Megéri, mégis ritkán merészkednek külföldre a magyar cégek

Egy globális felmérés szerint az export tevékenységet folytató vállalatok a belföldi piacon maradó cégekhez képest harmadával nagyobb valószínűséggel növelik nyereségüket. A magyar gazdaság jelentős mértékben épít a külkereskedelemre, a kis- és középvállalkozások jelentős többsége azonban csupán a belföldi piacra koncentrál.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem kalandoznak a magyar cégek - Kép: Pixabay

A kkv-szektorban az export tevékenységet folytató cégek aránya nem éri el a 11 százalékot, ami Európához, de még a közép-kelet-európai régióhoz képest is alacsonynak számít, ráadásul több felmérés szerint is alacsony azok száma, akik a közeljövőben nyitnának a külföldi piacok felé. Pedig az exportáló cégek nálunk is jobb eredményekkel bírnak csak belső piacra dolgozó társaiknál, ezt a Széchenyi Tőkebefektetési alap (SZTA) portfoliójának adatai is alátámasztják – olvasható az Alap oldalán közzétett blogbejegyzésben.

Egy kis, nyitott gazdaságban az export tevékenység tudja igazán megmutatni a vállalatok növekedési potenciálját, meghatározóbb lehet, mint a belföldi piacon elért gazdasági teljesítmény. Míg egy megfelelő méretű és befogadóképességű belső piac esetén nem elvárás a külföldi nyitás, addig a Magyarországéhoz hasonló kisebb gazdaságok esetében a 11 százalékos arány nem túl kielégítő adat. Az arány növelése éppen ezért nem csupán a vállalatoknak jelenthet kiugrási lehetőséget, de a magyar gazdaság teljesítménynövekedését is biztosíthatja.

Mindezt az SZTA portfoliócégeinek 2013-as adatai is alátámasztják. Míg a tőkebefektetés előtt összesen 7 vállalat exportált, addig ma már 10 vállalat mondhatta ezt el magáról. A befektetést megelőzően a hét cég nettó árbevételének átlagosan közel 16 százalékát adta az exportbevétel, a tőkebefektetést követően pedig ez az arány további 10 százalékkal tudott növekedni. A bővülési potenciált megérezve már a cégek 50 százaléka építette be idei üzleti tervébe a külföldi nyitást, aminek hatására az export aránya várhatóan a jelenlegi 27 százalékról is tovább emelkedhet, meghaladva a hazai kkv-k átlagos 21 százalékos értékét. (A legtöbb magyar cégvezető mégis 1400 kilométeres körzetben üzletel.)

4 jó tanács, ha külföldre kacsingat
Ha külföld felé kacsingat a cége, nem árt mindenféle tudással felvérteznie magát már jó előre. A külpiacra lépés sajnos nem sétagalopp, tele van buktatókkal, legyen szó ellátási láncról, külföldi kereskedelmi partnerről vagy épp külföldön gyártatott termékről. Kiemeltünk pár dolgot, amire mindenképp érdemes figyelni.
Az SZTA export tevékenységet folytató cégei körében a legjellemzőbb iparágak közé a fémipar tartozik, de a textilipar, a bútoripar, az informatika, a telekommunikáció, illetve a designipar is képviselteti magát. A nyugat-, és dél-dunántúli régióban, illetve az észak- és dél-alföldi régióban is több, a külföldi piac felé nyitottabb vállalkozás található.

Bár az ügyfélportfolió diverzitásából is látszik, hogy az export régiótól és iparágtól is független lehetőség egy cég esetében, a magyar vállalatok meglepően kis hányada dönt úgy, hogy nemzetközi piacok felé nyit. Ennek több oka is lehet. A kis- és középvállalkozások vezetőinek többsége általában a külpiaci ismeretek és a szükséges kapcsolatrendszer hiányát, az export tevékenység beindításához szükséges kezdeti lépésekkel kapcsolatos bizonytalanságot, az üzleti terv elkészítésében szerzett kevés tapasztalatot, illetve a külföldi üzleti folyamatok finanszírozásához szükséges tőkeerő hiányát emelik ki mint fő visszatartó erőt.

Természetesen a kezdeti lépések nehezek, de senki sem várja el egy cégvezetőtől, hogy egymaga képes legyen véghezvinni a kitűzött célokat. Érdemes keresni a lehetőségeket akár üzleti partner, akár pályázatok vagy befektetők személyében. Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo