Szövetkezetek: még dobog a Hangya szíve, de már csak alig

Még él és dobog a Hangya szíve, de Magyarországon a szövetkezetek – a mezőgazdaságiak és ipariak éppúgy, mint a fogyasztási szövetkezetek – visszaszorultak a rendszerváltás után. Pedig ez a forma sok téren az egyedüli versenyképes megoldást nyújtja, helyzetbe hozhatja a kistermelőket, és orvosságot jelenthetne a foglalkoztatottság bajaira is.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több mint száztíz évvel ezelőtt, 1898-ban jött létre a mai Hangya Szövetkezeti Együttműködés őse, hasonló gazdasági körülmények között, mint amit mostanság tapasztalni. Akkor mintegy 2000 szövetkezet működött, és ennek révén kivirágzott a hazai gazdaság. Ma 200 hangya szövetkezet működik országosan.

Európában sokkal jobban kihasználják a szövetkezés előnyeit

A Hangya Szövetkezeti Együttműködés 200 szövetkezetet tömörít, száz éve még 2000-et Kép: SXC

Magyarországon a szövetkezeti szektor legfeljebb 1-1,5 százalékkal részesedik az ország GDP-jéből, míg Franciaországban a legnagyobb szövetkezetek éves árbevétele eléri az ország árbevételének 28 százalékát. Ma a magyar lakosság 8 százaléka tagja valamilyen szövetkezetnek – az európai átlag 16 százalék –, miután a rendszerváltáskor működő közel 7000 szövetkezetből mindössze 2959 maradt: a 3500 ipari szövetkezetből 2868, az 1261 mezőgazdasági és halászati szövetkezetből 945, a 273 fogyasztási szövetkezetből 119 eltűnt húsz év alatt, derül ki az Országos Szövetkezeti Tanács (OSZT) Szövetkezeti Kutatóintézete által 2012-ben készített háttértanulmányból – írta korábban a Piac&Profit.

„A hangya szövetkezetek először fogyasztási szövetkezetnek jöttek létre 1898-ban, akkor a szövetkezetbe mindenféle terméket lehetett bevinni, és először – szinte barterjelleggel – csereberélgetni, azután, ahogy bővült a termékkínálat, úgy alakult ki erre a sajátos boltrendszerre jellemző termékpaletta” – mondta Szeremley Béla, a Hangya Szövetkezeti Együttműködés elnöke a GazdaságTV-nek adott interjújában.

19. századi franchise

„Mai szóval az akkori rendszert franchise-jellegűnek mondanánk, hiszen különböző tulajdonosok alatt működő üzletek ugyanúgy voltak kialakítva, és ugyan a helyi sajátosságoknak megfelelő termékkínálattal is rendelkeztek, azonban a berendezés, illetve a terméktípusok sok tekintetben hasonlítottak” – emelte ki az üzletember.

A Hangya „csúcsán” 700 ezer tagot számlált, amelyeket több mint kétezer szövetkezet tömörített a mai Magyarország területén. A tagság harminc konzervgyárral, húsz feldolgozóüzemmel és közraktározási lehetőségekkel biztosította azt a lehetőséget is, ami a mai magyar foglalkoztatásban is gondot okoz. „Ebben a rendszerben részfoglalkozású, kisebb földterülettel rendelkező emberek is méltányos jövedelemhez juthattak, az üzleti szolidaritás elve alapján” – mondta Szeremley.
Megoldás a kistermelőknek
Ha a családi vállalkozások, mikrovállalatok a termékeiket közvetlenül a fogyasztókhoz tudnák eljuttatni, kiiktatva a közvetítőket, jelentősen nőne a forgalmuk, és javulna az ismertségük. Erre az értékesítési szövetkezetek jelenthetnek megoldást. A legtöbb kis cég marketingre nem tud költeni, a nagyobb áruházakba pedig azért nem tud beszállítani, mert sem az elvárt mennyiség előállítását, sem a hosszú fizetési határidő áthidalását nem tudja vállalni. A kistermelők, gazdák életben tartását szolgálják az itthon még alig éledő, de már számos országban bizonyított beszerzési társulások.
A megújult Hangya hat év szervezőmunkát követően 1998-ban jött létre, az Együttműködés ma 200 szövetkezetet tömörít, amelyek az ország minden megyéjében megtalálhatók valamilyen formában, a termelőhelyi adottságoknak megfelelően. „Ez a 200 szövetkezet 20 ezer tagnál is többet számlál” – mondta a szervezet elnöke, aki szerint azok az alapgondok, amelyek száz évvel ezelőtt megvoltak, ma is léteznek. Akkor a nagybirtokok, most a multinacionális cégek szorításában van az ország, és nehezen eladhatók, nem versenyképesek a magyar termékek.

„Mezőgazdasági termékekből egyre kevesebb is van, részben azért, mert a régi jó magyar márkaneveket a külföldi cégek felvásárolták, így nagyon sok olyan márkánk, amiről azt hisszük, hogy magyar kézen van, a valóságban külföldi tulajdonú, ahol a vállalatok otthon adóznak, és innen viszik ki az eredményeket. A másik ok pedig, hogy a multinacionális cégek külföldi árukat hoznak be, lenyomják a belföldi árakat, és gyakran silányabb és ellenőrizhetetlenebb körülmények között jut el ide, miközben a magyar áru nem jut be a boltokba. sajnos magyar termékekből is hiány van, szükség lenne arra, hogy több magyar termék, magyar brand legyen itthon” – vélte a Hangya Szövetkezeti Együttműködés vezetője.

Nincs valódi integráció a gazdaságban

 A szövetkezés a munkanélküliség világában valódi alternatíva lehet a társadalmi bajok orvoslásában.
Pedig a szövetkezeteknek nagyon jelentős szerepük lehetne a hazai rendkívül alacsony foglalkoztatottság növelésében. Az OSZT nemrég kidolgozott stratégiája szerint a szövetkezés a munkanélküliség világában valódi alternatíva lehet a társadalmi bajok orvoslásában. Ma a tízmillió lakosból mindössze 1,8 millióan termelnek hozzáadott értéket. Több mint 400 ezer a tartósan munkanélküliek száma, a feketegazdaságban keresőké pedig 600 ezer körül van.

A rendszerváltás előtt az áfészek például a mezőgazdasági tevékenységet is integrálták a kereskedelmi tevékenységbe. A mezőgazdasági szakcsoportok között volt sertéstenyésztő, méhész, mezőgazdasági termelő. Az értékesítési szövetkezet biztosította a feltételeket a termeléshez – egyebek közt előleget adott –, majd átvette az árut. „Az áfészek saját vágóhídján közel negyvenezer sertést vágtak egy évben, és előállítottunk feldolgozott termékeket is. A szövetkezet adta a malacot, amit a háztáji gazdaságban felhizlaltak, majd elhozták a vágóhídra, ahol kifizették az árát. A felvásárlási és termékértékesítési tevékenységünk keretében takarmányt is biztosítottunk. A kistermelő tehát az élőmunkát adta, amelyért a kereskedelmi szövetkezet fizetett. Most nincs ilyen együttműködés, és sajnos a Darányi Ignác Tervben sem jelenik meg a kormányzati szándék, amely ilyen integrált működés kialakítását célozná” – mondta el Zs. Szőke Zoltán az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) elnöke korábban a Piac&Profitnak.

Feljövőben a közösségi termelés
Fogyasztó és termelő érdek- és kockázati közösséget vállal egymással, cserébe egyiküknek megélhetést nyújt a ház körüli föld, másikuknak jó minőségű, biztos forrásból származó frissen szüretelt, az évszaknak megfelelő zöldség és gyümölcs kerül az asztalára egész évben. Európában hol közösségi gazdálkodásnak, hol szerződéses gazdálkodásnak vagy szolidáris gazdálkodásnak hívják, de a filozófia mindenhol ugyanaz: a vidéki kistermelő akkor életképes, ha személyes kapcsolatot alakít ki a fogyasztóval. Az „áruért” a termelőhöz kell menni vagy egy közeli városban kijelölt elosztópontra, adott napon. A gazdáknak nem kell néhány termény nagy mennyiségű előállítására összpontosítaniuk, fenntarthatják a változatosságot

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo