A TakarékBank a korábbi 24 százalékos tulajdonrészét nemrég 100 százalékra növelte a Next Faktorban a német DZ Bank érdekeltségébe tartozó VR Factorem GmbH kivásárlásával. Az így kizárólagos magyar tulajdonba került faktorcég, a TakarékBanktól kapott forint és devizaforrásokra alapozva bővítheti szolgáltatását, amely a takarékszövetkezetek közvetítésével juthat el a hazai kis- és középvállalkozói körhöz.
Miért éri meg a faktoring?
„A jövőben a takarékszövetkezeti integráció lesz a Takarék Faktorház fő értékesítési csatornája, így a takarékszövetkezetek mintegy 300 ezer kis- és középvállalkozói ügyfele számára a meglévő hagyományos forgóeszköz-finanszírozási hitelkonstrukciók mellett egy új, rugalmas instrumentum is a rendelkezésre áll" - mondta Szabó Levente, a TakarékBank vezérigazgató-helyettese, a Takarék Faktorház igazgatóságának elnöke.
A faktoring sokszor az egyetlen forrásszerzési lehetőség a tőkehiányos és likviditási gondokkal küszködő hazai kkv-k számára, ugyanis a faktorcég alapvetően nem a finanszírozást igénylő kkv, hanem a vevő bonitását vizsgálja, s a jó fizetőképességű vevőkkel szembeni követeléseket tárgyi fedezet nélkül előlegezi meg - a vevőnek beszállító - kisvállalkozás számára. Ez a szolgáltatás megoldás lehet minden olyan kkv számára, amely önmagában nem lenne hitelképes, de piacképes termékkörrel és jó bonitású vevőkörrel bír.
„A rövid lejáratú, likviditást javító banki hitelek iránt továbbra is élénk a kereslet, hiszen a magyar kis- és középvállalkozások nem rendelkeznek olyan likviditási tartalékkal, mely lehetővé teszi a készletek lassabb forgási sebességének, valamint a megnövekedett vevői fizetési határidők önálló áthidalását. Erre az egyik legrugalmasabb megoldás a faktoring. Többek között ez okozza az üzletágban tapasztalható jelentős bővülést a pénzügyi válság kitörése óta" - mondta Szabó Levente. Az országos faktoring-forgalom 2009. és 2011. között csaknem 20 százalékkal bővült, s tavaly 888 milliárd forintra rúgott.
Triplázni öt év alatt
A növekvő faktoring piacon belül relatív arányban eddig is nőtt a Next Faktor piaci részesedése, a következő időszakban azonban jóval dinamikusabb üzleti bővülést vár el a TakarékBank az új leányvállalatától, melyhez a szükséges forrásokat a rendelkezésére bocsátja. Az üzleti tervek szerint a Takarék Faktorház forgalmát a következő öt évben megháromszoroznák.