Több mint 18 300 nemzetközi konferenciának és egyéb rendezvénynek adott otthont tavaly hazánk, ami több mint 10 százalékkal marad el az előző évtől. Az viszont jó hír, hogy bár kevesebb rendezvény volt, de a résztvevők száma nőtt – derül ki a Magyar Kongresszusi Igazgatóság adataiból. A nemzetközi konferenciák számának csökkenését alapvetően két okkal magyarázza Ferenczy Anikó kongresszusi igazgató, aki szerint egyrészt maga a bázisév kiemelkedően jónak bizonyult, hiszen 2011. I félévében hazánk töltötte be az EU soros elnöki tisztjét, másrészt a Malév kiesése egyértelműen káros a hivatásturizmusra. (Ötszázmilliárdos kieséssel számoltak már egy évvel ezelőtt is.) A fapados járatok és az átszállás, - hiszen számos európai városból csupán így érhető el Budapest,- az üzleti utazók számára nem jelentenek megfelelő alternatívát a magyar légitársaság járatai helyett.
Pedig az év elején még úgy látszott, talán kilábal a válságból a magyar rendezvénypiac
A korábbinál is több lett az eszkimó, a fókák pedig lassan kihalnak - foglalta össze röviden tapasztalatait Rókusfalvy Gábor, Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetségének elnökségi tagja. Ez a vállalati, illetve dolgozói, valamint protokollrendezvények minimalizálódását jelenti, illetve ha tartanak is ilyen rendezvényeket, azokat a korábbinál sokkal kisebb büdzséből rendezik. Az elvárások mindemellett nem csökkennek, ami a szolgáltatói oldalon csapódik le, vagyis a jóval kisebb költségvetésből is ugyanazt a rendezvényt szeretnék lebonyolítani. További változás, hogy amíg korábban sokkal kevesebb tenderen kellett részt venniük az ügynökségeknek, addig mostanság egy egészen kis rendezvényt is megversenyeztetnek a cégek. Mindezek következményeképp a kreativitás a korábbinál sokkal kisebb teret kap, illetve ezzel lehet kompenzálni a kisebb költségvetést. Az elbírálás során ugyanakkor az ár kapja a legnagyobb hangsúlyt, ami “almát a körtével” jellegű összehasonlítást eredményez. A vállalati tenderek esetében sokszor előfordul az is, hogy nem hirdetnek győztest, ugyanakkor az ötletek egy évvel később visszaköszönnek valahol – fejtette ki Rókusfalvy Gábor. A fokozódó árérzékenység még a külföldi rendezvények esetében is igaz, de szerencsére akadnak olyan esetek, amikor sikerül őket meggyőzni a hazai lehetőségek választásáról, már csak azért is, mivel ez egy olyan szakma, ahol a lokális tudás meghatározó lehet. A tavalyi FIFA kongresszus fehér hollónak nevezhető, ott ugyanis egyértelműen a kreativitásé volt a főszerep.
Csak a helyszín magyar, az üzlet nem
A tapasztalatai hasonlóak a kiszolgáló cégeknek is. A rendezvényinformatikával foglalkozó Rent-IT Kft. ügyvezetője Kiss Zsolt szerint a külföldiek jelentős része hozza magával a technikát is, mi több olyan is akadt, aki a laptopok és kivetítők mellett még a szőnyeget is saját maga biztosította. “A Magyarországra látogató nemzetközi konferenciák gyakran nem is gondolkodnak magyar technikai szolgáltatóban” - osztja meg észrevételét Kiss Zsolt, aki szerint mindenekelőtt egy nagy befogadóképességű, modern konferenciaközpontra lenne szüksége Budapestnek. (Ezt korábban már más szakemberek is hangoztatták.) Nálunk enélkül jelenleg így csupán az 1000-2000 fő közötti események a mérvadóak, és számos nagyobb rendezvény megrendezésétől esünk el. Egy ilyen központ jelentősen segítené a magyarországi konferenciaturizmust és bár időről időre felmerülnek ilyen tervek, a megvalósítás egyelőre várat magára.
A rendezvények számának csökkenését a szolgáltató vállalkozások is érzik. A protokollrendezvények lényegében eltűntek Magyarországról, partnerrendezvények sem igen vannak, az oktatási célúak száma pedig jelentősen visszaesett. A céges családi napok még úgy-ahogy tartják magukat, ezek viszont az előbbieknél kevésbé technikaigényesek. A rendezvények száma mellett a büdzsé is jelentősen, nem ritkán a korábbiak harmadára-negyedére csökkent, amivel szorult helyzetbe hozzák a szolgáltatókat. A cégvezető szerint ugyan el lehet vállalni egy rendezvényt önköltségi áron is, ám ha csak ilyenek vannak, akkor ezekből már nem lehet kifizetni a fejlesztőket és megvenni azokat az új technikai eszközöket, amelyeket joggal várnak el a rendezvényinformatikai cégtől a megrendelők.