Padlón az üdítőgyártók

Megállíthatatlannak tűnik az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése, egyre kevesebb üdítőt és gyümölcslevet vásárolnak Magyarországon. A szektor így új munkahelyek teremtése és beruházások helyett 2013-ban is létszámcsökkentésre kényszerült.

Jelentősen, mintegy 8 százalékkal csökkent az alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, ízesített vizek, jeges teák, energia- és sportitalok, szörpök) forgalma Magyarországon 2013-ban. A piac mérete 827 millió literre esett a 2012-es 896 millió literről. Az üdítőitalok értékesített mennyisége 2007 óta megállás nélkül zsugorodik, melynek eredményeként 2011-2013 között négyszáz munkahely szűnt meg az ágazatban.

A szénsavas üdítőitalok piaca már egy évtizede folyamatosan csökken, ma 31 százalékkal kevesebb termék fogy, mint a legmagasabb fogyasztás évében, 2003-ban. A negatív trend 2013-ben sem fordult meg, sőt a gyártók tavaly 12 százalékkal kevesebb terméket adtak el, mint 2012 hasonló időszakában. A gyümölcslevek fogyasztása a mögöttünk álló esztendőben 1 százalékkal csökkent 2012 azonos időszakához viszonyítva. A 2007-es csúcs évhez képest azonban 35 százalékkal fogyott kevesebb a boltokban ezekből a termékekből.

Az üdítőitalokat sokan teszik felelőssé a világszinten egyre komolyabb problémát jelentő elhízásért. Az üdítőitalokkal elfogyasztott kalória (energia) azonban csupán átlag 1,5-2 százaléka (kb. 40 kalória) a magyar felnőtt lakosság teljes napi kalóriabevitelének, ami kevesebb, mint egy közepes alma energiatartalma. (A transzzsírsavakra is rászállt a kormány.)

Az alkoholmentes italok értékesítésének évek óta tartó visszaesése nemcsak az ágazat gyártóit érinti kedvezőtlenül, hanem az agrárbeszállítókat és a kereskedelmet is, ami halmozódó veszteségeket jelent a magyar gazdaság számára. Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség  ezért is reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása – más ágazatokhoz hasonlóan – idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók, így például a népegészségügyi termékadó fokozatos csökkentésére, kivezetésére.

Évtizedes hátrányba hoznak minket a különadók
A hazai élelmiszeripart az elmúlt három évben egyre növekvő mértékben terhelték a különféle extraadók. Összesen több mint 50 milliárd forintos többletköltséget okoztak az élelmiszeriparnak a különadók.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo