Május 8-átol kezdődően a vasárnapok egy kicsit kevésbé lesznek szmogosak Párizsban. Legalábbis időnként. A város vezetése ugyanis a Champs Elysées-ről és kilenc másik útról kitiltja havi egy vasárnapra az autókat. Ez a "Párizs levegőhöz jut" kampány következő lépése.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Minden hónap első vasárnapján kitiltják az autókat Párizs leghíresebb sugárútjáról, a Champs-Élysées-ről. Az autómentes napokkal tisztábbá akarják tenni a francia főváros levegőjét. Kilenc másik úton is bevezették ezt a szabályt, a kiválasztott útvonalakra munkaszüneti napokon sem szabad majd behajtani mostantól. Tizenhárom másik úton szintén szabályozzák az autóforgalmat a "Paris Respire" program keretében, amelynek célja a város súlyos légszennyezettségének csökkentése.
Egy korábbi, egynapos autómentes tesztidőszakban a város nitrogén-dioxid szintje egyes területeken 40 százalékkal csökkent a Guardian riportja szerint, megéri hát az erőfeszítés. Párizsban és a többi európai nagyvárosban az utóbbi években már kritikus szintre emelkedett a légszennyezettség. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 42 ezer ember haláláért felelős a szmog Franciaországban. (Épp ennyivel halhatnak majd meg kevesebben Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.) A francia főváros szocialista polgármestere, Anne Hidalgo 2014-es hivatalba lépése óta nagy figyelmet fordít a környezetvédelemre. A tervei között szerepel, hogy több gyalogos zónát hoz létre és 2020-ig kitiltja a dízeles autókat Párizsból.Milánóban is vezettek már be hasonló korlátozásokat, Osló pedig 2019-re akarja eltüntetni a kocsikat a belvárosból.
Természetesen ez a korlátozás nem oldja meg a város légszennyezéssel kapcsolatos problémáit, de fontos szimbolikus jelentősége van. Párizsban ugyanis - ahogy a többi európai nagyvárosban is - könnyedén el lehet jutni bárhová autó nélkül. A döntés tehet arra is felhívja a figyelmet, hogy lehet éppenséggel használni a tömegközlekedést, biciklire ülni, vagy ne adj isten még sétálni is.