A jelek szerint újra sikerült a kormánynak egy jelentős választói rétegnél kihúzni a gyufát, miközben a kapkodva módosítgatott trafiktörvény értelmében már folyik az elnyert koncessziók kiosztása. A koncessziós eljárás első körének lezárása után ugyanis több ezer jelenleg is működő boltos és trafikos veszítheti el megélhetését, miközben a koncessziókat sorozatban nyerték el olyan magánszemélyek, akik korábban trafikot csak kívülről láttak. Mindez annak fényében válik igazán pikánssá, hogy a trafiktörvény szellemi atyja, Lázár János miniszterelnökségért felelős államtitkár az ötvenes-hatvanas évek „trafikkultúrájának” újjáélesztéséről beszél.
A feketegazdaság erősödik
„Több ezren kerülnek majd az utcára – mondta a Piac&Profitnak Szabados Katalin trafikos, a „Trafik-károsultak” nevű civil szerveződés alapító tagja. – Nekem jelenleg a forgalmam 70 százaléka származik dohánytermékek értékesítéséből, a fennmaradó ajándéktárgyak forgalmából származó bevétel nem lesz elég arra, hogy az alkalmazottamat megtartsam, így ő minden valószínűség szerint elveszti az állását, és nem lehetetlen, hogy nekem is végleg le kell húznom a rolót” – mondta Szabados.
A független civil szerveződés képviselője szerint országszerte több ezer kiskereskedelmi egység kerülhet hasonló helyzetbe július elsejétől, amikor állami monopóliummá válik a dohánytermékek forgalmazása. A sokat vitatott – és sokszor módosított – trafiktörvény ugyanis csak az állami koncessziókat elnyert kereskedőknek teszi lehetővé a dohánytermékek árusítását. A jelenleg trafikot vagy kisboltot üzemeltető kereskedők – és alkalmazottaik – közül ezért sokan elveszítik a megélhetésüket.
A pályázaton ugyanis a meghirdetett 6-8 ezer koncesszióra mintegy 15 ezer pályázat érkezett, amelyek közül 5415-öt nyilvánítottak sikeresnek az első körben. „Sokan, mint én sem, nem is pályáztak, mert a pályázat kiírása idején hangoztatott 3-4 százalékos árrés egyszerűen nem fedezte volna a törvényben előírt kötelezettségek költségeit. De akik pályáztak, azok közül is sokan, akik évtizedek óta trafikot vezetnek, elvesztik a kereskedésüket. Olyanok viszont nyertek, akik még sosem vezettek trafikot” – vélte Szabados Katalin, aki szerint 530 koncesszió esetében, azaz az első körben kihirdetett eredményes pályázatok mintegy hatodánál felmerülhet a korrupció gyanúja.
Kérdésünkre, miszerint a miniszterelnökséget vezető államtitkár által hangoztatott 10, illetve 12 százalékos kiskereskedelmi árrés jobban megérte volna a trafikosoknak, Szabados Katalin úgy vélekedett, hogy a tervezet legális keretek között életképtelen. „A gyártók, a forgalmazók nem tudják kigazdálkodni ezt az árrést, így a cigaretta ára óhatatlanul is emelkedni fog. Ha ezer forint fölé kúszik egy doboz ára, az olyan lélektani határt jelent, hogy a fogyasztók inkább a csempészett dohányt fogják keresni, így csak a feketegazdaság erősödik, és visszaesik a legális dohánytermékek forgalma.” (A több tízezer családnak megélhetést nyújtó szegmenst egyébként még az uniós ág is húzza, a brüsszeli szigorítások értelmében már így is nehéz helyzetbe kerül a dohányipar.)
A trafikosok képviselője szerint a teljes trafiktörvény visszavonására, vagy legalábbis új koncesszió kiírására lenne szükség, ezért a mai napon 12 pontos petíciót nyújtanak át az illetékesek képviselőinek.
Lázár: állunk bármilyen vizsgálat elé!
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló „trafiktörvény” alapján 2013. július 1-jétől kizárólag nemzeti dohányboltban árusítható dohánytermék, azonban a meglévő készleteket a többi kiskereskedelmi bolt július 16-ig forgalmazhatja. A dohányértékesítő helyek számát településenként, 2000 lakosonként kell meghatározni, ebből következően 6000-8000 koncessziónyertes lesz, akik 20 évre kapják meg az értékesítési jogot.
Ez azt jelenti, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálja majd ki a vevőket, ami a korábbinál kockázatosabb helyzetbe hozza a dohány-nagykereskedőket – hívja fel a figyelmet az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmánya. (Arról nem is beszélve, hogy dohánybolt nélkül maradhat a fél ország.)
A fideszes politikus szerint az életbe léptetett trafiktörvény megfelel az uniós normáknak, mind a koncessziós pályázatok kiírása, mind lebonyolítása tekintetében. „A törvény minden egyes betűjét leegyeztettük Brüsszellel – emelte ki. – Ezzel a törvénnyel nincs olyan dohánygyártó vagy termelő aki jól járna, a magyar termelők is rosszul járnak, hiszen az eladott cigaretta mennyiségét is csökkenteni akarjuk” – mondta Lázár János.
Az államtitkár azonban arra is kitért, hogy a kormány szeretné újjáéleszteni a hatvanas évek trafikkultúráját. „Még mindig függőben van 1400 koncessziós pályázat, de a kormány július elsejétől meg fogja oldani az ellátatlan kistelepülések problémáját is” – mondta a politikus, aki visszautasította a koncessziós szerződések elbírálását ért vádakat. „Természetes, hogy a vesztesek megsértődnek, de azért azt remélem, hogy a józan eszét senki sem fogja elveszíteni” – hangoztatta az államtitkár. A jelenleg dohánybolt nélkül maradó települések listája itt megtekinthető!
Lázér szerint bátran állnak bármilyen vizsgálat elé. A kiskereskedelmi árrés kérdésében kijelentette, hogy a jelenleg a parlament előtt lévő, a kiskereskedelmi árrés 10 százalékra történő emelését célzó törvényjavaslattal szemben Orbán Viktor kérésére az árrést 12 százalékra emelnék. Újságírói kérdésre válaszolva az államtitkár kijelentette, hogy az árrés emelése nem vezet közvetlenül a cigaretta árának emelkedéséhez, és így a feketepiac mértékének emelkedéséhez.
OKSZ: Emeljék az árrést, de szűkítsék a termékkört
Támogatja a dohánytermékek árrésének 10 százalékra történő emelését az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ), a trafikokban árusítható termékek körének bővítését viszont továbbra sem – közölte a szervezet hétfőn, a trafiktörvény módosítására a múlt héten benyújtott kormánypárti javaslat kapcsán.
Vámos György, a szövetség főtitkára lapunknak elmondta, hogy az árrés szabályozását már korábban is kezdeményezték, mert elfogadhatatlannak tartották, hogy a dohányárusítás költségeit nem tartalmazza a fogyasztói ár. Jelenleg 3– 5 százalék között mozog az árrés, mivel a fogyasztói árat a gyártó határozza meg, és azt le is szorítja. Az emelkedő árrés a fogyasztói ár emelkedését is maga után vonja, de ennek mértéke attól is függ, hogy a gyártók az új rendszer megtakarításaival hogyan számolnak. „Ráfordításaik eleve kisebbek lesznek, miután tizedannyi helyre kell kiszállítaniuk a dohánytermékeket, másrészt tilos lesz az eladóhelyek külön javadalmazása, például a reklámköltség révén” – vélte Vámos György, aki szerint az árrés 10 vagy 12 százalékra emelése nem vezet közvetlenül a feketegazdaság erősödéséhez. „Évek óta emelkedik a dohánytermékek ára, mégsem erősödik látványosan a feketekereskedelem, mivel az ellenőrzés hatékony, és a büntetési tételek szigorúak” – indokolta.
Továbbra is fenntartja viszont kifogásait a szövetség a dohányértékesítő helyeken árusítható termékkör kiszélesítésével szemben. A jelenlegi feltételek szerint a trafikok a dohánytermékek mellett árusíthatnak majd szerencsejáték-sorsjegyet, szeszes italt, kávét, energiaitalt, ásványvizet, üdítőt és napilapot. Ez nagy gond lehet a hagyományos, elsősorban kis élelmiszerüzleteknek, mert ha a közelükben dohánybolt nyílik, az tőlük von el vásárlót – mondta Vámos György, hozzátéve, hogy termékkör bővítését az ezzel kapcsolatos döntés előkészítése során ezért kifogásolta az OKSZ.
Az eredeti törvényt tavaly decemberben módosították, e szerint lottót és sorsjegyet is árulhatnak a dohányboltok. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. január 16-án javasolta, hogy a trafikokban a dohánytermékek, dohányterméket kiegészítő termékek és szerencsejáték-termékek mellett hírlap, ásványvíz, égetett szesz, kávé, energiaital és üdítő is kerülhessen a polcokra. Az erről szóló előterjesztést már elfogadta a parlament.
Régiós összevetésben is a legszigorúbb és a legkevésbé rugalmas a magyar trafiktörvény, azaz a dohányáruk forgalmának kiskereskedelmi szabályozása. A magyar jogszabály sokban hasonlít az osztrák példára, de jóval kevésbé rugalmas annál, például a dohányforgalmazó automaták engedélyezésében. A forgalmazás állami monopóliummá válásával azonban várhatóan a feketepiac részesedése tovább növekszik majd 2013-ban.