A magyar fogyasztó a magyar bort szereti

Az elmúlt 20 év borfogyasztási szokásait vizsgálva kiderül: egyre kevesebb bort iszunk. Már inkább csak kóstol a magyar. Ma az átlagborfogyasztó már jóval kevesebb mint 30 liter bort iszik meg évente. A 20. század első felében az egy lakosra jutó évi borfogyasztás átlagosan a 40-50 litert is meghaladta.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Itthon is a vörös a menő – Kép: SXC

A magyarok borfogyasztási szokásai nem sokban térnek el a világ más országainak az ízlésvilágától. A brit Wine Intelligence piackutató intézet korábbi felmérése szerint legszívesebben a vörös bort issza a kínaiak 79, németek 57, amerikaiak 49 és britek 44 százaléka. A fehér bor a második legkedveltebb három országban. Ez alól csak Kína kivétel, itt  a rosé  népszerűbb, mint a fehér bor.

A magyarok ízlésvilága azért is változott az elmúlt időben, mert a rendszerváltást követően a hazai piacokon is megjelentek azok a nemzetközi bormárkák, amelyek a világon mindenütt befolyásolják a borfogyasztók ízlésvilágát.

„A magyar fogyasztók kosarában – a vörösek és a fehérek mellett – egyre többször jelennek meg a rosé borok is, amelyek főként a tavaszi, nyári időszakban kelendőek a boltokban" – mondta Varga Bálint, a Badacsonyörsön található Varga Pincészet vezetője.

Ugyanakkor a magyarok továbbra is hűségesen, többnyire hazai termékeket vesznek, pedig most már Európa sőt az egész világ borválasztéka a rendelkezésünkre áll, és a piacon egyre inkább élesedik a fogyasztók kegyeiért folytatott verseny.

„Ezért kellene a magyar borászatoknak nem csupán szép, kiegyensúlyozott magyar borokat készíteni, hanem olyan olyan borokat is, amelyek nyomot hagynak a fogyasztóban, amelyekre visszaemlékeznek, és a több ezer elemű kínálatból újra ki fogják választani" – mondta a 12 millió palack bort forgalmazó pincészet vezetője.

Kettészakadt a szakma

A borászati ágazat nyereséges, árbevétele emelkedik, EU-támogatása pedig hosszú távon biztosított, sőt növekszik a 2007–2013-as támogatási ciklushoz képest. Azzal azonban ideje leszámolni, hogy a legnagyobb borászatok a legismertebb márkanevek is egyben, a 20 legnagyobb árbevételű borászati vállalatból 13 a jelek szerint nem is rendelkezik saját szőlőterülettel.

A 2011-es, azaz az utolsó, jelenleg hozzáférhető mérlegadatok összesítése szerint a szőlőbor-előállítást főtevékenységként végző magyarországi cégek 92 milliárd forint árbevétel mellett összesen 186 millió forint adózott eredményt értek el – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Az ezt megelőző három évben az ágazat árbevétele 82 és 84 milliárd forint között ingadozott, 2007-ben viszont még 94 milliárd forint volt. Ágazati szakértők szerint az értékesített bor mennyisége valójában nem esett vissza 2008 és 2010 között sem, arról van szó csupán, hogy ebben az időszakban literenkénti tételes jövedéki adó terhelte a bort, ami miatt megnőtt az illegális értékesítés.

Véleményvezér

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo