A magyar és cseh piacon a Budapest Alapkezelő felmérésében azt vizsgálták, milyen pénzügyi, megtakarítási szokásai vannak a két országban a jövedelmi illetve megtakarítási viszonyait illetően átlag fölöttinek, azaz prémiumnak számító ügyfélkörnek. Felmérték többek között, milyen megtakarítási, befektetési szolgáltatásokat vesznek igénybe, mit jelent számukra az öngondoskodás, és mennyire vannak tisztában azzal, hogy bankjuknál kiemelt szolgáltatásokra is jogosultak lehetnek.
A magyarokhoz képest a csehek jobban bíznak a bankokban, kevésbé az államban
A kutatásban résztvevő magyarok és a csehek jelentősen eltérően gondolkodnak a pénzügyekről. A bankokkal kapcsolatos általános bizalom lényegesen alacsonyabb a magyarországi prémium ügyfélkör esetében: míg a csehek 60%-a megbízik a bankokban, a magyarok mindössze 34%-a érzi úgy, hogy pénzét jó helyen tudhatja náluk.
Mind a csehek, mind a magyarok többsége egyetért abban, hogy mindenkinek felelősséget kell vállalnia a saját pénzügyi jövőjéért, és fontosnak tartják az öngondoskodást. Bár az állami nyugdíjra mindkét országban a megkérdezettek több mint fele kevésbé számít, mint a saját megtakarításaira, a magyarok közül jóval többen (54% vs. 33%) vélik úgy, hogy az állam kötelessége (lenne), hogy gondoskodjon a megfelelő színvonalú nyugdíjakról. A cseheknél a nyugdíjcélú megtakarítások aránya is sokkal magasabb: a csehek 72%-a tesz félre kifejezetten ebből a célból, a magyaroknál ez az arány csak 52%.
A csehek aktívabb bankhasználók
A pénzügyi termékek, szolgáltatások igénybe vétele terén a cseh prémium szegmens aktívabb, mint a magyar. A csehek közül többen élnek például az állandó átutalási megbízás lehetőségével, ezzel szemben a magyaroknál a csoportos beszedési megbízás népszerűbb. A cseheknél jóval többen rendelkeznek betéti, illetve hitelkártyával, valamint internetbanki és mobilbanki hozzáféréssel. Hitelterméket a megkérdezett csehek 70%-a vesz igénybe, a magyaroknál ez az arány 58%. (1. ábra)
A banki ügyintézési csatornák közül mindkét országban az internetbank a legnépszerűbb (a kutatás során megkérdezettek 80%-a itt bonyolítja pénzügyei nagy részét). A magyarok valamivel többet járnak bankfiókba (61% vs. 51%), a mobilbankot viszont a csehek használják gyakrabban (21% vs. 11%). Személyes banki tanácsadója a magyarok egynegyedének, a csehek felének van, azonban mindkét országban csak 10% tartja vele a kapcsolatot.
Megtakarítások és jövedelmek: a csehek jobban élnek
A megtakarítások terén is jobban állnak a csehek: a prémiumnak számító magyar ügyfélkör 25%-ának semmilyen megtakarítása nincs; a cseheknél ez az arány csak 8%. 5 millió forintnál, és az ennek megfelelő összegű koronánál (450 ezer korona) magasabb megtakarítással a magyarok 28%-a, a csehek 32%-a rendelkezik. (2. ábra) A csehek valamivel jobban is keresnek: míg a magyarok közül a legtöbben (36%) 250-300 ezer forint közötti jövedelemmel rendelkeznek, addig a csehek közül a leggyakoribb (29%) a 330-385 ezer forint (30-35 ezer korona) közötti havi nettó kereset. (3. ábra)
„Azt tapasztaljuk, hogy a cseheknek és magyaroknak hasonlóak a beidegződéseik: egyaránt meglehetősen konzervatív a befektetői attitűdjük. Pedig a cseheknek a tartósan alacsony kamatkörnyezet már nem újdonság, míg a magyarok számára még szokatlan, hogy a bankbetétek már nem hozzák a korábban megszokott kamatszinteket” – mondta Konkoly Miklós, a Budapest Alapkezelő vezérigazgatója.
Ötször ennyien is lehetnének prémiumbanki ügyfelek
Mindkét országra igaz, hogy ezen szegmens alig 20%-a vallja magát prémiumbanki ügyfélnek. Közel 70% egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy kiemelt szolgáltatásokat vehetne igénybe bankjánál, a megkérdezettek 60%-a pedig nem tudja, milyen extrákat kínál saját pénzintézete a prémiumbanki ügyfeleknek.
A prémiumbanki ügyfelek számára elérhető plusz banki szolgáltatások közül a magyarok a kedvezményes folyószámlacsomag- és hitelajánlatokat (77%) találták a legfontosabbnak, míg a cseheknél a hiteleknél elérhető kamatkedvezmény (65%) bizonyult a legnépszerűbb elemnek.