Megéri, mégis ritkán merészkednek külföldre a magyar cégek

Egy globális felmérés szerint az export tevékenységet folytató vállalatok a belföldi piacon maradó cégekhez képest harmadával nagyobb valószínűséggel növelik nyereségüket. A magyar gazdaság jelentős mértékben épít a külkereskedelemre, a kis- és középvállalkozások jelentős többsége azonban csupán a belföldi piacra koncentrál.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Nem kalandoznak a magyar cégek - Kép: Pixabay

A kkv-szektorban az export tevékenységet folytató cégek aránya nem éri el a 11 százalékot, ami Európához, de még a közép-kelet-európai régióhoz képest is alacsonynak számít, ráadásul több felmérés szerint is alacsony azok száma, akik a közeljövőben nyitnának a külföldi piacok felé. Pedig az exportáló cégek nálunk is jobb eredményekkel bírnak csak belső piacra dolgozó társaiknál, ezt a Széchenyi Tőkebefektetési alap (SZTA) portfoliójának adatai is alátámasztják – olvasható az Alap oldalán közzétett blogbejegyzésben.

Egy kis, nyitott gazdaságban az export tevékenység tudja igazán megmutatni a vállalatok növekedési potenciálját, meghatározóbb lehet, mint a belföldi piacon elért gazdasági teljesítmény. Míg egy megfelelő méretű és befogadóképességű belső piac esetén nem elvárás a külföldi nyitás, addig a Magyarországéhoz hasonló kisebb gazdaságok esetében a 11 százalékos arány nem túl kielégítő adat. Az arány növelése éppen ezért nem csupán a vállalatoknak jelenthet kiugrási lehetőséget, de a magyar gazdaság teljesítménynövekedését is biztosíthatja.

Mindezt az SZTA portfoliócégeinek 2013-as adatai is alátámasztják. Míg a tőkebefektetés előtt összesen 7 vállalat exportált, addig ma már 10 vállalat mondhatta ezt el magáról. A befektetést megelőzően a hét cég nettó árbevételének átlagosan közel 16 százalékát adta az exportbevétel, a tőkebefektetést követően pedig ez az arány további 10 százalékkal tudott növekedni. A bővülési potenciált megérezve már a cégek 50 százaléka építette be idei üzleti tervébe a külföldi nyitást, aminek hatására az export aránya várhatóan a jelenlegi 27 százalékról is tovább emelkedhet, meghaladva a hazai kkv-k átlagos 21 százalékos értékét. (A legtöbb magyar cégvezető mégis 1400 kilométeres körzetben üzletel.)

4 jó tanács, ha külföldre kacsingat
Ha külföld felé kacsingat a cége, nem árt mindenféle tudással felvérteznie magát már jó előre. A külpiacra lépés sajnos nem sétagalopp, tele van buktatókkal, legyen szó ellátási láncról, külföldi kereskedelmi partnerről vagy épp külföldön gyártatott termékről. Kiemeltünk pár dolgot, amire mindenképp érdemes figyelni.
Az SZTA export tevékenységet folytató cégei körében a legjellemzőbb iparágak közé a fémipar tartozik, de a textilipar, a bútoripar, az informatika, a telekommunikáció, illetve a designipar is képviselteti magát. A nyugat-, és dél-dunántúli régióban, illetve az észak- és dél-alföldi régióban is több, a külföldi piac felé nyitottabb vállalkozás található.

Bár az ügyfélportfolió diverzitásából is látszik, hogy az export régiótól és iparágtól is független lehetőség egy cég esetében, a magyar vállalatok meglepően kis hányada dönt úgy, hogy nemzetközi piacok felé nyit. Ennek több oka is lehet. A kis- és középvállalkozások vezetőinek többsége általában a külpiaci ismeretek és a szükséges kapcsolatrendszer hiányát, az export tevékenység beindításához szükséges kezdeti lépésekkel kapcsolatos bizonytalanságot, az üzleti terv elkészítésében szerzett kevés tapasztalatot, illetve a külföldi üzleti folyamatok finanszírozásához szükséges tőkeerő hiányát emelik ki mint fő visszatartó erőt.

Természetesen a kezdeti lépések nehezek, de senki sem várja el egy cégvezetőtől, hogy egymaga képes legyen véghezvinni a kitűzött célokat. Érdemes keresni a lehetőségeket akár üzleti partner, akár pályázatok vagy befektetők személyében. Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Véleményvezér

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo