Trafik: nyertesek és vesztesek

Nagyobbat szakíthatnak a cigarettaárusításon a trafikkoncessziók nyertesei, Lázár János ugyanis hétfőn már 12 százalékos árrés bevezetését lengette meg a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosításával kapcsolatban. Ugyanakkor egyre erősebb azoknak a „trafikkárosultaknak” a hangja, akik az üzletüket, megélhetésüket veszítik el a nyár közepén, és a pályázat újbóli kiírását követelik. A nyertesek és vesztesek vitája mellett azonban a legrosszabbul a fogyasztók járnak, akik az eddigi 44 ezer kereskedelmi egység helyett alig ötezer trafikban vásárolhatnak majd dohányt, a magasabb árrés miatt jóval drágábban.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A jelek szerint újra sikerült a kormánynak egy jelentős választói rétegnél kihúzni a gyufát, miközben a kapkodva módosítgatott trafiktörvény értelmében már folyik az elnyert koncessziók kiosztása. A koncessziós eljárás első körének lezárása után ugyanis több ezer jelenleg is működő boltos és trafikos veszítheti el megélhetését, miközben a koncessziókat sorozatban nyerték el olyan magánszemélyek, akik korábban trafikot csak kívülről láttak. Mindez annak fényében válik igazán pikánssá, hogy a trafiktörvény szellemi atyja, Lázár János miniszterelnökségért felelős államtitkár az ötvenes-hatvanas évek „trafikkultúrájának” újjáélesztéséről beszél.

A feketegazdaság erősödik

Átállunk feketére?  – Kép: SXC

„Több ezren kerülnek majd az utcára – mondta a Piac&Profitnak Szabados Katalin trafikos, a „Trafik-károsultak” nevű civil szerveződés alapító tagja. – Nekem jelenleg a forgalmam 70 százaléka származik dohánytermékek értékesítéséből, a fennmaradó ajándéktárgyak forgalmából származó bevétel nem lesz elég arra, hogy az alkalmazottamat megtartsam, így ő minden valószínűség szerint elveszti az állását, és nem lehetetlen, hogy nekem is végleg le kell húznom a rolót” – mondta Szabados.

A független civil szerveződés képviselője szerint országszerte több ezer kiskereskedelmi egység kerülhet hasonló helyzetbe július elsejétől, amikor állami monopóliummá válik a dohánytermékek forgalmazása. A sokat vitatott – és sokszor módosított – trafiktörvény ugyanis csak az állami koncessziókat elnyert kereskedőknek teszi lehetővé a dohánytermékek árusítását. A jelenleg trafikot vagy kisboltot üzemeltető kereskedők – és alkalmazottaik  – közül ezért sokan elveszítik a megélhetésüket.

A pályázaton ugyanis a meghirdetett 6-8 ezer koncesszióra mintegy 15 ezer pályázat érkezett, amelyek közül 5415-öt nyilvánítottak sikeresnek az első körben. „Sokan, mint én sem, nem is pályáztak, mert a pályázat kiírása idején hangoztatott 3-4 százalékos árrés egyszerűen nem fedezte volna a törvényben előírt kötelezettségek költségeit. De akik pályáztak, azok közül is sokan, akik évtizedek óta trafikot vezetnek, elvesztik a kereskedésüket. Olyanok viszont nyertek, akik még sosem vezettek trafikot” – vélte Szabados Katalin, aki szerint 530 koncesszió esetében, azaz az első körben kihirdetett eredményes pályázatok mintegy hatodánál felmerülhet a korrupció gyanúja.

Kérdésünkre, miszerint a miniszterelnökséget vezető államtitkár által hangoztatott 10, illetve 12 százalékos kiskereskedelmi árrés jobban megérte volna a trafikosoknak, Szabados Katalin úgy vélekedett, hogy a tervezet legális keretek között életképtelen. „A gyártók, a forgalmazók nem tudják kigazdálkodni ezt az árrést, így a cigaretta ára óhatatlanul is emelkedni fog. Ha ezer forint fölé kúszik egy doboz ára, az olyan lélektani határt jelent, hogy a fogyasztók inkább a csempészett dohányt fogják keresni, így csak a feketegazdaság erősödik, és visszaesik a legális dohánytermékek forgalma.” (A több tízezer családnak megélhetést nyújtó szegmenst egyébként még az uniós ág is húzza, a brüsszeli szigorítások értelmében már így is nehéz helyzetbe kerül a dohányipar.)

A trafikosok képviselője szerint a teljes trafiktörvény visszavonására, vagy legalábbis új koncesszió kiírására lenne szükség, ezért a mai napon 12 pontos petíciót nyújtanak át az illetékesek képviselőinek.

Lázár: állunk bármilyen vizsgálat elé!

Nem lesz sikertörténet a trafiktörvény

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.

Ez azt jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket – hívja fel a figyelmet az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmánya. (Arról nem is beszélve, hogy dohánybolt nélkül maradhat a fél ország.)

„Jelenleg 44 ezerre tehető az elárusítóhelyek száma, ehelyett lesz mintegy hétezer trafik – mondta Lázár János fideszes politikus, aki szerint a dohányzás visszaszorítása létkérdés. – Magyarországon évente több mint 35 ezer ember veszti életét a dohányzás következtében fellépő betegségekben, ami az egészségügynek évente 80 milliárd forint kiadást jelent – hangsúlyozta az államtitkár, aki, mint mondta, szíve szerint teljesen betiltaná a dohányzást Magyarországon. –  Nemhogy hétezer, de egy trafik se lenne, ha rajtam múlna” – mondta Lázár, aki szerint a trafiktörvény lényege az, hogy Magyarországon kevesebb helyen lehessen dohányozni, és nehezebben hozzáférni a cigarettához.

A fideszes politikus szerint az életbe léptetett trafiktörvény megfelel az uniós normáknak, mind a koncessziós pályázatok kiírása, mind lebonyolítása tekintetében. „A törvény minden egyes betűjét leegyeztettük Brüsszellel – emelte ki. –  Ezzel a törvénnyel nincs olyan dohánygyártó vagy termelő aki jól járna, a magyar termelők is rosszul járnak, hiszen az eladott cigaretta mennyiségét is csökkenteni akarjuk” – mondta Lázár János.

Az államtitkár azonban arra is kitért, hogy a kormány szeretné újjáéleszteni a hatvanas évek trafikkultúráját. „Még mindig függőben van 1400 koncessziós pályázat, de a kormány július elsejétől meg fogja oldani az ellátatlan kistelepülések problémáját is” – mondta a politikus, aki visszautasította a koncessziós szerződések elbírálását ért vádakat. „Természetes, hogy a vesztesek megsértődnek, de azért azt remélem, hogy a józan eszét senki sem fogja elveszíteni” – hangoztatta az államtitkár. A jelenleg dohánybolt nélkül maradó települések listája itt megtekinthető!

A magyar dohánypiac mérete
A magyar dohánypiac méretét az éves 500 milliárd forintos forgalom mellett jól érzékelteti, hogy a főbb árucsoportok közül a dohányáruk részesedése 2012-ben 4,06 százalékos értéket tett ki a teljes kiskereskedelmi eladási forgalomban. Összehasonlításképpen, ugyanebben az időszakban csak az élelmiszerek (26,32 százalék), az üzemanyagok (19,39 százalék) és a gyógyszerek, gyógyászati cikkek (5,43 százalék) részesedése volt magasabb. De összességében a magyarok többet költöttek 2012-ben dohánytermékekre, mint bútorokra (1,33 százalék), ruházatra (3,78 százalék) vagy építőanyagra (2,94 százalék).
„Irigylem az idejét azoknak, akik a koncessziók nyerteseit böngészik az interneten, de meg kell nézni azt is, hogy eddig kétszáz trafikban volt néhány munkahely, most több ezer trafikban létesül sok ezer munkahely” – hangsúlyozta a politikus, aki azonban az esetlegesen megszűnő kisboltok révén munkájukat elvesztőkről nem tett említést.

Lázér szerint bátran állnak bármilyen vizsgálat elé. A kiskereskedelmi árrés kérdésében kijelentette, hogy a jelenleg a parlament előtt lévő, a kiskereskedelmi árrés 10 százalékra történő emelését célzó törvényjavaslattal szemben Orbán Viktor kérésére az árrést 12 százalékra emelnék. Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár kijelentette, hogy az árrés emelése nem vezet közvetlenül a cigaretta árának emelkedéséhez, és így a feketepiac mértékének emelkedéséhez.

OKSZ: Emeljék az árrést, de szűkítsék a termékkört

Támogatja a dohánytermékek árrésének 10 százalékra történő emelését az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ), a trafikokban árusítható termékek körének bővítését viszont továbbra sem – közölte a szervezet hétfőn, a trafiktörvény módosítására a múlt héten benyújtott kormánypárti javaslat kapcsán.

Vámos György, a szövetség főtitkára lapunknak elmondta, hogy az árrés szabályozását már korábban is kezdeményezték, mert elfogadhatatlannak tartották, hogy a dohányárusítás költségeit nem tartalmazza a fogyasztói ár. Jelenleg 3– 5 százalék között mozog az árrés, mivel a fogyasztói árat a gyártó határozza meg, és azt le is szorítja. Az emelkedő árrés a fogyasztói ár emelkedését is maga után vonja, de ennek mértéke attól is függ, hogy a gyártók az új rendszer megtakarításaival hogyan számolnak. „Ráfordításaik eleve kisebbek lesznek, miután tizedannyi helyre kell kiszállítaniuk a dohánytermékeket, másrészt tilos lesz az eladóhelyek külön javadalmazása, például a reklámköltség révén” – vélte Vámos György, aki szerint az árrés 10 vagy 12 százalékra emelése nem vezet közvetlenül a feketegazdaság erősödéséhez. „Évek óta emelkedik a dohánytermékek ára, mégsem erősödik látványosan a feketekereskedelem, mivel az ellenőrzés hatékony, és a büntetési tételek szigorúak” – indokolta.

Továbbra is fenntartja viszont kifogásait a szövetség a dohányértékesítő helyeken árusítható termékkör kiszélesítésével szemben. A jelenlegi feltételek szerint a trafikok a dohánytermékek mellett árusíthatnak majd szerencsejáték-sorsjegyet, szeszes italt, kávét, energiaitalt, ásványvizet, üdítőt és napilapot. Ez nagy gond lehet a hagyományos, elsősorban kis élelmiszerüzleteknek, mert ha a közelükben dohánybolt nyílik, az tőlük von el vásárlót – mondta Vámos György, hozzátéve, hogy termékkör bővítését az ezzel kapcsolatos döntés előkészítése során ezért kifogásolta az OKSZ.

Lecsap a kormányzati szigor
A vámhatóság öttől ötszázmillió forintig terjedő bírsággal sújthatja, ha valaki koncessziós jogosultság vagy engedély nélkül értékesít dohányárut – ez áll a szeptemberben elfogadott trafiktörvényben. A bírság kétszázezertől tízmillió forintig terjedhet, ha a kiskereskedő az engedélyben foglaltaktól eltér, megsérti a trafiktörvényt, nem teljesíti az állammal szembeni kötelezettségét, illetve nem tesz eleget a nyilvántartási, könyvvezetési előírásoknak, vagy hamis adatot tüntet fel. A vámhatóság több okból is visszavonhatja a kereskedő engedélyét, így például akkor, ha egy év alatt legalább háromszor megsérti a kereskedelmi szabályokat.
A kereskedelmi szövetség új javaslata az, hogy a trafikok a jelenleg meghatározott hét termék közül egy időben legfeljebb három cikkcsoportot árusíthassanak a dohányáru mellett, választásuk szerint. Az OKSZ szerint a kis tőkeerejű, kisvállalkozó dohányértékesítőknek ennél szélesebb kínálatára valószínűleg egyébként sem lesz pénzügyi fedezetük, a versenytárs kisboltok nagyszámú tönkremenetelét viszont ezzel meg lehetne akadályozni. „Az új árrésszabály már nem indokolja a túlzottan széles termékkör engedélyezését. Mivel a koncessziós pályázatok benyújtásakor a termékkör bővítését alternatív üzleti tervvel kellett figyelembe venni, a pályázókat az OKSZ szerint javaslatuk elfogadásával érdemi hátrány nem éri” – mondta Vámos György.

Az eredeti törvényt tavaly decemberben módosították, e szerint lottót és sorsjegyet is árulhatnak a dohányboltok. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. január 16-án javasolta, hogy a trafikokban a dohánytermékek, dohányterméket kiegészítő termékek és szerencsejáték-termékek mellett hírlap, ásványvíz, égetett szesz, kávé, energiaital és üdítő is kerülhessen a polcokra. Az erről szóló előterjesztést már elfogadta a parlament.

Régiós összevetésben is a legszigorúbb és a legkevésbé rugalmas a magyar trafiktörvény, azaz a dohányáruk forgalmának kiskereskedelmi szabályozása. A magyar jogszabály sokban hasonlít az osztrák példára, de jóval kevésbé rugalmas annál, például a dohányforgalmazó automaták engedélyezésében. A forgalmazás állami monopóliummá válásával azonban várhatóan a feketepiac részesedése tovább növekszik majd 2013-ban.

Nyilvánosságot követel a sajtó és az ellenzék
A dohánypályázatok kapcsán az atlatszo.hu, a hvg.hu, az index.hu, a K-Monitor, az origo.hu, a Társaság a Szabadságjogokért és a Transparency International Magyarország közérdekű adatigényléssel fordul a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-hez többek között a vesztes és nyertes pályázatok, az értékelésük, pontszámaik kiadása érdekében. Amennyiben a minisztérium és a Dohánykereskedelmi Zrt. úgy dönt, hogy nem hozza nyilvánosságra az adatokat, a felsorolt portálok és civil szervezetek készek megindítani a közérdekű adatok kiadása iránti pert, melyben a TASZ biztosítja a jogi képviseletet.
Az Együtt 2014-Párbeszéd Magyarországért (PM) választási szövetség véleménye szerint a dohány kiskereskedelmi koncessziók odaítélése kimeríti a hivatallal való visszaélés fogalmát. A szervezet ezért hétfőn ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a Budapesti Rendőr-főkapitányságon. Karácsony Gergely, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, több portál is megírta: a Fidesz választókerületi elnökei és a fideszes önkormányzati testületek is foglalkoztak az üggyel és "valójában ők döntöttek arról, hogy ki kaphat koncessziót". A független képviselő hangsúlyozta: a portálok fideszes forrásokra hivatkoznak. A PM politikusa szerint hivatallal való visszaélés történt, „mert a pályázatot politikai alapon befolyásolták, annak érdekében, hogy a Fidesz országos kampányhálózatát erősítsék". Felszólította a kormányzatot és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-t, hogy vonják vissza a pályázatot, és írjanak ki újat.
Lázár János tegnapi sajtótájékoztatóján kifejtette: a feljelentés eredményeként lehetetlen, hogy parlamenti vizsgálat foglalkozzon a trafikkoncessziók ügyével.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo