Tombol a plázaboom, de nálunk semmi sem épül

Példátlan mértékű, 32 millió négyzetméternyi bevásárlóközpont-terület áll jelenleg a világon építés alatt, ami 15 százalékos bővülést jelent a 2012-es évhez képest – derül ki a CBRE legfrissebb kutatásából. Magyarországon ma semmi sem épül.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar piac bővülése teljesen megállt – Kép: SXC

Új bevásárlóközpontokra leginkább Ázsiában van szükség, a globálisan fejlesztett területek több mint felét, 16,8 millió négyzetmétert Kínában építik, a tíz legnagyobb projekt közül hét Kínában található: köztük Csengdu (2,9 millió négyzetméter) és Tiencsin (2,1 millió négyzetméter), de Senjang, Csungking, Vuhan, Kanton (Guangzhou) és Hangcsou is több mint egymillió négyzetméternyi új bevásárlóközponttal büszkélkedhet a következő három évben. Más felzárkózó piacon is jelentős fejlesztések mennek végbe: Isztambulban közel kétmillió, Kuala Lumpurban, Abu-Dhabiban és Moszkvában több mint 800 ezer, Szentpéterváron, Új-Delhiben és Kijevben pedig több mint 400 ezer négyzetméter áll fejlesztés alatt.

A bevásárlóközpont-állomány gyors növekedésének oka ezekben a városokban a bővülő középosztály, az urbanizáció és a jobb minőségű kiskereskedelmi ingatlanok iránti kereslet emelkedése. A feltörekvő piacokon ma számos észak-amerikai és európai kereskedő versenyez, hogy az új lehetőségeket kihasználva előnyre tegyen szert.

Európában 10 százalékkal, 1,71 millió négyzetméterre nőtt az építés alatt álló bevásárlóközpontok területe 2012-hez képest, főleg a kontinens keleti felén. Isztambul ma a legaktívabb piac 32 (!) fejlesztéssel. Tavaly a török fővárosban 7 új központot adtak át, köztük a Marmara Parkot (94 000 m2) és a Trump Towerst (41 000 m2). Európa másik aktív piaca Oroszország, ami – Törökországhoz hasonlóan – az erős gazdasági növekedésnek és az emelkedő jövedelmeknek köszönhető. Szentpéterváron az új lakónegyedek, a bővülő út- és vasúthálózat lendíti előre a bevásárlóközpont-fejlesztéseket, amelyek félmillió négyzetmétert tesznek ki, Moszkvában pedig 815 ezer négyzetméternyi terület készül el a következő 2-3 évben. A szomszédos Ukrajnában Kijev 445 ezer négyzetméternyi építés alatt álló területtel rendelkezik, így a negyedik leggyorsabban fejlődő piac Európában, ahol tavaly rekordszámú, 40 új kiskereskedelmi hálózat lépett a piacra.

Van élet a plázák után?
Az elmúlt ötven évben Amerikában a bevásárlóközpontok közösségi helyekből a régi vásárlói szokások emlékhelyeivé változtak át. Úgy tűnik, mégsem a bevásárlóközpontoké a jövő? Korábban is voltak problémáik, mostanság azonban az internet még több vásárlót szipkáz el tőlük. És miközben a kiskereskedők lassan kivergődnek a plázák megjelenése óta bekövetkezett legsúlyosabb gazdasági visszaesésből, sokan közülük rájönnek, hogy lehetőségeiken túl terjeszkedtek, és gyors ütemben zárják be boltjaikat. Az eredmény a szabad helyiségek rendkívüli megszaporodása a bevásárlóközpontokban. A híres Sears Holding százhúsz üzletének bezárásáról döntött, a Gap ruházati cég kétszázéról.
„Az a tény, hogy az új fejlesztések túlnyomó többsége Európában a felzárkózó piacokon valósul meg, nagyon kifejező. Az első osztályú ingatlanok kínálata Európa érett piacain szűk, így a kiskereskedők egyre inkább a felzárkózó, egyúttal többet is ígérő piacok felé fordulnak” – nyilatkozta Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásokért felelős vezetője.

A magyar piac megállt

„Magyarországon idén mindössze 22 ezer négyzetméternyi kiadható területtel bővült a bevásárlóközpont-állomány: ez az Árkád 2 bővítése volt az Örs vezér téren – nyilatkozta Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi vezetője. – Ma nem épül semmi Magyarországon: az alacsony fogyasztás (a kiskereskedelem nagyjából 2006 óta lejtmenetben van) alacsony elérhető bérleti díjakkal párosul. A gazdaságnak mindenképpen javulnia kell ahhoz, hogy új márkák lépjenek be a magyar piacra.”

„Az új fejlesztésekhez szükséges finanszírozás még mindig nehezen elérhető. A hitelhez a fejlesztőnek a leendő bevásárlóközpont bérleti díjbevételének legalább 65 százalékával előszerződések formájában rendelkeznie kell, ez pedig gyakran a bérbe adható területek 80 százalékát is jelentheti, mivel a nagy bérlők jelentős kedvezményt kapnak a tulajdonostól” – tette hozzá Csörgő Anita. A CBRE elemzése szerint az egyetlen bevásárlóközpont, amelynek építése 2014-ben elkezdődhet, az Árkád-tulajdonos ECE fejlesztése lehet a Szentendrei úton. A finanszírozás jelentős részben megoldott, és az előbérleti szerződések is folyamatban vannak, a projekt végleges építési engedéllyel még nem rendelkezik, de a „plázastop” alóli felmentést már megkapta.

A GfK tavalyi felmérése szerint a különálló boltok a legkedveltebbek és leglátogatottabbak, a lakosság 42 százaléka e bolttípust választja legtöbbször. A vásárlók egynegyede a városszéli bevásárlóközpontokat részesíti előnyben leggyakrabban, és további egyhatoduk jár belvárosi plázákba vásárolni. 2010-hez képest megnőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plázáké csökkent. (És egyre inkább nő az online vásárlás aránya is hazánkban.)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo