Mit iszunk majd az olcsó szlovák tej helyett?

Kiverte a biztosítékot az olcsó szlovák tej Magyarországon: a minisztérium vizsgálatot indított, a gazdák demonstráltak, a hatóság lefoglalt több tízezer liter tejet. A megüresedett piaci résbe a jelek szerint Csányi Sándor OTP-vezér kezében lévő agrárbirodalom egyik tejmárkája lépne be.

Mi kerül a pohárba? - Kép: Pixabay

Az olcsó külföldi, elsősorban szlovák tej régóta aggasztja a tejpiac szereplőit, elsősorban azért, mert kiszorítják a magyarokat a piacról. A sajtóban megjelent hírek szerint az import tejek többek között áfabűvészkedés miatt adhatók olyan olcsón. (Nem csak a nagyobb cégek trükköznek az adóval: a kisvállalkozókat sem kell félteni.) Az utóbbi hetekben felgyorsultak az események. A tejes gazdák demonstráltak, tejet locsoltak a földre az egyik áruház parkolójában; a Földművelésügyi Minisztérium júliusban vizsgálatot indított a szlovák tej útjának feltérképezésére, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal rajtaütésszerű ellenőrzések eredményeként 37 ezer liter külföldi tejet vont ki a forgalomból, a Tej Terméktanács pedig feljelentést tett a One Euro Market Kft.-nél tapasztalt kereskedelmi gyakorlat miatt  – derül ki a Mindenár.hu összeállításából.

A hatóságokat és gazdákat felhergelő, 1,5 százalékos zsírtartalmú szlovák tejet a Mindenár.hu statisztikái szerint az áruházláncok jellemzően 170 forint körüli akciós áron adták az elmúlt egy év során. Az elmúlt hónapokban azonban megjelentek a magyar kihívók. Az oldal statisztikái szerint a szlovák tej egyik legfőbb vetélytársa a Csányi Sándor kezében lévő Sole-Mizo márkája, a Farmer tej 1,5 százalékos teje. Ezt a terméket több áruházlánc az elmúlt hetekben adta közel 170 forintos áron. Arra is volt példa, hogy egy másik magyar gyártó - az Alföldi Tej - egyik márkája, egy 0,1 százalékos zsírtartalmú tej is hasonló áron került a polcokra, ám ez az alacsonyabb zsírtartalma miatt nem teljesen vethető össze a 1,5 százalékos tejjel.

A Csányi-birodalom mostani szerepéhez akár az is hozzájárulhat, hogy egy júliusban megjelent kormányhatározat szerint a kormány stratégiai megállapodást köt Csányi Sándor agrárvállalataival, köztük a Sole-Mizóval.

Csökkentenék a tej áfáját a szakmai szervezetek
Tíz százalékra csökkentené a tej áfáját az Agrárkamara és a Tej Terméktanács. A szervezetek szerint ezzel a lépéssel szűkülne a feketegazdaság, de amíg meglépi a kormány, addig is regisztrációra köteleznék a nagykereskedőket.
A magyar tejre egyébként egyre nagyobb a kereslet az áruházláncok szerint. Az Auchan, a Tesco, a Lidl és a CBA júliusban azt közölte, hogy elkötelezettek a magyar termékek mellett, és fontosnak tartják a hazai termelők érdekeinek védelmét. A Tesco szerint a vásárlók egyre tudatosabbak: egyre inkább a minőségi termékek irányába nyitnak, ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a magyar termékek népszerűsége is, az általuk generált forgalom is stabil emelkedést mutat. Ezzel összhangban vannak a statisztikák is. Az Agrárgazdasági Figyelő június végén megjelent számában azt írta, hogy a dobozos tej behozatala 46 százalékkal zuhant az első negyedévben, aminek következtében a hazai előállítású 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej belföldi értékesítése 23 százalékkal bővült az év első öt hónapjában az előző évhez képest. A dobozos tej importjának csökkenése ellenére a 2,8 százalék zsírtartalmú tej belföldi értékesítése 12 százalékkal volt kevesebb az első negyedévben, mint 2013 azonos időszakában.

Tejiránytű

Ahhoz, hogy a tejügyben teljesen képben legyünk, fontos néhány dolgot tisztázni. A tejpiacon ugyanis eltérő zsírtartalmú tejek, különböző márkák versengenek, így nem könnyű a választás. A tejeknél a legfontosabb paraméter a zsírtartalom, és nem feltétlenül az alacsonyabb zsírtartalmú termék a jobb választás. A független élelmiszer-laboratóriumot működtető Wessling Hungary Kft. szakembere, Szigeti Tamása

Minek kell szerepelnie az élelmiszer címkéjén?
A termékek csomagolásán vagy a termékhez csatolt árucímkén számos információt köteles feltüntetni a gyártó vagy forgalmazó cég. Ezen információk egy részének ellenőrzése elengedhetetlen az áruk átvételéhez. Az alábbiakban összefoglaltuk az élelmiszer csomagolásra vonatkozó előírásokat.
Mindenár.hu kérdésére azt mondta: „A tehéntej körülbelül 88 százalékban vizet és mintegy 12 százalékban úgynevezett oldott anyagot tartalmaz. Ez utóbbit nevezzük a tej szárazanyag-tartalmának, ez adja a tej tápértékét.”

A hazai boltokban 0,1, 1,5, 2,8 és 3,5 százalék zsírtartalmú, homogenizált tejeket lehet kapni. A gyártásnál az istállókban kifejt, 3-4 százalékos, eredeti zsírtartalmú tejet lefölözik, majd a kívánt zsírtartalom eléréséig tejszínnel visszadúsítják. A százalékban kifejezett összetétel azt jelenti, hogy például a legáltalánosabban vásárolt 2,8-as tej 100 grammjában 2,8 gramm tejzsír található.

Fontos tudnunk, hogy a tej vitamintartalmának jelentős része zsírban oldódó anyag, ennek következtében a vitaminok főként a tejszínben vannak jelen. Ha tej zsírtartalmát elvesszük, akkor például az 1,5 százalékos tejben a vitamintartalom számottevően kisebb lesz, mint a zsírosabb tejekben. A Wessling szakembere kiemelte azt is, hogy a tej egyik kulcsfontosságú ásványi anyaga, a kalcium csak akkor képes beépülni csontrendszerünkbe, ha a D3-vitamin is jelen van. Zsírszegény vagy zsírmentes tej fogyasztásakor a tej csontrendszert erősítő hatása csökken, illetve ez az igen kedvező élettani hatás el is marad.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo