A vállalatfelvásárlásokból hazánkban lényegesen kisebb szelet jut a kockázati tőkének, mint a régióban, mivel a kockázati tőke befektetők által kedvelt vállalat méret nálunk beállt tulajdonosi struktúrával rendelkezik, főként külföldi tulajdonosok dominanciájával. A magyar cégeladások jellegzetessége továbbá, hogy csupán mintegy harmadában vesznek részt nem befektetési bank vállalati pénzügyi tanácsadók.
"A magyar piacon a megvásárolt vállalatok mérete - nemzetközi összehasonlításban - szinte kizárólag a kisebb, illetve középes vállalati szegmensben mozog, és jó, ha minden második évre jut egy-egy nagyobb üzlet. Ne felejtsük el, hogy még a Postabank privatizációja sem érte el az 500 millió dollárt, igaz akkor más volt a dollár-forint árfolyam." - hangsúlyozta Gerendy Zoltán a BDO Forte vezető partnere. A BDO csoportot világszerte a kis- és közepes nagyságrendű vállalatfelvásárlási tranzakciók szakértőjeként tartják számon, amelynek globális háttere mind az eladói, mind a vevői oldal szempontjából lényeges, hiszen a magyar vállalatok tulajdonos cseréjének 75 százaléka határon átnyúló tranzakció keretében jön létre.
Jelentős növekedés
A magyar piacon az elmúlt évben összesen 168 vállalatfelvásárlási tranzakciót bonyolítottak le, amelynek összértéke csaknem elérte a 10 milliárd dollárt. Az egy cégre jutó átlagos eladási érték 89 millió dollárt tett ki. A tranzakciók értéke 114 százalékkal nőtt tavaly, s ezzel Magyarország a második legdinamikusabban növekvő ország a Közép-Kelet Európai régióban. Az energia és közüzemi szektorban a tranzakciók száma kilencről huszonegyre nőtt, a befektetők között öt francia is megtalálható. A gyógyszer-, vegyipar, valamint az energia - közüzemi szektorban lebonyolított felvásárlások átlagos értéke pedig meghaladta a 300 millió dollárt.
A vállalat adásvételi tranzakciók Magyarországon a stratégiai megfontolásoktól és az elérhető forrásoktól függően nagyon eltérőek, ám a cél szinte minden esetben közös: az elérhető hozam maximalizálása. "A sajátos hazai vállalkozói gyakorlat miatt nagy jelentőséggel bír egy vállalkozás értékesítésre való felkészítésében a transzparencia megteremtése, vagyis az adókockázatok felmérése, a számviteli felkészítés, a gyakran kusza jogi helyzet kibogozása, a pénzügyi kockázatok kezelése, valamint a cég értékének reális felmérése" - hangsúlyozza Rajné Adamecz Ildikó, a BDO Forte pénzügyi tanácsadó igazgatója és hozzáteszi: "Sokszor sajnos éppen az akadályozza meg egy kisvállalkozás terjeszkedését, fejlődését, hogy tisztázatlan pénzügyi, adó és jogi háttere miatt sem banki, sem befektetőtől származó forrást nem tud szerezni."