A GPS-rendszerek pontosan tudják, hogy hol vagyunk, a meteorológiai mérőeszközök pedig azt, hogy merre mozognak a viharok, felhők, szelek. Miért nem lehet hát pontosan tudni, hogy egy óra múlva milyen időjárás lesz X városban, Y hegyen vagy Z tóparton? Egészen pontosan ott, ahol vagyunk. Ezt az időjárási helyzetjelentést és jóslást hívja Adam Grossman "hiperlokálisnak".
Grossman több alkalommal is alaposan elázott Clevelandben, mert a The Weather Channel appje nem adott neki pontos előrejelzést. Hát fogta magát és elkezdte írni a kódját egy új appnek, ami a lehető legpontosabb időjárás-előrejelzést nyújtja.
Alkalmazása nem új, tulajdonképpen 2012 óta hozzáférhető, de most kezdi elérni a kritikus tömeget. Az app sok értesítést küld a felhasználóknak, hogy állandóan képben legyenek a feléjük áramló időjárási jelenségekről. Megtudhatja az ember, hogy mikor érkezik a vihar és hány óra múlva derül ki újra az ég.
Idén a Dark Sky már Androidos telókra is letölthető. Öt napra, egy napra vagy egy órára képes lebontani a helyre szabott előrejelzést. Az egy órás prognózisnál grafikát is mutat arról, pontosan mekkora mennyiségű eső várható ott, ahol a felhasználó tartózkodik. Grossman és a Dark Sky társalapítója, Jay LaPorte nem a meteorológia szakterületéről érkeztek. 2015-ben elnyerte a Best Watch App díjat, vagyis az Apple okoskaróráján is használják.
Kifizetődő a crowdsourcing
A Dark Sky az amerikai meteorológiai adatokat ingyen szerzi be, mert az amerikai kormány azokat térítésmentesen közzéteszi. A nemzetközi időjárási adatokat ugyancsak az amerikai kormány adja a Global Forecast System nevű szuperkomputernek köszönhetően. Ez 16 napra előre jelzi, hogy milyen viszonyok várhatók.
Dark Sky tehát a crowdsourcing haszonélvezője. Ingyen és szabadon hozzáférhető anyagokat használ. Amerikában például 150 meteorológiai mérőállomás működik, a többi adatot pedig a radarok szolgáltatják. De azok sem pontosak: sokszor az eső nem is ér le a talajra, elfújja a szél vagy elpárolog.
Egyelőre csak az USA-ban, Angliában és Puerto Ricóban fizethető elő. De vélhetően nem teli sok időbe, hogy Európában is megkezdi terjeszkedését a cég. Tömegfinanszírozással indult a projekt a Kickstarteren 2011 novemberében, ott 38 000 dollárt szedett össze. Grossman először iPhone-ra fejlesztette, az AppStore-ban nagy kedvenc is lett, pedig nem ingyenes. 3,39 dolláros havi előfizetési díja ellenére a toplista felső szintjein trónol és osztályzata átlagosan 4 csillag. A hírek szerint több százezer előfizetője van.
Az androidos felhasználók ingyen kapják az adatokat, de az extrákért már elő kell fizetniük (főleg a rövidtávú tehát részletesebb, specifikusabb helyzetjelentésért). Ez havi 3 dollárjukba kerül. A cég Grossman elmondása szerint az első naptól nyereséges volt. És a Kickstarteres pénzen kívül egy centnyi külső tőke bevonására sem kényszerült rá. Ez a crowdsourcing előnye.
Megjelent a piacon a Waze is, melyhez az adatokat a felhasználók szolgáltatják, vagyis a crowdsourcing modelljét követi az app. Közúti balesetekről és viharokról éppúgy informálják felhasználó-társaikat mint viharokról, traffipaxról vagy olcsó árú benzinkutakról. A Google 2013-ban vette meg a Wazet, állítólag 1,1 milliárd dollárért. Az AccuWeatherben például elérhető a MinuteCast nevű funkció, mely a következő két óra időjárását írja le.
Forrás: Business Insider, Digital Trends