Újra merünk hitelt felvenni

A lakosság hitelfelvételi kedve 2007 második felében ismét elérte a gazdasági megszorítások előtti szintet. A növekedés hátterében a fogyasztási hitelek egyre nagyobb népszerűsége áll. Az áruhitelek helyett a hiteligénylők inkább a szabad felhasználású - jellemzően devizaalapú - jelzáloghiteleket részesítik előnyben - derül ki a GfK Hungária Pénzpiaci Adatszolgáltatások felmérésének 2007. évi eredményeiből.

A GfK Hungária 15-69 éves lakosság pénzügyeit vizsgáló kutatássorozatának részét képező elemzés adatai alapján a hitelfelvételi kedv a tavalyi évben számottevően nem változott. Az igénybe vett pénzügyi szolgáltatásokat tanulmányozva a hiteltermékek esetében nagyon kis elmozdulások észlelhetők: egy év alatt kevesebb, mint 1 százalékkal változott azoknak az aránya, akik rendelkeznek valamilyen hiteltermékkel.

Az éven belüli elmozdulások mélyebb vizsgálata viszont érdekes összefüggésekre is rámutat. Erős kapcsolat figyelhető meg különösen a legmagasabb jövedelmű csoportok hitelfelvétele, és a KSH által mért kiskereskedelmi forgalom alakulása között. A 2006 őszi első gazdasági stabilizációs csomag reáljövedelmeket csökkentő hatása előbb a hitelfelvételben, majd a fogyasztásban is megmutatkozott. A 2007-es év második felében aztán ismét felpörgött a hitelfelvételi kedv, és a karácsonyi szezon soha nem látott magasságba röpítette a vásárlási kedvet.

A gazdagok hitelkártyát, a szegényebbek személyi kölcsönt keresnek

Likviditási problémák áthidalására szolgáló folyószámla-hitelkerettel minden tizedik banki ügyfél rendelkezik a GfK Hungária adatai szerint. A 2006. évhez képest csekély mértékben változott a lakás- és gépjárműhitellel rendelkezők köre, az áruvásárlási kölcsönök helyett pedig a hitelfelvevők egyre inkább a kedvezőbb kamatozású, szabad felhasználású - főleg devizában folyósított -jelzáloghiteleket részesítik előnyben.

Az egyes hiteltermékek igénybevételét leginkább a jövedelmi (és az ezzel összefüggő hitelképességi) viszonyok, valamint a demográfiai jellemzők határozzák meg. A gazdaságilag legaktívabb 30-49 éves korcsoportban mindegyik vizsgált szolgáltatást nagyobb arányban használják más korcsoportokhoz képest. A hitelkártyák a budapestiek körében a legnépszerűbbek, ezzel szemben a lakáshiteleket jellemzően a közepes méretű és kisebb településeken veszik igénybe. A magasabb kimutatható jövedelemmel rendelkezők fogyasztási célra inkább hitelkártyát és folyószámlájukhoz kapcsolódó hitelekért fordulnak a pénzintézetekhez, míg a kevésbé tehetősek készpénzben folyósított személyi kölcsönért vagy gyorskölcsönért folyamodnak.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo