Zöldségből a magyart szeretjük

Gyakorlatilag minden harmadik bevásárló kosárba kerül a zöldség, vagy gyümölcs. Az őszi és téli időszakban talán felértékelődő zöldségek vásárlásának havi eloszlása egyenletesebb, gyümölcsre legtöbbet júliusban és augusztusban költenek a fogyasztók.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Minden harmadik vásárlásnál veszünk - Kép: SXC

Az egészségtudatosságot növelni igyekvő, egészséges táplálkozást népszerűsítő kampányok ellenére a felnőtt magyar lakosság számára az egészség, mint élelmiszervásárlási szempont egyelőre nem elsődleges. Saját bevallása szerint minden második honfitársunk azt eszi, ami a legjobban ízlik neki még akkor is, ha az nem igazán tesz jót az egészségének. Ennél lényegesen kevesebben vannak azok (kb. 33 százalék), akik normális ételeket esznek és úgy vélik, így a szervezetük automatikusan hozzájut a számára szükséges tápanyagokhoz. Tízből csak egy magyar felnőtt válogatja meg körültekintően azt, hogy mit eszik és táplálkozik kizárólag egészséges ételekkel.

A GfK Hungária zöldség- és gyümölcsfogyasztást folyamatosan mérő panelének adatai szerint a legnépszerűbb ételek között megtalálható mindkét csoport, hiszen a válaszadók 97, illetve 95 százaléka állítja, hogy szívesen fogyaszt gyümölcsöt, illetve a zöldséget. Ráadásul az utóbbi időben egyre zárul az „olló” a két terménycsoport népszerűsége között, aminek különös jelentősége lehet az őszi-téli időszakban, amikor is a hangsúly inkább a zöldségeké. Százból 28 vásárlói kosárba kerül friss zöldség vagy gyümölcs, ugyanakkor a teljes kategória részesedése a napi fogyasztási cikk költésekből mintegy 10 százalékra tehető.

A zöldség és gyümölcs vásárlások havi megoszlásából az látszik, hogy gyümölcsre a legtöbbet július-augusztusban költenek a fogyasztók. A zöldségvásárlás havi eloszlása ennél egyenletesebb, ám a szeptembertől novemberig tartó időszak részesedése, majd – a friss zöldségek megjelenésével – az április, május és júniusi hónapok részesedése a zöldségekre kiadott összegekből magasabb, mint a gyümölcsökre fordított kiadásokból.

Élelmiszerre költjük fizetésünk negyedét
A kilencvenes évek közepén a hazai háztartások nagyjából egyharmadnyi fizetést áldoztak élelemre, és ez a mutatószám mára sem változott sokat, ami jól mutatja, hogy a fogyasztás szerkezetváltása, amely egyben a gazdaság modernizációját is jelenti, lassan halad előre.
Friss áru, így zöldség és gyümölcs vásárlásakor a fogyasztóknak fontos a magyar eredet. A kérdésre, miszerint „Mennyire fontos Önnek vásárláskor a termék magyar eredete” ötös skálán, ahol 1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos, gyümölcsök esetében a válaszok átlaga 3,4, zöldségek esetében pedig 3,6 értéket ért el. A termék hazai eredetére hasonlóan odafigyelnek a vásárlók a friss tőkehús, tojás és húskészítmény kategóriák esetében.

A legtöbb – tízből jellemzően nyolc – háztartás által vásárolt zöldségek listáját a paprika, paradicsom, hagyma, répa és burgonya vezeti. Uborka és káposzta tízből hét háztartás kosarába kerül, az októberben külön kiskereskedelmi kampánnyal népszerűsített gombát viszont csak minden második háztartás vásárolja.

Véleményvezér

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo