Zöldségből a magyart szeretjük

Gyakorlatilag minden harmadik bevásárló kosárba kerül a zöldség, vagy gyümölcs. Az őszi és téli időszakban talán felértékelődő zöldségek vásárlásának havi eloszlása egyenletesebb, gyümölcsre legtöbbet júliusban és augusztusban költenek a fogyasztók.

Minden harmadik vásárlásnál veszünk - Kép: SXC

Az egészségtudatosságot növelni igyekvő, egészséges táplálkozást népszerűsítő kampányok ellenére a felnőtt magyar lakosság számára az egészség, mint élelmiszervásárlási szempont egyelőre nem elsődleges. Saját bevallása szerint minden második honfitársunk azt eszi, ami a legjobban ízlik neki még akkor is, ha az nem igazán tesz jót az egészségének. Ennél lényegesen kevesebben vannak azok (kb. 33 százalék), akik normális ételeket esznek és úgy vélik, így a szervezetük automatikusan hozzájut a számára szükséges tápanyagokhoz. Tízből csak egy magyar felnőtt válogatja meg körültekintően azt, hogy mit eszik és táplálkozik kizárólag egészséges ételekkel.

A GfK Hungária zöldség- és gyümölcsfogyasztást folyamatosan mérő panelének adatai szerint a legnépszerűbb ételek között megtalálható mindkét csoport, hiszen a válaszadók 97, illetve 95 százaléka állítja, hogy szívesen fogyaszt gyümölcsöt, illetve a zöldséget. Ráadásul az utóbbi időben egyre zárul az „olló” a két terménycsoport népszerűsége között, aminek különös jelentősége lehet az őszi-téli időszakban, amikor is a hangsúly inkább a zöldségeké. Százból 28 vásárlói kosárba kerül friss zöldség vagy gyümölcs, ugyanakkor a teljes kategória részesedése a napi fogyasztási cikk költésekből mintegy 10 százalékra tehető.

A zöldség és gyümölcs vásárlások havi megoszlásából az látszik, hogy gyümölcsre a legtöbbet július-augusztusban költenek a fogyasztók. A zöldségvásárlás havi eloszlása ennél egyenletesebb, ám a szeptembertől novemberig tartó időszak részesedése, majd – a friss zöldségek megjelenésével – az április, május és júniusi hónapok részesedése a zöldségekre kiadott összegekből magasabb, mint a gyümölcsökre fordított kiadásokból.

Élelmiszerre költjük fizetésünk negyedét
A kilencvenes évek közepén a hazai háztartások nagyjából egyharmadnyi fizetést áldoztak élelemre, és ez a mutatószám mára sem változott sokat, ami jól mutatja, hogy a fogyasztás szerkezetváltása, amely egyben a gazdaság modernizációját is jelenti, lassan halad előre.
Friss áru, így zöldség és gyümölcs vásárlásakor a fogyasztóknak fontos a magyar eredet. A kérdésre, miszerint „Mennyire fontos Önnek vásárláskor a termék magyar eredete” ötös skálán, ahol 1=egyáltalán nem fontos, 5=nagyon fontos, gyümölcsök esetében a válaszok átlaga 3,4, zöldségek esetében pedig 3,6 értéket ért el. A termék hazai eredetére hasonlóan odafigyelnek a vásárlók a friss tőkehús, tojás és húskészítmény kategóriák esetében.

A legtöbb – tízből jellemzően nyolc – háztartás által vásárolt zöldségek listáját a paprika, paradicsom, hagyma, répa és burgonya vezeti. Uborka és káposzta tízből hét háztartás kosarába kerül, az októberben külön kiskereskedelmi kampánnyal népszerűsített gombát viszont csak minden második háztartás vásárolja.

Véleményvezér

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.
Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe

Pintér Sándor belügyminiszter belebukott választási ígéretébe 

Szolnok közbiztonsága elesett.
Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo