A jövőben megelőzik a baleseteket az autók

Belátható időn belül megjelenhetnek a közforgalomban a néhány éve még a sci-fik világából ismert sofőr nélküli autók, amelyek többek között a baleseti statisztikákat javíthatják, de emellett az autóbiztosítási piacot is átalakíthatják.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Wikipedia

Magyarországon 20 százalékkal csökkent tíz év alatt a személyi sérüléssel járó balesetek száma, a sérültek száma pedig 25 százalékkal mérséklődött. Az intelligens rendszerek pedig további javulást eredményezhetnek.   Gőzerővel folynak az vezető nélküli autók fejlesztései a különböző technológiai és járműipari vállalatoknál. A fejlesztésekbe jelentős erőforrásokat befektető Google egyik társalapítója, Sergei Bryn 2013-ban azt mondta, öt éven belül mindenki számára elérhetőek lesznek a sofőr nélküli autók. Az amerikai keresőóriás célja, hogy 90 százalékkal kevesebb baleset, jármű legyen az utakon, valamint ugyanennyivel csökkenjen a közlekedéssel töltött idő.

A balesetstatisztikák javításában főszerepet szánnak az intelligens autóknak. Erre szükség is van, évente ugyanis 50 millió sérültje van a közúti baleseteknek szerte a világon. Bár a magyar baleseti statisztikák jelentősen javultak, még mindig sokan szenvednek balesetet. 2003-ban – a hivatalos KSH-adatok szerint - közel 20 ezer személysérüléses közlekedési baleset történt Magyarországon, 2013-ban pedig 15,7 ezer, ami több mint 20 százalékos csökkenésnek felel meg. Ezzel párhuzamosan a balesetekben megsérült emberek száma 25 százalékkal 20 681 főre csökkent 2003 és 2013 között. Kaszab Attila, a K&H biztosítójának vezérigazgató-helyettese, és nem-életbiztosítási és működésfejlesztési vezetője elmondta: az autonóm gépjárművekkel többek között csökkenthető az emberi hibák miatt bekövetkező balesetek száma.

Bár a fejlesztések folynak azért az intelligens autók tömeges elterjedésére még várni kell. Kaszab Attila szerint 2020-ra már valóság lehet az olyan jármű, amely képes átvenni a kormányzást, a navigációt, a fékezést és a parkolást, úgy, hogy ezekbe a vezető bármikor beavatkozhat. Egy lehetséges forgatókönyvet felvázolva a K&H vezetője elmondta: 2020-ra már minden jelentős járműgyártó megjelenhet a saját intelligens megoldásaival, és addigra a jogi szabályozás, ezen belül a szóban forgó autók biztosítási háttere is kialakulhat. Arra azonban, hogy ezek a járművek a fejlett országokban a járműállomány jelentős részét tegyék ki és a károk száma akár 10-20 százalékkal csökkenjen – Kaszab szerint - valószínűleg 2040-ig kell várni. Körülbelül 2060-ig valósulhat meg, hogy a járműállomány túlnyomó része már autonóm, ami lényegesen változtathat a közlekedés képén is.

Az egyre automatizáltabb járművek miatt a biztosítási piac is változás előtt áll. A K&H biztosítójának várakozásai szerint a károk számának csökkenésével a gépjármű-biztosítások kgfb és casco díjbevétele drasztikusan csökkenhet a következő évtizedekben és ezek a termékek akár el is tűnhetnek a palettáról. Kaszab Attila hozzátette: „Több gyártó – például a Volvo vagy a Google – vállalni akarja a biztosítási kockázatokat, ezért valószínű, hogy a jármű ára tartalmazza majd a teljes körű biztosítást is. A teljesen autonóm autók elterjedéséig a díjképzésben hangsúlyos szerepet kapnak majd a vezetéstámogató rendszerek, ezek megléte díjkedvezményekhez juttathatja a tulajdonost”.

Pár év és elektromobilok leszünk a tervek szerint
Az Európai Unió tagállamainak, köztük Magyarországnak két éve van arra, hogy felállítsa szakpolitikai keretét az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló új EU-s irányelv szerint. Öt év múlva már Magyarországon is jelentős számú elektromos autó közlekedhet az utakon.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo