A legtöbb kis cég marketingre nem tud költeni, a nagyobb áruházakba pedig azért nem tud beszállítani, mert sem az elvárt mennyiség előállítását, sem a hosszú fizetési határidő áthidalását nem tudja vállalni. A kistermelők, gazdák életben tartását szolgálják az itthon még alig éledő, de már számos országban bizonyított beszerzési társulások.
Ausztriában a helyi kistermelők a '80-as években indították el a közvetlen értékesítést, hogy védekezzenek a nagykereskedelmi láncok ellen. A borászatot leszámítva Burgenlandban 800 kistermelő foglalkozik közvetlen értékesítéssel. A nagyobb településeken faluszövetkezeti boltokat is létrehozott a helyi szövetkezet. Svájcban a közvetlen értékesítés a megközelítőleg 31-33 milliárd frankot kitevő élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 3-5 százalékát adja. A termelők nem kapnak közvetlen kormányzati támogatást, de épületberuházásokhoz jár szubvenció, és kamatmentes kölcsönökkel is segítik a működésüket. Franciaországban egyre több az úgynevezett „locavor", aki csak helyben, illetve 60 kilométeres körzetben megtermelt terméket hajlandó vásárolni, mondván: a nagy szállítási távolság környezetkárosítással jár. Ez a szemlélet is támogatja a közvetlen értékesítéssel foglalkozó helyi termelőket, és a francia agrártárca különböző programjai is segítenek. Olaszországban általában egy lakóközösségen belül, spontán alakulnak ki beszerző csoportok, amelyek egyes kalkulációk szerint 30 százalékos költségmegtakarítást is elérhetnek. Rómában közel száz különböző alapon szerveződött lakossági beszerző csoport működik.
Magyarországon nemrég jött létre a MaTeBeszT, egy országos kiterjedésű, közvetlen értékesítési rendszer, amelyben az alacsony ár érdekében a helyi termékek a felesleges közvetítők kihagyásával jutnak el a fogyasztókhoz. Az Új Hangya Integrációs Szövetkezet és a Magyar Termék Kereskedőház együttműködése a kis alapterületű, általában családi vállalkozás keretében működő üzletek számára kínál megoldást, profiltól függetlenül. Az összefogás egységes marketinget, olcsóbb árakat, akciókat ígér annak érdekében, hogy a mikrovállalkozások piaci részesedése nőjön.
A cikk a Piac&Profit magazin 2011. szeptemberi számában jelent meg.