkül, olyan kapuõrök nélkül, mint az uralkodó osztályok, a politikusok vagy a nemzetállamok. Mivel a kibertér mára visszafordíthatatlanul részévé vált a politikáról, a médiáról, a kommunikációról és a kulturális fejlõdésrõl folytatott diskurzusnak, gyakran hangzanak el olyan vélemények, amelyek vagy alul- vagy túlbecsülik e szép új világ jelentõségét (pl. egyetemes szabadság – globális Nagy Testvér; digitális szakadék – korlátok nélküli világ stb.).

E virtuális tér – a globális öntudat – egyik fontos jellemzõje, hogy nincsenek meg benne a tizennyolcadik század kötelezõ kategóriarendszerei és osztályozási normái. Eme új világrendben vagy ha úgy tetszik, virtuális játszótéren, a virtuális távolság e világában benne rejlik az az alapvetõen új lehetõség, hogy a kulturális uralom hagyományos intézményei és a társadalmi felfogás szabályai gyökeresen megváltozzanak.
A hálózaton kívüli világban számos olyan globális intézmény és szervezet létezik, amelynek mûködése a fizikai földrajzban gyökerezik, és amely a távolság hagyományos fogalmán alapuló technológiát képvisel. A következõ példa rávilágít a médiatér és a virtuális távolság világa közötti különbségre. A WIPO, a World Intellectual Property Organization szinte minden országban elérte, hogy a parlament által jóváhagyott törvényhozás az intellektuális tulajdon európai megközelítését és fogalmát képviselje. Minden fejlett országnak el kell fogadnia, hogy az intellektuális tulajdon és a védjegy nem csak jó üzlet, hanem egy olyan politikai filozófia kifejezõdése is, amely az eredetiséget és az egyéniséget – kulturális és politikai hierarchiánk legkívánatosabb értékeit – mindenek fölé helyezi. (A zsenielmélet elképzelhetetlen lenne eredetiség és egyéniség nélkül.) Mégis mindannyian tudjuk, mi történt az interneten: a nyomtatott sajtó és a sugárzás évszázadain át kialakult intellektuális tulajdon uralma egy szempillantás alatt véget ért. Mindez nem csupán az MP3-aknak köszönhetõ, vagy a különbözõ digitális adatbázisok és gyûjtemények folyamatos, az egész világot átszövõ cserélõdésének és vándorlásának egy olyan kibertérben, ahol a távolságnak már nincs szerepe, ahol a földrajzi határokkal már csak tündérmeseként találkozhatunk a kulturális emlékezet kertjében, vagy esetleg egy weboldalon, amely megörökíti ezt a történelmi fantáziát. Az új fejlesztések gyakran egyszerûen elutasítják vagy figyelmen kívül hagyják a szerzõi jogot.
A valódi forradalom abban a tényben rejlik, hogy ma létezik egy világ, az együttmûködés világa, a virtuális szomszédság a kibertérben, ahol bárki találkozhat bárkivel, és már csak az a kérdés, hogy milyen navigációs rendszert használjunk. Óriási különbség van a nagy felfedezõk kora és a mai kor, a globális öntudat kora között. A múltban a földrajzi térképek gyûjteménye, a navigáció mûvészete és a természetrajz megfellebezhetetlen irányítási rendszert alkotott.
Az internet esetében ez azonban egészen másképp fest: a navigációs rendszerek és a felfedezetlen kibertér egymás mellett léteznek. Néhány új keletû jelenség rövid elemzést érdemel:

1. A virtuális archívumok és az Open Source movement a virtuális távolság legjelentõsebb vívmányai közé tartoznak: bárki közzé teheti kulturális termékét, és begyûjtheti magának, amire szüksége van. A virtuális és személyes archívumok a mobil interaktív kommunikációs intézmények legjobb példái: a virtuális archívumok folyamatosan alakulnak, soha nincs végleges változatuk. Az interaktív archívumok átszabják az írott és a szóbeli kultúra közötti hagyományos határokat. Mi egy e-mail-archívum? Ki a gyûjtõ? Mit gyûjt a gyûjtõ: az üzenetek láncolatát? Ahogy Brewster Kahle internetes archívuma (www.archive.org) mutatja, az sem világos, egyáltalán mi egy internetes archívum. Van-e értelme különbséget tenni az eredeti és a másolat között egy digitális adatbázis esetében? Hogyan kezelje a médiarégészet a digitális másolatokat? Brewster Kahléra hatással volt az Alexandria Könyvtár, a Museion. De hol van Alexandria a kibertérben? Az én képernyõmön? Kinek a képernyõjén?

2. Személyre szabott, a collaborative filtering-en alapuló megoldások, új határ a magánjellegû és az egyéni között. Ez kulcsfontosságú: az egyéni kibertér részleges, mindig változó, átmeneti jellegû információrendszert jelent.

3. A transzpublikációs rendszer, Ted Nelson elmélete, aki a Xanadu alapító atyja és a hypertext feltalálója. A transzpublikáció az internet szerzõi jogi rendszere: felismeri az együttmûködés jelentõségét az intellektuális termékekben. A mû nem létezik végleges formájában, csak az állandó kommunikáció folyamatában. Ezt az állandó tevékenységet dokumentálják az archívumok.

4. A curiosity cabinet mint érvényes gyûjtemény reneszánsza: a kívülálló mûvészek és gyûjtõk, valamint a marginalizált kultúra elismerése és értelmezése. A hagyományos kulturális hierarchia vége. Az internet a meta-narráció utáni, a master-narráció utáni világ legjobb példája.

5. A globális, ideológia alapú intézmények (pl. a WIPO és a UNO) összedõlése, és a globalizációt radikálisan bíráló intézmények felemelkedése. A multikulturalizmus, az avantgárd és az ellenkultúrák feltámadása. A virtuális távolság a legmegfelelõbb környezet a globalizáció radikális bírálatához: globális tudat globális kapitalizmus nélkül.

A virtuális távolság világa az új szabadságok és jogok, az új kulturális identitást hordozó technológiák, az új elvek és az eredetiség, a kommunikatív, párbeszéd alapú személyiségek és közösségek világa. Új kreativitás, új mûvészeti formák, új egyesülés a globalizáció ellen.
A virtuális távolság világa az új mûvészi tevékenységek és a globalizáció ellen indult mozgalmak új formáinak világa. Létrejöttek új technológia alapú widerstand formen: SMS-ek, mobiltelefon-hívások, e-mailek, az internet: digitális folytonosság a politikai szabadság és a közösségteremtés új technológiáiban.

r. g.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo