Az új lízingpiaci kihelyezések 2012-ben 2 százalékkal, 351 milliárd forintra bővültek az előző évhez képest, miközben a tavaly megkötött szerződések száma 10 százalékkal csökkent éves szinten. A lízingcégek által kezelt teljes portfólió mértéke közel 20 százalékkal csökkent, így 2012 év végén 1570 milliárd forint volt.
Az új eszközök aránya már meghaladja a válság kitörése előtti szintet, finanszírozott értékben közel 80%, miközben a 2012-ben kötött szerződések között (finanszírozott összeg alapján) 60% feletti a pénzügyi lízing, és 20% alatti a hitel aránya. A teljes portfólión belül még több mint 40% hitelszerződés.
Erős kkv részvétel
Az ügyfelek fele kis- és közepes vállalkozás, de 2012-ben nőtt a nagyvállalati és a lakossági ügyfelek aránya is. Az egyes lízingpiaci szegmensek nagyon eltérő pályát futottak be a válság kitörése óta, a tavalyi év egyértelmű nyertese a flottafinanszírozás, és emellett a gép-berendezés finanszírozás tudott bővülni. Az autós területen nőtt, a többi szegmensben a válság előtti szinten van az önrészek mértéke.
A flottán kívüli gépjármű finanszírozás 17 százalékkal csökkent, ezen belül is 24 százalékkal a használt és 8 százalékkal az új autók finanszírozása – így 2012-ben a lízingcégek mintegy 80 milliárd forintot helyeztek ki ebben a szegmensben. A retail szerződések száma 21 százalékkal esett vissza, míg a kezelt portfólió mérete 24 százalékkal.
Markánsan nőtt a nyílt végű pénzügyi lízing
A 2012-es évben kötött szerződéseknél tovább csökkent a hitelszerződések, és markánsan nőtt a nyílt végű pénzügyi lízing aránya, ami már a teljes új volumen 17 százalékát teszi ki. Ezek döntően új gépjárművek, ezért is jelentősen magasabb itt az egy szerződésre eső kihelyezés összege.
A flottafinanszírozás 31 százalékkal bővült 2012-ben, mind az ebben az évben kötött szerződések számát, mind a finanszírozott összeget tekintve, és ezzel megközelítette a 2008-as évi rekord szintet. Ez azt is jelenti, hogy minden 5. hazai új autó és ezen belül minden 4. céges autó flottafinanszírozással kel el.
Az újonnan kötött szerződéseken belül az operatív lízing aránya megközelíti, a teljes portfólión belül pedig meghaladja a 90 százalékot. Az átlagos önerő mértéke – bár az elmúlt időszakban emelkedett – még mindig ennél a finanszírozási formánál a legalacsonyabb, miközben a nyílt végű pénzügyi lízingnél a legmagasabb.
Minden áfa visszajár
A piaci folyamatok kedvező elmozdulásában szerepet játszott a szabályozói környezet változása is. Az áfa-visszaigénylési szabályok tavaly év eleji változása óta jelentős pénzügyi előnyt érhetnek ugyanis el az egyéb finanszírozási formákhoz képest azok a vállalkozások, amelyek gépjárműveiket opteratív lízing formájában üzemeltetik. Több tisztázatlan kérdés maradt azonban, amelyek megválaszolásához a Magyar Lízingszövetség a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) állásfoglalását kérte.
Tavaly év eleje előtti szerződéseknél is visszaigényelhető az áfa
A NAV által kiadott másik tájékoztató azt is megerősítette, hogy a személygépkocsik bérbe, operatív lízingbe vételét terhelő előzetesen felszámított áfa olyan esetekben is levonható 2012. január 1-jét követően, ha a bérleti, operatív lízingszerződés megkötésére ezt megelőzően került sor. Az adólevonási jogot tehát nem befolyásolja, hogy a lízingtársaság és ügyfele között a szerződés megkötése mikor, 2012. január 1-jét megelőzően vagy azt követően történt.