Jóllehet a szociális válság még csak ezután kezdődik, a magyarok óvatosságát mutatja, hogy az elmúlt síszezonban már érezni lehetett kiutazásaikon a válság hatásait. A vezető utazási irodák tapasztalatai szerint - bár a magyarok utazási kedve nem csökkent számottevően - a téli szezonban a kiutazók rövidebbre fogták szabadságukat (a korábbi egy hetes kint tartózkodások helyett csak 3-4 napra utaztak), és előnyben részesítették a közelebbi (olcsóbb) síterepeket. Idén az utazók a hosszabb, költségesebb, repülőúttal egybekötött utazások helyett a rövidebb időtartamú, helyileg közelebb levő, esetleg autóval vagy autóbusszal megközelíthető úti célokat részesítették előnyben.
Az előző évekhez hasonlóan tovább nőtt az egyéni, jellemzően hétvégi kiutazások száma, amit a Biztositas.hu portál tapasztalata is alátámaszt, ahol az egyéni utakhoz vásárolt utasbiztosítások száma több mint 30%-kal emelkedett az előző év hasonló időszakához képest. Míg a hagyományos síterepnek számító Ausztria, közelsége miatt 15%-kal tudott nőni, addig a korábban szintén népszerű és szintén közeli Szlovákia közel 30%-ot vesztett népszerűségéből. Ebben főként az euro szomszédunknál történt bevezetése - és az ezzel együtt járó drágulás - játszott szerepet.
Nehéz helyzetben az utazási irodák
Az utazási irodák elmondása szerint problémát okozott, hogy a korábban velük utazó nagyobb csoportok, iskolák ma már profi módon, az internet segítségével, közvetlenül foglalják le szállásaikat, csökkentve ezzel az utazási irodák forgalmát. A cégek is sorra lemondták programjaikat, elmaradtak az ilyenkor szokásos foglalások, csapatépítő tréningek, jutalom utak. Ennek ellentételezésére az irodák igyekeznek kínálatukat helyi közös programokkal, síoktatással, síteszttel, gyermekfelügyelettel, koncert- és szervezett esti programokkal színesíteni. Nem segíti azonban az irodákat ebben, hogy a piacon való bennmaradásuk érdekében az egyes irodák minél alacsonyabb árakkal igyekeztek megszerezni új, és megtartani már meglevő ügyfeleket.
Érdekesség, hogy a luxus utak iránti érdeklődés több irodában is növekedett. Az "amit ma megeszem és megiszom, az már az enyém" gondolkodásmód - és a luxus utak esetében értelemszerűen vonzóbb mértékű kedvezmények - sokakat arra ösztönözhet, hogy a válság esetleges további elmélyülése előtt, még kiélvezze, amit lehet. Az utazási irodák beszámolói alapján az egzotikus utazások célországai főként az Amerikai Egyesült Államok, az Egyesült Arab Emirátusokat, Indonézia/Bali és Jordánia.
A Balatonnak kedvezhet a válság
A külföldi utak foglaltsága - a luxus utak kivételével - arra enged következtetni, hogy a magyarok idén kivárnak, és külföldi nyaralásukat csak 2-3 héttel kiutazásuk előtt fogják véglegesíteni, ami persze komoly dilemma elé állítja az utazásszervezőket, akiket a gyenge forint is nehéz helyzetbe hoz. A külföldi "last minute" típusú utak mellett várhatóan felértékelődik majd a hazai nyaralások, programok, szállások értéke. A balatoni szállodák foglaltsága, már most jelentősen meghaladja az előző tavasz foglaltsági adatait: eddig négyszer annyi szállást foglaltak le magyar és külföldi vendégek a magyar tenger mellett, mint az előző év első negyedévében.
Mindezek kapcsán várhatóan tovább nő az internet kínálta szolgáltatások népszerűsége, az árösszehasonlító portálok látogatottsága, hiszen gyorsan, könnyen információt találni, ma már a világháló segítségével a legkönnyebb. A Biztositas.hu mindezek kapcsán az egyéni utazások és utasbiztosítások további növekedésére számít.