Alulértékelt a forint a Big Mac-index szerint

A forint meglehetősen alulértékelt, a svájci frank viszont a világ egyik leginkább túlértékelt valutája a The Economist pénteken közölt, legújabb Big Mac-indexe alapján. A tréfás burger-gazdaságtannal félévente vizsgálja a londoni lap, hogy hol a legolcsóbb a világon a Big Mac.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

 

A vezető londoni gazdaságpolitikai hetilap 1986 óta alkalmazza a Big Mac-indexet, mint bohókás mérőeszközt. A világ sok országában árult emeletes McDonald's-szendvics dollárra átszámolt helyi átlagára alapján hasonlítják össze az adott országban az áruk és szolgáltatások árait, mivel e termékben mindenhol nagyjából ugyanazok az összetevők vannak. A The Economist elemzői úgy vélik, a Big Mac alkalmas annak mérésére, hogy hosszú távon érvényesül-e a vásárlóerő-paritás elvileg árfolyam-kiigazító – és így értékkiegyenlítő – hatása az egyes térségekben kapható azonos szolgáltatási és árutermék-kosarak esetében. (Magyarországon még mindig Budapest vezet vásárlóerő tekintetében, de egyre inkább csökken a különbség.)

A mostani vizsgálatba bevont 44 ország és térség valutái a dollárhoz viszonyítva változatlanul rendkívül széles sávban alul-, illetve felülértékeltek. A leginkább túlértékelt, 62 százalékkal a svájci frank, ezt követi a norvég fizetőeszköz, a svéd korona és a brazil real. A dollárban számolva legdrágább országban, Svájcban egy Big Mac ára jelenleg – a január 11-én érvényes devizapiaci árfolyam alapján – 6,81 dollárnak felel meg az Egyesült Államokban mért 4,20 dolláros átlagárral szemben.

A The Economist számításai szerint 1,55 svájci frank/dollár lenne az az árfolyam, amely vásárlóerő-paritáson kiegyenlítené a svájci és az amerikai Big Mac árát, ám a jelenlegi tényleges árfolyam 0,96 svájci frank/dollár. A dollárárfolyam alapján a legolcsóbb óriás burgert Indiában árulják: itt ez a termék csak 1,62 dollárba kerül; igaz, hogy az indiai változatban marhahús helyett csirkehúst használnak – jegyzik meg a The Economist elemzői. Magyarországon 2,63 dollárt kell fizetni egy emeletes szendvicsért, vagyis a hazai fizetőeszköz 37 százalékkal alulértékelt, a burger-gazdaságtan szerint. Az idei Big Mac-index összeállítói külön kiemelik, hogy a forint és a cseh korona az előző, tavaly júliusi index óta jelentősen, 23, illetve 16 százalékkal gyengült a dollárral szemben. A pénteki kimutatás szerint a cseh korona is 18 százalékkal alulértékelt. Az euró is gyengült: a mostani Big Mac-index alapján már csak 6 százalékkal túlértékelt, jóllehet tavaly júliusban még 21 százalékos túlértékeltséget mutatott – legalábbis a Big Mac-szendvics átlagos euróövezeti árát figyelembe véve.

Az átlagáraknak a szegényebb országokban értelemszerűen alacsonyabb szinten kell lenniük, mint a gazdagabbakban, hiszen az eltérő munkaerőköltségek ezt indokolják. A lap a 2011. júliusában megjelent Big Mac-index kapcsán rámutatott, hogy az index sokkal reálisabb képet fest az adott ország árairól az egy főre eső GDP-vel korrigálva. A 2011. júliusi felmérés szerint például a kínai jüan a nyersindex alapján 44 százalékkal volt alulértékelt, míg korrigálva 3 százalékos túlértékeltséget mutatott. Az akkori vizsgálat alapján a GDP-vel kiigazított Big Mac index szerint a magyar fizetőeszköz 57 százalékkal volt túlértékelt a dollárral szemben.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo