Egyéves a nemzeti trafikrendszer

Az egy év mérlege: kevesebb cigaretta fogy drágábban, és kevesebb adó folyt be a füstrudakból a költségvetésbe. A rendszer még alakul, egyelőre úgy tűnik, nem aranybánya trafikot nyitni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Nagyon gyorsan kellett átállni  – 
Kép: MTI/MohaiBalázs

Az első nemzeti dohányboltok egy éve nyíltak, jelenleg 6005 trafik szerepel az adóhatóság listáján. A dohányáruk jelentős drágulása (19 százalék), valamint a trafikrendszer bevezetése következtében a lakosság dohányzási szokásai átalakultak: cigarettavásárlásra a háztartások reálértéken ötödével kevesebbet, dohányáru vásárlására ugyanakkor tizedével többet költöttek, mint a megelőző évben – írja a Világgazdaság a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva. A lap szerint a büdzsé sem járt jól, a 2012-es 345 milliárd forintról 312 milliárdra mérséklődött a dohánygyártmányok jövedéki adójából befolyt bevétel. Ugyanakkor a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. szerint korábban a fiatalkorúak 58 százaléka juthatott dohánytermékhez, a fogyasztóvédelmi hatóság adatai szerint mára ez az arány 12 százalékra csökkent, a szigorú és folyamatos ellenőrzéseknek is köszönhetően.

A rendszer nemcsak döccenőkkel indult, de még most is alakul, egy hónapja kellett végleg bezárnia a benzinkutakon és nagy alapterületű üzletekben működő trafikoknak. A rendeletmódosítás indoklásában az szerepelt, hogy a bevásárlóközpontokban, benzinkutakon működő dohányboltok aránytalanul nagy haszonra tehetnek szert a többiekhez képest a nagyobb forgalom miatt, vagyis nyereségesek voltak.Közben viszont számos településen még nincs trafik, jelenleg az ötödik körben lehet pályázni a koncessziós jogokra.

A meglévő trafikok üzleti helyzete sem kimondottan rózsás: a májusi mérlegadataik alapján a társaságok döntő többsége veszteséges a Népszabadság korábbi elemzése szerint, egyes elemzések pedig arról számolnak be, hogy a trafikok mára mintegy kétmilliárd forintnyi lejárt tartozást halmoztak fel a dohánygyártókkal szemben. A nem épp ígéretes üzleti eredményt még sötétebbé teszi, hogy a cégek dohányboltonként átlagosan legalább tízmillió forintos rövid lejáratú adósságot görgetnek maguk előtt. A NDN Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. adatai szerint ugyanakkor a koncessziós díjak mintegy 99,7 százaléka eddig rendben befolyt a kasszába.

Itt a lista: ők döntöttek a trafikokról
A Fővárosi Ítélőtábla által jogerősen helybenhagyott elsőfokú ítélet alapján a minisztérium az előírt határidőn belül, postán küldött levelében tájékoztatta a felperest a dohánykoncessziós pályázatok elbírálásában 2013. május 13-ig részt vevő, valamennyi bírálóbizottsági tag nevéről.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo