Sétára kell cserélni a vasárnapi kocsikázást

Május 8-átol kezdődően a vasárnapok egy kicsit kevésbé lesznek szmogosak Párizsban. Legalábbis időnként. A város vezetése ugyanis a Champs Elysées-ről és kilenc másik útról kitiltja havi egy vasárnapra az autókat. Ez a "Párizs levegőhöz jut" kampány következő lépése.

Minden hónap első vasárnapján kitiltják az autókat Párizs leghíresebb sugárútjáról, a Champs-Élysées-ről. Az autómentes napokkal tisztábbá akarják tenni a francia főváros levegőjét.  Kilenc másik úton is bevezették ezt a szabályt,  a kiválasztott útvonalakra munkaszüneti napokon sem szabad majd behajtani mostantól. Tizenhárom másik úton szintén szabályozzák az autóforgalmat a "Paris Respire" program keretében, amelynek célja a város súlyos légszennyezettségének csökkentése.

Kép:Pixabay

Hátizsákos galambok vigyáznak a tüdőnkre
A különleges járőregység Londonban működik. A tízfős madárcsapat légszennyezettséget mér. Lehet kérdezni is tőlük, mivel modern madarak, fent vannak a Twitteren is.
Egy korábbi, egynapos autómentes tesztidőszakban a város nitrogén-dioxid szintje egyes területeken 40 százalékkal csökkent a Guardian riportja szerint, megéri hát az erőfeszítés. Párizsban és a többi európai nagyvárosban az utóbbi években már kritikus szintre emelkedett a légszennyezettség. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 42 ezer ember haláláért felelős a szmog Franciaországban. (Épp ennyivel halhatnak majd meg kevesebben Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.) A francia főváros szocialista polgármestere, Anne Hidalgo 2014-es hivatalba lépése óta nagy figyelmet fordít a környezetvédelemre. A tervei között szerepel, hogy több gyalogos zónát hoz létre és 2020-ig kitiltja a dízeles autókat Párizsból.Milánóban is vezettek már be hasonló korlátozásokat, Osló pedig 2019-re akarja eltüntetni a kocsikat a belvárosból.

Természetesen ez a korlátozás nem oldja meg a város légszennyezéssel kapcsolatos problémáit, de fontos szimbolikus jelentősége van. Párizsban ugyanis - ahogy a többi európai nagyvárosban is - könnyedén el lehet jutni bárhová autó nélkül. A döntés tehet arra is felhívja a figyelmet, hogy lehet éppenséggel használni a tömegközlekedést, biciklire ülni, vagy ne adj isten még sétálni is.

Párizs 2050-re akár futurisztikus ökovárossá fejlődhet.

 

Véleményvezér

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo