Alulértékelt a forint a Big Mac-index szerint

A forint meglehetősen alulértékelt, a svájci frank viszont a világ egyik leginkább túlértékelt valutája a The Economist pénteken közölt, legújabb Big Mac-indexe alapján. A tréfás burger-gazdaságtannal félévente vizsgálja a londoni lap, hogy hol a legolcsóbb a világon a Big Mac.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

 

A vezető londoni gazdaságpolitikai hetilap 1986 óta alkalmazza a Big Mac-indexet, mint bohókás mérőeszközt. A világ sok országában árult emeletes McDonald's-szendvics dollárra átszámolt helyi átlagára alapján hasonlítják össze az adott országban az áruk és szolgáltatások árait, mivel e termékben mindenhol nagyjából ugyanazok az összetevők vannak. A The Economist elemzői úgy vélik, a Big Mac alkalmas annak mérésére, hogy hosszú távon érvényesül-e a vásárlóerő-paritás elvileg árfolyam-kiigazító – és így értékkiegyenlítő – hatása az egyes térségekben kapható azonos szolgáltatási és árutermék-kosarak esetében. (Magyarországon még mindig Budapest vezet vásárlóerő tekintetében, de egyre inkább csökken a különbség.)

A mostani vizsgálatba bevont 44 ország és térség valutái a dollárhoz viszonyítva változatlanul rendkívül széles sávban alul-, illetve felülértékeltek. A leginkább túlértékelt, 62 százalékkal a svájci frank, ezt követi a norvég fizetőeszköz, a svéd korona és a brazil real. A dollárban számolva legdrágább országban, Svájcban egy Big Mac ára jelenleg – a január 11-én érvényes devizapiaci árfolyam alapján – 6,81 dollárnak felel meg az Egyesült Államokban mért 4,20 dolláros átlagárral szemben.

A The Economist számításai szerint 1,55 svájci frank/dollár lenne az az árfolyam, amely vásárlóerő-paritáson kiegyenlítené a svájci és az amerikai Big Mac árát, ám a jelenlegi tényleges árfolyam 0,96 svájci frank/dollár. A dollárárfolyam alapján a legolcsóbb óriás burgert Indiában árulják: itt ez a termék csak 1,62 dollárba kerül; igaz, hogy az indiai változatban marhahús helyett csirkehúst használnak – jegyzik meg a The Economist elemzői. Magyarországon 2,63 dollárt kell fizetni egy emeletes szendvicsért, vagyis a hazai fizetőeszköz 37 százalékkal alulértékelt, a burger-gazdaságtan szerint. Az idei Big Mac-index összeállítói külön kiemelik, hogy a forint és a cseh korona az előző, tavaly júliusi index óta jelentősen, 23, illetve 16 százalékkal gyengült a dollárral szemben. A pénteki kimutatás szerint a cseh korona is 18 százalékkal alulértékelt. Az euró is gyengült: a mostani Big Mac-index alapján már csak 6 százalékkal túlértékelt, jóllehet tavaly júliusban még 21 százalékos túlértékeltséget mutatott – legalábbis a Big Mac-szendvics átlagos euróövezeti árát figyelembe véve.

Az átlagáraknak a szegényebb országokban értelemszerűen alacsonyabb szinten kell lenniük, mint a gazdagabbakban, hiszen az eltérő munkaerőköltségek ezt indokolják. A lap a 2011. júliusában megjelent Big Mac-index kapcsán rámutatott, hogy az index sokkal reálisabb képet fest az adott ország árairól az egy főre eső GDP-vel korrigálva. A 2011. júliusi felmérés szerint például a kínai jüan a nyersindex alapján 44 százalékkal volt alulértékelt, míg korrigálva 3 százalékos túlértékeltséget mutatott. Az akkori vizsgálat alapján a GDP-vel kiigazított Big Mac index szerint a magyar fizetőeszköz 57 százalékkal volt túlértékelt a dollárral szemben.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo