Egyéves a nemzeti trafikrendszer

Az egy év mérlege: kevesebb cigaretta fogy drágábban, és kevesebb adó folyt be a füstrudakból a költségvetésbe. A rendszer még alakul, egyelőre úgy tűnik, nem aranybánya trafikot nyitni.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nagyon gyorsan kellett átállni  – 
Kép: MTI/MohaiBalázs

Az első nemzeti dohányboltok egy éve nyíltak, jelenleg 6005 trafik szerepel az adóhatóság listáján. A dohányáruk jelentős drágulása (19 százalék), valamint a trafikrendszer bevezetése következtében a lakosság dohányzási szokásai átalakultak: cigarettavásárlásra a háztartások reálértéken ötödével kevesebbet, dohányáru vásárlására ugyanakkor tizedével többet költöttek, mint a megelőző évben – írja a Világgazdaság a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva. A lap szerint a büdzsé sem járt jól, a 2012-es 345 milliárd forintról 312 milliárdra mérséklődött a dohánygyártmányok jövedéki adójából befolyt bevétel. Ugyanakkor a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. szerint korábban a fiatalkorúak 58 százaléka juthatott dohánytermékhez, a fogyasztóvédelmi hatóság adatai szerint mára ez az arány 12 százalékra csökkent, a szigorú és folyamatos ellenőrzéseknek is köszönhetően.

A rendszer nemcsak döccenőkkel indult, de még most is alakul, egy hónapja kellett végleg bezárnia a benzinkutakon és nagy alapterületű üzletekben működő trafikoknak. A rendeletmódosítás indoklásában az szerepelt, hogy a bevásárlóközpontokban, benzinkutakon működő dohányboltok aránytalanul nagy haszonra tehetnek szert a többiekhez képest a nagyobb forgalom miatt, vagyis nyereségesek voltak.Közben viszont számos településen még nincs trafik, jelenleg az ötödik körben lehet pályázni a koncessziós jogokra.

A meglévő trafikok üzleti helyzete sem kimondottan rózsás: a májusi mérlegadataik alapján a társaságok döntő többsége veszteséges a Népszabadság korábbi elemzése szerint, egyes elemzések pedig arról számolnak be, hogy a trafikok mára mintegy kétmilliárd forintnyi lejárt tartozást halmoztak fel a dohánygyártókkal szemben. A nem épp ígéretes üzleti eredményt még sötétebbé teszi, hogy a cégek dohányboltonként átlagosan legalább tízmillió forintos rövid lejáratú adósságot görgetnek maguk előtt. A NDN Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. adatai szerint ugyanakkor a koncessziós díjak mintegy 99,7 százaléka eddig rendben befolyt a kasszába.

Itt a lista: ők döntöttek a trafikokról
A Fővárosi Ítélőtábla által jogerősen helybenhagyott elsőfokú ítélet alapján a minisztérium az előírt határidőn belül, postán küldött levelében tájékoztatta a felperest a dohánykoncessziós pályázatok elbírálásában 2013. május 13-ig részt vevő, valamennyi bírálóbizottsági tag nevéről.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo