Sétára kell cserélni a vasárnapi kocsikázást

Május 8-átol kezdődően a vasárnapok egy kicsit kevésbé lesznek szmogosak Párizsban. Legalábbis időnként. A város vezetése ugyanis a Champs Elysées-ről és kilenc másik útról kitiltja havi egy vasárnapra az autókat. Ez a "Párizs levegőhöz jut" kampány következő lépése.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Minden hónap első vasárnapján kitiltják az autókat Párizs leghíresebb sugárútjáról, a Champs-Élysées-ről. Az autómentes napokkal tisztábbá akarják tenni a francia főváros levegőjét.  Kilenc másik úton is bevezették ezt a szabályt,  a kiválasztott útvonalakra munkaszüneti napokon sem szabad majd behajtani mostantól. Tizenhárom másik úton szintén szabályozzák az autóforgalmat a "Paris Respire" program keretében, amelynek célja a város súlyos légszennyezettségének csökkentése.

Kép:Pixabay

Hátizsákos galambok vigyáznak a tüdőnkre
A különleges járőregység Londonban működik. A tízfős madárcsapat légszennyezettséget mér. Lehet kérdezni is tőlük, mivel modern madarak, fent vannak a Twitteren is.
Egy korábbi, egynapos autómentes tesztidőszakban a város nitrogén-dioxid szintje egyes területeken 40 százalékkal csökkent a Guardian riportja szerint, megéri hát az erőfeszítés. Párizsban és a többi európai nagyvárosban az utóbbi években már kritikus szintre emelkedett a légszennyezettség. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente 42 ezer ember haláláért felelős a szmog Franciaországban. (Épp ennyivel halhatnak majd meg kevesebben Európában a légszennyezettség következtében, amennyiben elfogadják az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága által beterjesztett, a légszennyezettségi határértékek szigorítását tartalmazó javaslatot.) A francia főváros szocialista polgármestere, Anne Hidalgo 2014-es hivatalba lépése óta nagy figyelmet fordít a környezetvédelemre. A tervei között szerepel, hogy több gyalogos zónát hoz létre és 2020-ig kitiltja a dízeles autókat Párizsból.Milánóban is vezettek már be hasonló korlátozásokat, Osló pedig 2019-re akarja eltüntetni a kocsikat a belvárosból.

Természetesen ez a korlátozás nem oldja meg a város légszennyezéssel kapcsolatos problémáit, de fontos szimbolikus jelentősége van. Párizsban ugyanis - ahogy a többi európai nagyvárosban is - könnyedén el lehet jutni bárhová autó nélkül. A döntés tehet arra is felhívja a figyelmet, hogy lehet éppenséggel használni a tömegközlekedést, biciklire ülni, vagy ne adj isten még sétálni is.

Párizs 2050-re akár futurisztikus ökovárossá fejlődhet.

 

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo