A magyar vállalatok esélyeiről szólva nagyon vegyes a kép, nagyon függ az ágazattól, amiben tevékenykedik a vállalkozás. Egyelőre sajnos rossz példából van a több, de vannak sikertörténetek is – mondta el Balogh Ilona a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi kamara (DUIHK) ügyvezető helyettese. Mivel hatalmas országról van szó, nagyon fontos, hogy a Németországba készülő kkv-k pontosan tájékozódjanak a feltételekről és lehetőségekről. Kevés annyit tudni, hogy a német piacon szeretnénk érvényesülni, mivel a 16 tartomány között jelentősek a különbségek. Megfelelő üzleti stratégia és pontos pozicionálás nélkül tehát senki ne számítson sikerre. Emellett nagyon fontos a személyes kapcsolatok kiépítése is, ami nagyban növelheti a bizalmat és így a sikeres üzlet lehetőségét.
A vállalkozásokat az itthonihoz hasonló kamarai rendszer segíti, melyen belül mindenhol van nemzetközi osztály. Emellett vannak tartományi gazdaságfejlesztési társaságok, amelyek a hazai HITA-hoz hasonlóan működnek. (…. International névvel, a tartomány nevével az első tagként).
A németországi szabályozási környezetről itt olvashat bővebben.
A közvetítő megléte nagyon fontos Balogh szerint, főleg a kezdeti lépéseknél. Később, ha van exportismeret, kötődés, könnyebben mehet egyedül is a megfelelő üzleti partner megtalálása. A helyi kamarai tagság kötelező Németországban, és más rangja van, mint itthon. Ezért ha az itthoni kamarán keresztül vesszük fel a kapcsolatot, az nagyobb bizalmat kelt, jobb belépőt jelent. Mindemellett lehet azért közvetítő partner nélkül is tárgyalni (amit például Kínában nem ajánlanak a szakemberek.
Tanácsadás és szervezés
A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) cégre szabott tanácsadással, találkozók, bemutatkozási lehetőségek megszervezésével segíti a külpiacra lépő kis- és középvállalkozásokat. Közel 30 ágazattal foglalkoznak jelenleg, de ezek száma folyamatosan bővül. Jelenleg 1800 céggel állnak kapcsolatban – mondta el Bődöcs Róbert, a HITA üzletfejlesztési főosztály vezetője. A külföldi szakkiállításokon, multiszektorális kiállításokon való részvétel támogatása és megszervezése alkotja a munkájuk gerincét.
Számos ágazatban nemzeti standot szerveznek, ahol az egyedi megjelenés árának töredékéért lehet részt venni. Foglalkoznak pályázat és tenderfigyeléssel is. Adatbázis összeállításban is tudnak segíteni, de alapvetően platformokat, lehetőségeket teremtenek. Üzletember találkozókat, nagyobbaknak akár roadshowkat tudnak szervezni. A HITA alapvetően az EU-n kívüli piacokra buzdítja a cégeket, mivel feladatuk az export portfoliónk bővítése. Ösztönzik a másként gondolkodást, fontos terepként tekintenek például az ENSZ beszállítás lehetőségére. Bődöcs elmondása szerint 80 millió dolláros piacról van szó, ami ráadásul nagyon könnyen átlátható és online felületen keresztül kezelhető. Szükség esetén kézen fogva viszik be a cégeket az Eximhez. De más befektetési lehetőségekben is segíthetnek, egy fajta szűrőként funkcionálnak a befektetők felé.
- Németországban maradéktalanul érvényesül a vállalkozás szabadsága, de vannak tevékenységek, amelyek engedélyhez kötöttek (gyógyszer, ingatlan közvetítés pl.)
- Nagyon fontos a helyszínválasztás. A megfelelő város megtalálása az adott tevékenységhez. Tájékozódni kell, hogy adott ingatlanban szabad-e vállalkozást működtetni például.
- Két cég közötti levelezésben pl. ha a megbeszélés rezüméje megérkezik és az ellen a cég megfelelő időben nem tiltakozik, akkor az létrejöttnek tekintendő.
- A szállításkor azonnal jelezni kell az esetleges hibát, mert szavatosságot érvényesíteni nehezebb.
- 10 évig meg kell őrizni a számviteli bizponylatokat, 6 évig az üzleti levelezéseket is! (emaileket is).
- A vállalkozások adózása áfa tekintetében nagyon hasonlít a magyarhoz. (19 és 7%os áfa) 150 eurós számla alatt egyszerűsített számla kerülhet kiállításra.
- A társasági (15%) és iparűzési adó (11-13%) együtt akár 27% is lehet. Utóbbit a község maga határozhatja meg. Ha telephelyet létesítünk csak, akkor az iparűzési adó ugyan vonatkozik rá, de csak cégjegyzékbe kell bejegyezni a céget, ez kevesebb adminisztrációt jelent, viszont kisebb játékteret is.
Emellett kereskedelemfejlesztési pályázatokkal is támogatják a cégeket, most épp elbírálási szakaszban van az előző etap, de a tervek szerint még tavasszal kiírják a következő pályázatot. Mivel korlátozott összeg, idén 380 millió forint vissza nem térítendő támogatás osztható ki, érdemes mielőbb pályázni a megjelenés után, mert a tapasztalatok szerint nagy az érdeklődés, idén több mint 1 milliárd forintnyi igény érkezett.
Pénz is kell
Az exportképes kkv-k részére nyújt finanszírozási és biztosítási szolgáltatásokat az Exim. Labancz Margit kereskedelemfinanszírozási igazgató elmondása szerint a feladata olyan kockázatok vállalása, ügyletek finanszírozása, amelyet a piac nem vállal. Vagyis nem versenytársa a piaci szereplőknek, hanem kiegészítője. Az elmúlt fél év változtatásainak eredménye, hogy az Exim hatékony gazdaságpolitikai ösztönző eszközként működjön. Jelentős expanzió történt a rendelkezésre álló eszközökben is, ezért nagyobb volumenben tud megjelenni az exportfinanszírozásban. 1200 milliárd forintos garantált forrásoldali keret, valamint a kockázatvállalás területén 500 milliárd forintos keret áll rendelkezésre, amely még bőven nem kihasznált – tette hozzá az igazgató.
Itt olvashat arról, hogyan változott az Eximbank szerepe és miért fontos ez a kisvállalkozásoknak.
Együttműködési lehetőség van a hazai kereskedelmi bankokkal is. Lehetőség van refinanszírozásra, különböző garanciavállalásokra, társfinanszírozásra. (Hogy melyekkel, arról itt olvashat.) Az Exim kedvezményes finanszírozási feltételekkel – többek között utófinanszírozás esetén 2-10, előfinanszírozás esetén 2-5 éves futamidejű, fix kamatú hitelre – akkor van lehetőség, ha bizonyíthatóan magyar áru export valósul meg. A magyar származást igazolni kell a kamarák által kiadott származási bizonyítvánnyal. Építés, szerelés esetén MKIK által kiadott igazolás. Szolgáltatás estén az Exim ellenőrzi a járulékfizetés, eszközök tulajdonjoga révén.