Nagyik forradalma

A magyar nyugdíjrendszert állandó módosítgatásai ellenére változatlanul a felosztó-kirovó elv vezérli. A mai nyugdíjak száz százaléka, a leendő nyugdíjak legalább háromnegyede ugyanis az első pillért terheli. Az elv arra a - száznegyven évvel ezelőtti születése idején még helytálló - feltételezésre épül, hogy sok aktív dolgozó fizet be fajlagosan viszonylag kevés járulékot, s kevés nyugdíjas kap ebből egyénenként viszonylag sok járadékot. Mindenki tudja, hogy ez a valóságban már régen nem így van. Az elv tehát fenntarthatatlan.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A pénzügyi tanácsadónkról
A BROKERNET Holding Zrt. Magyarország legnagyobb független pénzügyi tanácsadó vállalata, és dominánsan piacvezető pénzügyi szolgáltató az életbiztosítási piacon, illetve a hitelközvetítés területén is.
A Cégcsoport teljes körű és független pénzügyi szolgáltatási spektrumot kínál ügyfelei számára (befektetések, hitelek, biztosítások és ingatlanforgalmazás).
A stratégiáját arra alapozza, hogy eljuttassa az ügyfelek otthonába a hosszú távú, tudatos pénzügyi gondoskodás gondolatát. Feladatának és küldetésének tekinti Magyarországon a pénzügyi kultúra meghonosítását, fejlesztését.
Pénzügyi tanácsadó rovatával a Piac & Profit olvasóinak szeretne segíteni pénzügyeik minél sikeresebb menedzselésében.
Ma családonként nem öt-tíz gyermek születik, hanem alig több, mint egy. A gyerek ma már nem áll munkába az elemi iskola után, hanem sokáig tanul, mielőtt önálló keresetre tesz szert, de a munkába állók közül is egyre többen sikeresen "kerülik ki" a hagyományos munkaviszonyt. (Részben vagy egészben láthatatlanná válnak az adóhatóság számára). Teszik ezt azért, mert olyan közegben szocializálódnak Magyarországon, amelyben a közteherviselésben való jogszerű részvétel az élhetetlenség stigmáját égeti a szabad polgárra. Ellenérdekeltté válnak az állami újraelosztás alapjainak feltöltésében.

A folyamat eredőjeként egyre kevesebben fizetnek egyre rövidebb ideig, egyre kevesebb járulékot.

Az első pillér jövője

Egyidejűleg viszont majdnem minden nyugdíjba vonuló ember - évekkel a törvényi korhatár elérése előtt - valamilyen jogcímen nyugdíjjogosultságot szerez. (Jelenleg 650 ezer nyugdíjkorhatárnál fiatalabb ember kap saját jogon nyugdíjat, közülük 470 ezren rokkantnyugdíjat. Miután a rokkantnyugdíj rendszere minden jel szerint végre megszűnik a nyugdíjkasszát terhelni, ez enyhíteni fogja az első nyugdíjpillérre nehezedő nyomást.) A rendszert ez még nem döntené romba. Az elmúlt évtizedekben azonban, különösen a hölgyek esetében, meglódult az időskorban várható élettartam növekedése. A nyugdíjrendszernek tehát nem a bismarcki időkben számított néhány évre, hanem néhány évtizedre kell járadékot biztosítania. További súlyosbító tényező, hogy a megerősödő középosztály tagjai - akik éppen úgy jogosultak nyugdíjra, mint bárki más járulékfizető - nyilván nem nagyon szeretnének a megszokott életszínvonalukról és fogyasztási dinamizmusukról lemondani idősebb korukban sem. E folyamatok eredőjeként pedig egyre többen akarnak egyre hosszabb ideig egyre több járadékot.

Miután egyre kevesebbet kell egyre többfelé osztani, egyre kisebb lehet csak a porció. Ez az első pillér jövője. Egy felosztó-kirovó rendszer persze soha nem lesz finanszírozhatatlan, csak éppen zuhanni fog a belőle származó nyugdíjak reálértéke. A Ratkó-korszak gyermekei néhány év múlva tömegesen vonulnak nyugdíjba. Ezt követően valószínűsíthető, hogy a rendszer már középtávon is csak a létminimum körüli megélhetésre elég nyugdíjat lesz képes kipréselni magából.

 

 

Alamizsnával kiegészítve?

Ezen a jövőképen a csodaszerként emlegetett átláthatóság, azaz a virtuális egyéni nyugdíjszámlák vagy nyugdíjpontok bevezetése sem fog változtatni. (Attól nem lesz több pénz a rendszerben, hogy virtuálisan nyomon követhetem az általam fizetett összegek útját; nem a röntgenfelvétel gyógyítja a tébécét. Ha valaki esetleg a svéd példával hozakodna elő, emlékeztessük: ott nem virtuális pénzekkel és hozamokkal, hanem eleve ötvenmilliárd dollárnyi tartalékkal indult az egyéni nyugdíjszámlás rendszer.)

A politika persze nyilván nem akarja majd, hogy kitörjön a nagyik és dédik forradalma, ezért borítékolhatóan behódol a rohamtempóban nyomorodó átlagnyugdíjasok tömegeinek (a szavazat érvényessége nem korfüggő), s kiegészíteni kényszerül a nyugdíjakat valami alamizsnával - az általános adóbevételek, azaz az összes többi állami feladat fedezetének terhére.

Érdemes tisztáznunk a veszély tényleges nagyságát! Tudjuk, hogy jelenleg közel kétmillió ember csak a minimálbér (vagy annál éppen egy hajszállal magasabb bevallott jövedelem) után fizet járulékot, amelynek alapján csak a létminimumon tengődést lehetővé tevő, havi húsz-harmincezer forintos nyugdíjra szerezhet jogosultságot. Rajtuk kívül, csak a Ratkó-korosztályokból, további félmillió ember várhatóan semmiféle jogosultságot nem lesz képes összegyűjteni (köztük romák sokasága, alacsony iskolai végzettségűek, feketegazdaságban rejtőzködők). Ebből az következik, hogy a magyar társadalom nyugdíjasainak jelentős tömegei ténylegesen a nyomorküszöb alá süllyedhetnek.

A forradalom alapanyaga, a nyomorult, kétségbeesett, megváltót kereső embertömeg adott lesz. Súlyos kérdést vet föl mindez: alkalmas lesz-e a demokrácia az öregedő, hisztérikus társadalmak problémáinak kezelésére, vagy készülhetünk a gerontokrata diktatúrára?

Ez a disztópia nem is annyira valószínűtlen. Az állam évente 400 milliárd forintos nagyságrendben kénytelen támogatni az első nyugdíjpillért (amelynek közel a fele nem a magán-nyugdíjpénztári tagság miatt kieső járulékbevételek törvényes pótlása, hanem telivér hiányfinanszírozás). A nyugdíjrendszer főpillére már ma is omladozik, csak a nagy porhintéstől nem látszik tisztán a veszély.

És a demográfiai bomba még föl sem robbant!

Kevesen sokat fizetnek

A nyugdíjválságra nincs végleges magyar megoldás, mert globális problémáról van szó. Egyrészt itt a globális verseny könyörtelen kényszere. A minimálisnál tartósan nagyobb nyugdíjak kifizetésének kötelezettsége megköveteli, hogy az állam magas járulékot rójon ki azon kevesek - nagyjából kétmillió versenyszférában gürcölő rabszolga és a hozzávetőleg 800 ezer közszolga - minimálbérnél nagyobb jövedelmére, akik nem tudnak vagy nem akarnak kibújni e kötelezettség alól. (Nem lenne egyébként itt az ideje annak, hogy e virilisták összefogjanak, s eszméletre paskolják a megosztottság mentális vírusától elalélt, de a közterhek viselése elől pimasz pökhendiséggel menekülő honfitársainkat?) A magas járulék megdrágítja a járulékfizető munkaerőt, emiatt viszont gyöngül a globális versenyképességünk, amit természetesen nem engedhetünk meg magunknak, így egy idő után valamelyik kormányzat úgyis rákényszerül a járulékok csökkentésére, akkor meg előidézzük a gerontorevolúció rémét. Látszólag ránk csapódott a 22-es csapdája. De csak látszólag.

Másrészt ugyanis a válság globális jellege - számunkra elsősorban az európai vetülete - rejti a megoldást is. Az Európai Unió hamarosan rákényszerülhet annak belátására, hogy csak akkor van esélyünk a felosztó-kirovó elv megmentésére, ha elegendő aktív korú munkaerőt tudunk idecsábítani és járulékoltatható munkával ellátni. Nota bene, a törökökre már csak emiatt is szükségünk lenne, ott igazán sok a tetterős fiatal. (Lehet, hogy 2050-re csak az kap nyugdíjat Európában, aki áttér az iszlámra? Allah útjai kifürkészhetetlenek...)

E nemzetközi megoldás opcióját feltehetően csak akkor veszi elő az unió, ha ténylegesen bekövetkezik a katasztrófa, s nem lesz semmilyen más kiút a nagyiforradalmak megfékezésére.

Addig is találhatunk azonban megoldást. Csak be kell látnunk, hogy menthetetlen a felosztó-kirovó rendszer. Máshogy döntött ugyanis a természet (demográfia) és a rendszerváltozást követő hercehurca, ebből következően a dolgozó tömegek (részvételben való ellenérdekeltség, potyautas-szindróma), továbbá a globális gazdaság (versenyképesség).

Fogyasztás alapú finanszírozás

Ha a nyugdíjak nagy újraelosztó rendszerét nem lehet a béreket terhelő speciális adókból (a járulékokból) finanszírozni, akkor kerüljük meg az egész ügyet. Vizsgáljuk meg annak a lehetőségét, miként tehető ez meg a fogyasztást terhelő adókból. A fogyasztást nem lehet olyan egyszerűen elrejteni, mint a jövedelmet. Ráadásul a gazdagabb többet fogyaszt (így arányosabban viseli a köz terheit). A potyautasok arcáról pedig lefagy a vigyor (hiszen ők is fogyasztók). A nyugdíjas társadalmat sem tekintheti senki eltartott koloncnak többé, hiszen fogyasztása révén realtime is hozzájárulna saját fenntartásához.

A fogyasztásiadó-alapú rendszer persze csak állami alapnyugdíjat és időskori egészségügyi alapellátást biztosíthat, hiszen a minden fogyasztást terhelő adó csak alacsony lehet (egyfajta idősérdekű fogyasztási adóhártyával kell bevonni minden terméket és szolgáltatást). Az alapellátások mellé ezért az államnak kötelessége megteremtenie a hosszú távú megtakarítások kötelezően ösztönző rendszerét, azaz világújdonságként bevezetnie az IFB-t (idősérdekű felelősségbiztosítást: mintha nem csak a gépjárműre, hanem időskori önmagunkra is kötelező felelősségbiztosítást kellene kötnünk, választott érték és számított kockázat szerint).

E megoldás alapján nem az államtól várjuk a mennyei mannát. A mai nyugdíjrendszert legmélyebben aláaknázó veszedelem ugyanis éppen az, hogy a magyar történeti kényszerek nyomán hajlamosak vagyunk mindent az államtól várni, miközben össznépi játékot űzünk abból, hogyan kooperáljunk az állam ellen. Megdöbbentő mértékben hiányzik nálunk a bizalom, ami minden tartós gazdasági fejlődés és együttműködés alapja. A bizalomban megtestesülő társadalmi tőke nélkül viszont nyilvánvalóan nem működhet megfelelően az államra bízott nyugdíjrendszer sem. Ebből az ördögi körből törhetünk ki a fogyasztásiadó-alapra helyezett minimális ellátások és a kötelezővé tett idősérdekű felelősségbiztosítások rendszerével.

Amíg ide nem érnek az ifjú törökök...

Dr.Farkas András
jövőbiztosítási szakértő, értékesítésfejlesztési vezérigazgató-helyettes
Brokernet Holding Zrt.


Megjelent a Piac és Profit Magazin júniusi számában.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo