Olcsók a magyar szállodák

Még mindig olcsónak szállítanak a régióban a magyar szállodák. Átlagos szobafoglaltság mellett is csak minimálisan nőtt ugyanis a magyar szállodák bevétele az első fél év alatt. A környező országokban - kivéve Szlovákiát, mindenhol javult a helyzet. A vendégéjszakák száma ugyan nőtt, de a szobafoglaltság alig javult. Még többet fizetünk üdülési csekkel, mint SZÉP kártyával.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

A magyarországi szállodák egy kiadható szobára jutó nettó bevétele (revpar) 34,3 euró volt az első fél évben, 0,4 százalékkal jobb, mint az előző év azonos időszakában; a versenytárs Lengyelországban, Csehországban és Ausztriában ennél nagyobb növekedést értek el, míg Szlovákiában visszaesés volt - derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) a nemzetközi és hazai szállodaipar 2012. január-júniusi teljesítményéről szóló értékeléséből.

A turisztikai piackutatással foglalkozó STR Global társaság legfrissebb felmérése alapján készített elemzés szerint a magyarországi szállodák az átlagos szobafoglaltság (56,9 százalék) szerint a 4., a nettó átlag szobaár (60,2 euró) alapján az 5., a nettó revpar (34,3 euró) alapján a 4. helyen végeztek a vizsgált 5 ország között.

Az STR-riportban szereplő 31 európai város között Budapest szállodái január-júniusban a szobafoglaltság alapján (57,3 százalék) a 27., a nettó átlag szobaár (65,6 euró) alapján a  29., s a nettó revpar (37,6 euró) alapján ugyancsak a 29. helyen végeztek. Júniusban Budapest szállodái kihasználtságban a 25., a nettó átlag szobaárban és a nettó revparban(szobaárbevétel/kiadott szobák száma) egyaránt a 28. helyet érték el.

Mérsékelten bizakodók a hotelek
A 2012-es esztendő első félévéhez hasonló hullámzó folyamatainak fennmaradását várják a szállodák az év hátralévő részére is. Vidéken inkább a foglaltság javulásában, a fővárosban a nyomott árak emelkedésében bíznak az üzemeltetők a Magyar Holtel Monitor (MHM) Szallodak.hu-val együttmőködésben végzett modellezése szerint.

A vizsgált öt közép-kelet-európai ország között január-júniusban a legjobb teljesítményt változatlanul Ausztria szállodái mutatták 65,7 százalékos átlagos szobafoglaltsággal, 95,5 euró nettó átlag szobaárral és 62,7 euró nettó revparral.

A 2. helyen a csehországi szállodák végeztek 60,9 százalékos kihasználtsággal, 75 euró nettó átlag szobaárral, 45,6 euró nettó revparral. A legnagyobb mértékű javulás (16,4 százalék) a nettó revparban Lengyelországban volt tapasztalható a Labdarúgó EB-nek köszönhetően. A magyarországi szállodai kapacitás 2012 júniusában kis mértékben - 1,7 százalékkal - volt magasabb a múlt évinél, Budapesten 1,5, a Balatonon 5,8 százalékkal nőtt.

A revpar országos szinten csak 4,3 százalékkal javult az első fél évben a szállodai vendégéjszakák számának 6 százalékos (külföldi +9,7, belföldi +1 százalék) emelkedése és az euró/forint árfolyam kedvező alakulása ellenére. A szállodák kihasználtsága alig haladta meg a múlt évit, az átlagos szobaár és a revpar emelkedése az infláció alatt maradt.

A fellendülésre még várni kell
A turizmus még nem tért magához a válság után, a szakmai szervezetek a következő egy-két évben nem reménykednek a látványos fellendülésben. A szállodaipar kilátásai bizonytalanok, az utazásszervezők óvatosabb üzletpolitikát követnek.

Júniusban a szállodai vendégéjszakák száma 4,1 százalékkal nőtt, a szobakihasználtság (49,8 százalék) azonban csak 0,1 százalékkal javult. Az átlag szobaárak és a revpar mutató emelkedése (15 025 forint, +3,2 százalék, illetve 7478 forint, +3,2 százalék) alacsonynak mondható, figyelembe véve, hogy a júniusi 293,71 EUR/HUF átlag árfolyam 10,1 százalékkal gyengébb volt a 2011. júniusi 266,77 EUR/HUF átlagnál. Az elemzés szerint ezek az adatok arra utalnak, hogy az alacsony fizetőképességű vendégek száma nő, s a szállodák között változatlanul erős az árverseny, ami egészségtelenül alacsony szobaárakat eredményez.

A szállodák bruttó szoba-árbevétele az első fél évben országos szinten 58,752 milliárd forint volt, 9,3 százalékkal magasabb a múlt évinél, s 5,6 százalékkal haladja meg a 4 évvel ezelőttit.  Budapesten ugyanezen időszakban a szállodák bruttó szoba-árbevétele 32,113 milliárd forint volt, 9,7 százalékkal

Nem arat már a wellness
A wellness szállodákban fennmarad a kihasználtság és az átlagár a negatív stagnálásának állapota, de a gyógyszállodáknál lehet bízni némi javulásban a kihasználtság terén. A boutique, illetve fashion szállodák piacán ugyanakkor a kedvező folyamatok fennmaradása várható. A vendégekforgalmat illetően az üzleti vendégek száma (bel- és külföldi egyaránt) emelkedik majd. A wellness turistáknál azonban stagnálás, a családi és nyugdíjas utazóknál pedig visszaesés vetíthető előre. A beutazó piacon a csoportos üzleti vendégek csökkenésére lehet számítani az MHM előrejelzése szerint.

magasabb a 2011. első félévinél, és 1,7 százalékkal alatta marad a 2008-ban elért 32,683 milliárd forintnak. A balatoni régióban található szállodák szoba- árbevétele a tavalyi első fél évhez viszonyítva 9,6 százalékkal nőtt és 6,992 milliárd forintot tett ki, 0,9 százalékkal haladja meg a 2008. évit.

Az üdülésicsekk-forgalom országos szinten 1,885 milliárd forint, a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP kártya) forgalom pedig 1,250 milliárd forint volt az első fél évben. A szállodákban lakó hazai vendégek 3,1 milliárd forintot egyenlítettek ki üdülési csekkel és SZÉP kártyával, ami a szállodák összes belföldi szállásdíj-bevételének 17,7 százalékát tette ki. Az első félévi forgalom 57 százaléka júniusban keletkezett.

Az elemzésben megjegyzik, hogy az STR-riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szállodát, míg az STR a vele szerződésben levő hotelek adatait tartalmazza. Ez utóbbiban az egy- és kétcsillagos szállodák adatai nem jelennek meg.

Jönnek - mennek
A KSH adatai szerint a szálláshelyek körében jelentős volt a fluktuáció, a kapacitásukra egyszerre volt jellemző, hogy a gazdasági környezet változására a szállodák, a panziók, a kempingek stb. egy része beszüntette működését, míg mások bővítették a kínálatot. Ennek eredőjeként 2012. június 30-án a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 3073 volt, ezen belül 983 szálloda 57 ezer szobával, 1076 panzió 12 ezer szobával működött. A szállodákban, júniusban 948 szobával több állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Van, ahol sikeresen működtethetők a szálláshelyek, a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára 5,0%-kal (15 025 forint), az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) 7,0%-kal (7478 forint) emelkedett 2011 azonos időszakához viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 5,5%-kal emelkedett a vizsgált időszakban.
A hazai szállodapiacon csak jól átgondolt koncepcióval lehet nyereségesen működni Csordás Imre, az Accent Hotel Managament ügyvezető igazgatója szerint. Véleménye szerint érdemes szakértő üzemeltetőnek átadni az irányítást, akinek a legelső feladata éppen annak eldöntése, lehet-e gazdaságosan működtetni az adott hotelt. A problémát sok esetben nem is feltétlenül az okozza, hogy az épületek és berendezések műszakilag rossz állapotban vannak, hiszen ezt némi ráfordítással lehet pótolni, sokkal inkább a szálloda presztízse romlik le, amit viszont sokkal nehezebb felmérni és helyreállítani. Az online jelenlét is egyre fontosabb a turisztikai piacon is, idén az első negyedévben több mint 37 százalékkal megnőtt az online belföldi szállásfoglalások száma, a szállástípusok tekintetében a hostelek, apartmanok, vendégházak és panziók átlagon felüli növekedést könyvelhettek el. Ezért nyitottnak kell lenni az új technológiákra.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo