A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. A Brent spot kőolaj ára a héten 42-46 dollár között változott, heti átlagban két és fél dollárral, öt százalékkal csökkent az ár. Az árak a hét elején emelkedtek, majd szerdától kezdve csökkentek, s pénteken jelentős, közel két dolláros áresés volt. A heti átlagos ár csökkenését elsősorban a dollár erősödése és az óriási kőolajkészletek egyre nyomasztóbb terhe okozta. Az áralakulást az sem módosította, hogy az amerikai kőolajfúrások száma ezen a héten kettővel emelkedett. Elemzők a pénteki nagyobb csökkenést egyes határidős árak lejáratainak hatásával magyarázták.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga három dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár és a határidős ár a hét végére távolodott egymástól. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csak kicsit nőtt, mivel a határidős WTI valamivel erősebben csökkent, mint a határidős Brent ára. Az üzemanyagpiacokon az európai benzinexport lehetősége ezen a héten kedvező maradt, az Egyesült Államokba irányuló export, mellett már Dél-Amerika is vásárlóvá vált, mivel az USA keleti parti finomítói közül több karbantartás miatt leállt. Nigéria további benzin-vásárlásokat jelentet be. Az ARA kikötőkben raktározott benzinkészletek a jelentős kiszállítások miatt féléves mélypontra estek. Az ázsiai piacon a magas oktánszámú termékek és a vegyipari alapanyagok iránti kereslet továbbra is erős. Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, az ARA kikötőkben raktározott dízel igen magas készletszinten van, egyes kereskedők már szállítóhajókon raktározzák a dízelt, illetve hosszabb szállítási utakon utazik az ázsiai dízel Európába, ezzel is lassítva a készletnövekedést. Az európai belső árakat viszonylag magasan tartja az, hogy a Rajna vízszintje tovább süllyedt, négy éve nem volt ilyen alacsony vízállás. Most már egyes hajók egyáltalán nem tudnak szállítani. A fentiek miatt a francia, német és svájci belső piac dízel-készletei különösen alacsony szinten vannak, az árak magasak, mert a szállítás igen költséges - írta heti előrejelzésében a GKI Energiakutató Kft.
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében, heti átlagokkal számolva, a mediterrán piacon 3,8%-os, az északnyugat-európai piacon 1,7%-os, míg az ARA piacon 1,5%-os árnövekedés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított heti változások 2,9%-os árcsökkenést jeleztek, az észak-európai piacokon 3,2-3,1%-os csökkenést mutatnak az árak forintban mérve.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27%-os áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 3-4 forint körüli emelkedést jeleznek, a másik két piacon kisebb (1-2 forint) a drágulás mértéke. A gázolaj forintban mért ára esetében valamennyi piacon 3-4 forint közötti árcsökkenés mutatható ki. November 13-án, pénteken a benzin ára 2 forinttal emelkedett, ezt a lépést figyelembe véve a benzinnél a heti átlagok alapján legfeljebb 2-3 forintos emelés jöhet szóba. Figyelembe véve azonban az árdöntés utáni jelentős piaci árcsökkenést, ennek az ellenkezője is történhet, így 2-3 forintos árcsökkenést is bejelenthetnek. A gázolajnál 2-4 forintos csökkentés valószínű.
A benzin ára 342-348 forint/liter közötti szintre kerülhet, a gázolaj ára várhatóan 345-348 Ft/liter között változhat. Az elmúlt egy év során a benzin ára 12 a gázolaj ára 14%-kal csökkent. Az árváltozások és az időszaki (utolsó publikált) átlagos keresetek változása miatt 19%-kal több benzint és 22,5%-kal több gázolajat lehet egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel ezelőtt.