Egyéves a nemzeti trafikrendszer

Az egy év mérlege: kevesebb cigaretta fogy drágábban, és kevesebb adó folyt be a füstrudakból a költségvetésbe. A rendszer még alakul, egyelőre úgy tűnik, nem aranybánya trafikot nyitni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyon gyorsan kellett átállni  – 
Kép: MTI/MohaiBalázs

Az első nemzeti dohányboltok egy éve nyíltak, jelenleg 6005 trafik szerepel az adóhatóság listáján. A dohányáruk jelentős drágulása (19 százalék), valamint a trafikrendszer bevezetése következtében a lakosság dohányzási szokásai átalakultak: cigarettavásárlásra a háztartások reálértéken ötödével kevesebbet, dohányáru vásárlására ugyanakkor tizedével többet költöttek, mint a megelőző évben – írja a Világgazdaság a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva. A lap szerint a büdzsé sem járt jól, a 2012-es 345 milliárd forintról 312 milliárdra mérséklődött a dohánygyártmányok jövedéki adójából befolyt bevétel. Ugyanakkor a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. szerint korábban a fiatalkorúak 58 százaléka juthatott dohánytermékhez, a fogyasztóvédelmi hatóság adatai szerint mára ez az arány 12 százalékra csökkent, a szigorú és folyamatos ellenőrzéseknek is köszönhetően.

A rendszer nemcsak döccenőkkel indult, de még most is alakul, egy hónapja kellett végleg bezárnia a benzinkutakon és nagy alapterületű üzletekben működő trafikoknak. A rendeletmódosítás indoklásában az szerepelt, hogy a bevásárlóközpontokban, benzinkutakon működő dohányboltok aránytalanul nagy haszonra tehetnek szert a többiekhez képest a nagyobb forgalom miatt, vagyis nyereségesek voltak.Közben viszont számos településen még nincs trafik, jelenleg az ötödik körben lehet pályázni a koncessziós jogokra.

A meglévő trafikok üzleti helyzete sem kimondottan rózsás: a májusi mérlegadataik alapján a társaságok döntő többsége veszteséges a Népszabadság korábbi elemzése szerint, egyes elemzések pedig arról számolnak be, hogy a trafikok mára mintegy kétmilliárd forintnyi lejárt tartozást halmoztak fel a dohánygyártókkal szemben. A nem épp ígéretes üzleti eredményt még sötétebbé teszi, hogy a cégek dohányboltonként átlagosan legalább tízmillió forintos rövid lejáratú adósságot görgetnek maguk előtt. A NDN Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. adatai szerint ugyanakkor a koncessziós díjak mintegy 99,7 százaléka eddig rendben befolyt a kasszába.

Itt a lista: ők döntöttek a trafikokról
A Fővárosi Ítélőtábla által jogerősen helybenhagyott elsőfokú ítélet alapján a minisztérium az előírt határidőn belül, postán küldött levelében tájékoztatta a felperest a dohánykoncessziós pályázatok elbírálásában 2013. május 13-ig részt vevő, valamennyi bírálóbizottsági tag nevéről.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo