Sétára kell cserélni a vasárnapi kocsikázást

Május 8-átol kezdődően a vasárnapok egy kicsit kevésbé lesznek szmogosak Párizsban. Legalábbis időnként. A város vezetése ugyanis a Champs Elysées-ről és kilenc másik útról kitiltja havi egy vasárnapra az autókat. Ez a "Párizs levegőhöz jut" kampány következő lépése.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden hónap első vasárnapján kitiltják az autókat Párizs leghíresebb sugárútjáról, a Champs-Élysées-ről. Az autómentes napokkal tisztábbá akarják tenni a francia főváros levegőjét.  Kilenc másik úton is bevezették ezt a szabályt,  a kiválasztott útvonalakra munkaszüneti napokon sem szabad majd behajtani mostantól. Tizenhárom másik úton szintén szabályozzák az autóforgalmat a "Paris Respire" program keretében, amelynek célja a város súlyos légszennyezettségének csökkentése.

Kép:Pixabay

Hátizsákos galambok vigyáznak a tüdőnkre
A különleges járőregység Londonban működik. A tízfős madárcsapat légszennyezettséget mér. Lehet kérdezni is tőlük, mivel modern madarak, fent vannak a Twitteren is.
Egy korábbi, egynapos autómentes tesztidőszakban a város nitrogén-dioxid szintje egyes területeken 40 százalékkal csökkent a Guardian riportja szerint, megéri hát az erőfeszítés. Párizsban és a többi európai nagyvárosban az utóbbi években már kritikus szintre emelkedett a légszennyezettség. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 42 ezer ember haláláért felelős a szmog Franciaországban. (Épp ennyivel halhatnak majd meg kevesebben Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.) A francia főváros szocialista polgármestere, Anne Hidalgo 2014-es hivatalba lépése óta nagy figyelmet fordít a környezetvédelemre. A tervei között szerepel, hogy több gyalogos zónát hoz létre és 2020-ig kitiltja a dízeles autókat Párizsból.Milánóban is vezettek már be hasonló korlátozásokat, Osló pedig 2019-re akarja eltüntetni a kocsikat a belvárosból.

Természetesen ez a korlátozás nem oldja meg a város légszennyezéssel kapcsolatos problémáit, de fontos szimbolikus jelentősége van. Párizsban ugyanis - ahogy a többi európai nagyvárosban is - könnyedén el lehet jutni bárhová autó nélkül. A döntés tehet arra is felhívja a figyelmet, hogy lehet éppenséggel használni a tömegközlekedést, biciklire ülni, vagy ne adj isten még sétálni is.

Párizs 2050-re akár futurisztikus ökovárossá fejlődhet.

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo