Valami elindult a magyaroknál, ha a környzetvédelemről van szó

Közeleg a karácsony, amikor jelentősen megnő a csomagolási, valamint a háztartási hulladék mennyisége, hiszen rengeteg műanyag és papír kerül a szemétbe. Úgy tűnik azonban, hogy az elmúlt évek fenntarthatósággal kapcsolatos töretlen edukációjának már hazánkban is érezhető a pozitív hatása, amihez talán a pandémia is hozzátett. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb reprezentatív kutatása* szerint a magyar lakosság több mint egyharmada a környezetbarát csomagolást használó márkákat részesíti előnyben, sőt, 74 százaléka többet is hajlandó fizetni egy fenntartható borításban lévő termékért. Az is kiderült, hogy a magyarok 88 százaléka tesz fenntarthatósági lépéseket az ünnepek alatt, a közvélemény szerint pedig a papír és a hullámkarton a legkörnyezetkímélőbb csomagolóanyag.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az ünnepek alatt világszerte kimagaslóan megnő a szemét mennyisége: a többlethulladék nagy részét a megvásárolt ajándékok csomagolásai – többek között a sokszor nem újrahasznosítható díszes csomagolópapírok –, az üdvözlőkártyák és a megmaradt élelmiszer jelentik. A környezetet tovább terheli az is, hogy az elmúlt időben a korlátozásokkal járó „bezártság” miatt sokkal több időt töltöttünk otthon, amelynek következtében megsokszorozódott az otthoni hulladéktermelés is.

Nem mindegy azonban, hogy milyen csomagolások kerülnek a szemétbe, és hogyan kezeljük, azaz szelektáljuk az otthoni hulladékot. A kormányok világszerte erős fenntarthatósági kommunikációba kezdtek, és számos helyen – hazánkban is – betiltották az egyszer használatos műanyagokat. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb, 16-59 éves korosztály körében végzett reprezentatív kutatása ezért azt vizsgálta, milyen hatása volt az edukációnak a hazai lakosságra, hogyan változtak ezen a téren a vásárlói szokások és figyelnek-e a fenntarthatóságra az ünnepek alatt.

A felmérésből kiderült, hogy a hazai lakosság több mint egyharmada részesíti előnyben azokat a termékeket, amelyeknek környezetbarát a csomagolása – 29 százalék nagyrészt ezt tartja szem előtt, 8 százalék számára pedig ez a legfontosabb szempont –, 57 százalék gondol rá, de inkább nem ez alapján dönt, és csupán 7 százalék hagyja teljesen figyelmen kívül ezt a tényezőt. Habár az ár még mindig elengedhetetlen szempont a vásárlásnál, a megkérdezettek 74 százaléka fizetne többet egy termékért annak érdekében, hogy környezetkímélő csomagolásban kapja kézhez: 7 százalék minden esetben, 24 százalék csak egyes termékek esetében, 43 százalék pedig csak akkor, ha nem túl nagy az árkülönbség.

A lekérdezés eredményei szerint a magyaroknak egyre alapvetőbb a fenntartható fejlődés elősegítése, hiszen a válaszadók 73 százaléka törekszik valamilyen szinten a környezettudatosságra, amiben sokaknál a pandémia is szerepet játszik: 24 százalékuk már a COVID-19 megjelenése előtt is környezetkímélőbben élte életét, 10 százalékuk a világjárvány óta figyel nagyon a fenntarthatóságra, 39 százalékuk pedig kis mértékben, de tudott változtatni a hozzáállásán az elmúlt 1,5 évben.

A kérdőív arra is kitért, milyen fenntarthatósági lépéseket tesznek a magyarok karácsonykor. Az ünnepi időszak alatt a kitöltők 59 százaléka gyűjti szelektíven szemetét, amivel segítik, hogy az arra alkalmas csomagolások visszakerüljenek a körforgásba. A pazarlás visszaszorítása érdekében a lakosság 46 százaléka korábbi csomagolásokat, dobozokat választ az ajándékokhoz, 25 százalék pedig új, de környezetbarát csomagolóanyagot vesz. A zöld hozzáállás az ünnepi bevásárláson is meglátszik: 47 százalék saját zacskót visz a boltba, 6 százalék csak fenntartható csomagolású ajándékokat vesz, míg 5 százalék kizárólag környezetkímélő védőborításban lévő árut vásárol a karácsonyi étkezésekhez. A válaszadók csupán 12 százaléka nem tesz semmilyen fenntarthatósági lépést az ünnepek alatt.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo