Forgalom van, csak nyereség nincs

A nyár közeledtével érdemes megvizsgálni, milyen helyzetben vág neki a főszezonnak vendéglátóipar. A Bisnode csoport elemzése érdekes következtetésre jut: a vendéglátást főtevékenységként végző cégek összesítve évről évre tetemes mínuszt termelnek, de a tíz legnagyobb árbevételű cég mindegyike nyereséget ért el 2011-ben.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A döntéstámogató információkat, köztük a cégek fizetési magatartásáról adatokat szolgáltató Bisnode csoport az elmúlt években folyamatosan gyűjtötte a főtevékenységként vendéglátással foglalkozó (fő teáor: 5610, 5620, 5621, 5629, 5630) - többek között éttermi és mozgó vendéglátást, italszolgáltatást nyújtó - cégek árbevételeire, adózás előtti és utáni eredményeire, valamint a cégek számára vonatkozó adatokat.

Kép:sxc

A túlélés eszközei
A vendéglátás telített piac, 33 ezer működő egység van jelenleg a Horeca Marketing Klub adatai szerint az országban. A gazdaságos üzemeltetés elengedhetetlenül fontos a túléléshez, mégis kevesen fordítanak rá elég figyelmet Bardóczy Ákos Kolos alapító szerint. a gazdaságos üzemeltetés alapját a vendégszámhoz és bevételhez mért beszerzés alapozza meg, ehhez kell igazítani például az étlapon szereplő tételeket is. Sok esetben azonban erről a séf dönt, a gazdasági szempontok figyelembevétele nélkül. Ennek eredményeként sokszor még jó forgalom mellett is icipici nyereséggel kell megelégedniük a cégeknek. Fontos tehát, hogy az étlapon megfelelően kiegészítsék egymást a különböző marzsértékű tételek.
A beszerzések racionalizálásával elkerülhető, hogy feleslegesen kelljen tárolni mondjuk az előre megvásárolt tisztítószert, és a pontosan megtervezett beszerzés a pazarlást is csökkenti. A költségek kézben tartásához nagyon fontos tisztázni a felelősségeket és a feladatokat is. Figyelmet kell fordítani a helyes humánerőforrás-gazdálkodás kialakítására vagy épp a pazarló energiafelhasználás megszüntetésére is. További jó tanácsokat itt olvashat.
A főszezont jelentő nyári hónapoknak felemás helyzetben vág neki a szektor – derül ki a Bisnode (a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége – MAKISZ – tagszervezete) elemzéséből. Az ágazatot sokan vonzó területnek látják, ezt mutatja, hogy a vendéglátást főtevékenységként űző cégek átlagos száma a 2003 végén több mint 13 ezer volt, majd fokozatos emelkedés következett, 2012-ben már 24 ezernél több cég volt jelen az ágazatban. Mivel a teljesítményéről – árbevételéről és eredményéről – a szóban forgó cégek kétharmada adott le beszámolót, ezek reális képet adnak az ágazatról. A válság elmélyülése előtt a vizsgált – a vendéglátással főtevékenységként foglalkozó - cégek összesített bevétele 2008-ban még 344 milliárd forint volt, 2011-ben pedig már közel 500 milliárd forint folyt be a kasszájukba. Mivel a beszámolót leadó cégek száma ebben az időszakban változott (11,8 és 13,2 ezer között mozgott), ezért az összesített árbevételnél a teljesítményükről jobb képet ad az egy cégre vetített árbevétel alakulása. 2008-ban ez 29,1 millió forintot tett ki, egy évvel később 36,3 millióra emelkedett, 2010-ben az előző évhez képest bő 10 százalékkal 32,2 millióra apadt, egy évvel később 37,7 millió forintra nőtt.
Még az ág is húzza
A vendéglátóhelyeknek jogdíjfizetési kötelezettsége van az esetlegesen szóló zene után is. A másolt hangfelvételekért is büntetés kapnak, ha nem fizetik be a jogdíjat. A 2007-től bevezetett, éves átalány-jogdíj, másolási jogdíj megfizetése törvényben előírt kötelezettség. Folyamatos az egyeztetés az Artisjus képviseleti szervezet és a vendéglátó szakma képviselői között a díjak emelésének visszaszorításával kapcsolatban. A szakmai szervezetek azt szeretnék, hogy ne kapacitás, hanem forgalom alapján számolják ki a vendéglátóhelyekre a díjat.
A vendéglátóhelyeknek váratlan konkurenciát jelentenek az egyre divatosabb lakáséttermek is, amelyek számos szabály alól kibújva a szakma szerint igazságtalan előnyökhöz jutnak. A lakáséttermesek szerint viszont ők egyszerűen más ligában játszanak. Itt olvashat erről bővebben.
Könnyítést jelent viszont, hogy életszerűbbé tették a jövedéki előírásokat annyiban, hogy a jövőben 2 liter alatti kiszerelésű alkoholtermékből és borból lehet választékonként öt-öt, a 2 literes vagy annál nagyobb kiszerelésű alkoholtermékből és borból pedig választékonként legfeljebb egy-egy bontott palackot tartani. Itt olvashat erről bővebben.
A forgalommal ellentétben kiábrándító képet fest az ágazatról a jövedelmezőség (adózás előtti eredmény) alakulása. A nyereségadatokat közlő cégek összesített eredménye hosszú évek óta óta mínuszban van, 2011-ben a Bisnode által vizsgált cégek teljes vesztesége 13,9 milliárd forintra rúgott. Az egy cégre vetített átlagos veszteség pedig 706 ezer forintról 1 millió forint fölé duzzadt 2011-re. Bár az összesített adatok veszteséget mutatnak, érdekes, hogy a tíz legnagyobb – 2011-ben összesen 76 milliárd forintos árbevételről számot adó vendéglátós cég – mindegyike nyereséges volt abban az évben, összesen közel 3 milliárd forint volt a bruttó profitjuk. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ágazatban érdekelt cégek vesztesége még nagyobb összeget tett ki, ha kivesszük a tíz legnagyobb társaság 2011-ben elért nyereségadatait.

Keleti József, a Bisnode-csoport ügyvezető igazgatója kifejtette: „Ha egy ágazat 5-10 éves időtávon rendre veszteséges működésről ad számot, akkor ott komoly probléma van, ráadásul a szektor még a bőség éveiben, a válság előtt is mínuszos volt. A szakember szerint, az adatok megerősítik, hogy a vendéglátás nincs a legjobb állapotban, ráadásul a teljes képhez hozzátartozik, hogy a szektorban „hagyományosan” nagy problémát jelent a feketegazdaság, például az el nem számolt jövedelmek, illetve a nem, vagy nem valós munkaidőre bejelentett foglalkoztatottak száma miatt. A KSH adatai szerint egyébként a vendéglátásban a legalacsonyabbak között van az átlagos bér szintje, vagyis jelentős munkaerőt foglalkoztatnak minimálbéren ebben a szektorban. Ezért különösen nehezen érintette a vendéglátásban vállalkozást működtető cégeket a minimálbéremelés. A vendéglátás ezért be is került azon 11 ágazat közé, amelyben támogatás kérhető a magasabb minimálbér kifizetéséhez. (A támogatásra május 31-ig kell pályázni!) Az első félévet azonban így is meglehetősen nehézzé tette a „megelőlegezett” kifizetés. Ráadásul a vendéglátás azon területek közé tartozik, ahol rendszeresek a munkaügyi ellenőrzések. (Nem árt felkészülni rájuk.)

Az elemzésben szereplő cégek fizetési magatartása is a szektor nehéz helyzetét látszik erősíteni. Az átlagos fizetési határidő 2010 és 2012 között 16 napról 13 napra csökkent – mondta Keleti József, hozzátéve: ez arra utal, hogy a megrendelők minél előbb szeretnének hozzájutni a pénzükhöz. Ennek az elvárásnak azonban egyre kevésbé tudtak megfelelni a Bisnode által vizsgált vendéglátós cégek, a fizetési késedelem évről évre nőtt. 2010-ben még 25 nap volt, 2012-ben pedig már 30 az átlagos fizetési késedelem, amennyiben az adott cég késésbe esett számlája kiegyenlítésével. Van azonban bíztató jel is: a határidőben fizetett számlák aránya azonban 2010-es 54 százalékról 2012-re közel 58 százalékra emelkedett.

A leginkább csődveszélyes
Drasztikus növekedést mutat és a szektor sérülékenységére, alacsony jövedelmezőségére enged következtetni a felszámolások száma: míg 2008-ban mindössze 520 cég ellen indult felszámolási eljárás, addig 2012-re ez a szám 1454-re emelkedett. Ezek után nem meglepő, ha a csőd- és felszámolási eljárások cégszámhoz viszonyított hányadosából számolt bedőlési mutató is drasztikusan emelkedett: a válság elmélyülése előtt 3 százalék alatt volt, 2009 már majdnem 4 százalékra nőtt tavaly pedig már 6 százalék közelében járt. Utóbbi eredménnyel pedig a legrosszabb, azaz a leginkább csődveszélyes ágazatok közé tartozott Magyarországon.
Keleti József kiemelte, hogy a bedőléseket megfelelő információkkal meg lehet előzni, mert a cégek fizetési statisztikájából és a kockázatossági minősítéséből jó előrejelzést kaphat egy-egy társaság arról, hogy a partnere, üzletfele milyen finanszírozási háttérrel rendelkezik. Ha pedig látszik egy-egy cégről, hogy nehéz helyzetbe került, vagy az elkövetkező években magas a bedőlési valószínűsége, akkor számos lépést lehet azért tenni, hogy az adott cég hozzájusson a pénzéhez és a partnerség fennmaradjon, a felszámolási eljárás során ugyanis már igen szerény összeget lehet visszaszerezni.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo