Kilábalóban a belföldi turizmus

Számos vállalkozás számára a turisták még mindig fizetőképes keresletet jelentenek. Az egyre tudatosabbá váló fogyasztóknak azonban minőséget kell adniuk ahhoz, hogy a hazai célpontok versenyben maradhassanak a bevett külföldi nyaralóhelyekkel szemben.

 

 

Mikor, miért?
A belföldi utazások 41 százaléka a főszezonra esett tavaly, de magas volt a kora őszi utazások aránya is. A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9 százalékának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb vonzerő a vízparti pihenés – a belföldi utazások 18,3 százalékánál esett latba ez a szempont –, a harmadik legfontosabb pedig a saját nyaraló felkeresése, de nagy súllyal szerepelt az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás is.

Úgy tűnik, a turizmus túlélte a válságot: 2011-ben a magyarok nagyobb arányban terveznek hosszabb, 4-7 éjszakás belföldi utazásokat, mint tavaly. A nehéz 2010-es év után az idei már eddig is biztatóan alakult. Növekedett a hazai és a külföldi turisták meg a vendégéjszakák száma, és gyarapodott a kereskedelmi szálláshelyek bevétele is Nemes Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztérium turisztikai főosztálya vezetőjének nyilatkozata szerint. Európa polgárainak a turizmushoz való hozzáállásáról készített Eurobarométer-felmérés szerint még mindig a klasszikus idegenforgalmi célpontok a keresettek (58 százalék), ám a válaszadók 28 százaléka fel szeretné fedezni a kontinens még kevésbé ismert, de egyre népszerűbbé váló területeit. Hogy ezek között Magyarország sikerrel versenyezzen, ahhoz mind infrastrukturális, mind szolgáltatási oldalon „fel kell kötni a gatyát".

Kormányzati lépések

A belföldi turizmus jelenleg 50 százalék körüli aránya a kormányzat reményei szerint a hamarosan bevezetendő Széchenyi Pihenő Kártya (lásd Piac &Profit 2011/2. szám) révén a országokban szokásos 70-80 százalék körülire nőhet. A strukturális átalakítás mellett a marketingkeret növelésével is támogatni kívánja az ágazatot a kormány. A 2011-es keret a tavalyinak közel a duplája, 9 milliárd forint, a nagy rendezvényekre és a Forma-1-es futamra szánt összeggel együtt pedig 13,5 milliárdot tesz ki.

Kiemelten kezeli a turisztikai szolgáltatások fejlesztését az Új Széchényi Terv is. Erre a célra a 12,4 milliárd forintos keretből a legtöbb régióban 5-50 millió forint támogatást lehet kapni, elsősorban kis- és középvállalkozások pályázhatnak. A támogatás mértéke átlagosan a beruházás 50 százaléka, de a kevésbé fejlett térségekben elérheti a 70 százalékot is. A támogatás célja olyan, a turisztikai attrakciókat kiegészítő elemek megteremtése, amelyek lehetővé teszik a turisták számára a további időtöltést, újabb pozitív élményekkel gazdagítják az eltöltött időt, de önmagukban nem szükségszerűen jelentenek elegendő vonzerőt az odalátogatáshoz. Ilyenek például a kiszolgáló vendéglátó egységek, az idegenvezetés, a gyermekfoglalkozások, az eszközkölcsönzés vagy a helyfüggő mobil tartalmak.

A gyomron át vezet

A gasztronómia egyre divatosabbá válásával már a kül- és belföldi turistákra egyaránt igaz, hogy nagyra értékelik a helyi ízeket és terményeket. A Hévízi Turisztikai Nonprofit Kft. elemzése szerint a külföldi és már a hazai turisták is minőségi élelmiszereket keresnek az utazásaik során. Még a szállodák vendégei is szívesen fogyasztanának friss, helyi termesztésű gyümölcsöt, zöldséget az éttermi kínálat mellet. A kempingekbe és magánházakba érkező külföldiek pedig kifejezetten hiányolják a természetes alapanyagú, a környékbeli termelőtől származó termékeket.

A termelői piacok számának növelése jegyében nyílt nemrég Gyenesdiáson hasonló árushely, ahol a helyi termelők lekvárjai, savanyúságai mellett a Balaton első igazi halpiaca működhet. A település polgármestere, Gál Lajos szerint egységes és összehangolt fellépéssel sokkal nagyobb sikereket lehetne elérni. Olyan marketingtevékenységre van szükség, amely megismerteti és keresetté teszi a helyi jellegzetességeket. Például a környéken szinte nem tudnak mit kezdeni a meglévő busaállománnyal, míg máshol, mint mondja, „aranyárban" van a vendéglátóhelyek étlapján.

A helyi hagyományok fenntartása ugyanakkor nem jelenthet változatlanságot. Sokkal inkább arra lenne szükség, hogy például a „balatoni" hekk helyett valóban tájjelegű, a környékről származó halak és egyéb fogások kerüljenek a tányérokra. A magyar gasztronómia megújításán sokan fáradoznak, az élen járók hagyományos alapanyagokból - mint a mangalica vagy a medvehagyma - a legmodernebb konyhai technológiákat segítségül hívva könnyű, egészséges, a modern ízlésnek megfelelő, mégis vitathatatlanul magyaros ételeket készítenek. Az igazán magas színvonalú konyha az ország más részeiről is visszatérő törzsvendégeket hoz.

Siker két kerékre

Az egészségorientált életmód népszerűsödésével, a környezet értékeinek felértékelődésével világszerte terjednek a különböző aktív szabadidős és turisztikai formák. A kerékpáros turizmus az európai turizmus leggyorsabban növekvő szegmense, ami Magyarország számára is kihasználható reményt jelenthet. Garancsi István, áprilisban kinevezett, a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott szerint az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt Magyarországon mind az erdőlátogatók, mind a kerékpárosok száma.

Manapság már nem igaz az a korábbi beidegződés, amely szerint a kerékpárral érkezők a kevésbé fizetőképes vendégeket jelentik - véli Salamin Géza, a Happy Bike kerékpárosklub turizmusfejlesztési szekciójának szakértője. Az egészségorientált életmód, a gyakran rendkívüli költségű felszerelések vásárlása elsősorban a középosztályhoz és főként az egzisztenciálisan jól fejlődő fiatalok csoportjához kapcsolható, így a kerékpáros turisták többsége jellemzően pár vagy család.

Persze a kerékpározáshoz utak is kellenek. A közszféra számára a közép-magyarországi régión kívüli területeken, az úgynevezett konvergenciarégiókban lehetőség van kerékpárutak komplex fejlesztésére 9 milliárd forint keret erejéig. Az elsősorban önkormányzatoknak szóló pályázaton akár 300 millió forint támogatást lehet kapni a fejlesztés 85-90 százalékára. A kerékpárutak komplex fejlesztése a teljes településre vagy funkcionális egységére is vonatkozik, például a pihenőhelyet és a kerékpártárolót is ide kell érteni, és a kerékpározási kultúra elterjesztésére is kampányt kell indítani.

Az utak, jelzőtáblák, pihenők fejlesztése mellett kiegészítő szolgáltatásokra is szükség van. A biciklisták speciális igényei között a felár nélkül egy éjszakára igénybe vehető szállások, a szokásosnál nagyobb reggeli és például ruhaszárítási lehetőség tartoznak, a természetesen alapvető biciklitárolási és -javítási lehetőség, valamint a terület kerékpáros térképe mellett.

A vendégem vagy

Hiába azonban a szépen megépített környezet, a jó marketing és számos szolgáltatás, ha apróságnak tűnő dolgoktól elromlik az összhatás. A vendéglátás szó eredeti értelmére kellene koncentrálni: vagyis arra, hogy a betérő, bármilyen szolgáltatást is kínálunk neki, mindenképpen elégedetten távozzon. Hangsúlyozottan: mindenképpen. Egy rossz állapotú mellékhelyiség, egy pincér, aki hosszasan - és ok nélkül - várakoztatja a vendéget, az udvariatlan kiszolgálás önmagában is elég ahhoz, hogy negatívba fordítsa a turista élményét, aki - mivel számtalan lehetőség közül válogathat - többé biztosan nem tér vissza.

A desztinációk közötti versengés során kiemelten fontos, hogy a hazai célpontok felvegyék a versenyt a régió többi országával. Magyarország megítélése egyelőre sajnos változó. Bár senki nem kérdőjelezi meg a tájak szépségét, és sokan értékelik az itteni kulináris élvezeteket, a külföldieknek még mindig gyakran okoz problémát, hogy a szolgáltatók nem beszélnek idegen nyelvet, és az is jó lenne, ha lassan már nem csak a retró iránt vonzódó szűk réteg kedvére tennénk az évtizedekkel ezelőttről itt maradt hotelek és éttermek enteriőrjeivel. Mint ahogyan a vágyott külföldi vendégek ahhoz sincsenek hozzászokva, hogy nem örülnek nekik a vendéglátók. Ráadásul ez még látszik is rajtuk. Pedig sok kisebb hibát - amely természetesen bármikor bárkivel előfordulhat - feledtet, ha a vendég úgy érzi, szívesen látják, és igyekeznek a lehető legtöbbet megtenni azért, hogy jól érezze magát.

Egyre többen itthon
Idén a belföldi utazások átlagos hossza a tervek szerint 4,74 éjszaka. Az erre szánt összeg is nőtt a Magyar Turizmus Zrt. felmérése szerint: a 2011-es főszezonban az érintett háztartások átlagosan 104 ezer forintot szánnak erre, ami 28 százalékos növekedést jelent az egy évvel ezelőttihez képest. Az adatok szerint a magyar lakosság 2011-ben várhatóan 146,9 milliárd forintot fog belföldi utazásra fordítani a májusi–szeptemberi időszakban, ami közel 22 százalékkal több a 2010-es tervekben szereplőnél. A megkérdezettek által leggyakrabban említett úti célok: Balaton (44,5 százalék), Budapest, Közép-Duna-vidék (20,7) és Észak-Magyarország (19,3). Forrás: Magyar Turizmus Zrt.

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo