Klímamigráció helyett környezeti migrációról kéne beszélni – hangsúlyozta a Fridrich Ebert Stiftung és az Energia Klub közös konferenciáján Tálas Péter Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutató Központ igazgatója.
A nemzetközi jog nem ismeri a klímamenekült fogalmat, jogilag sem vagyunk felkészülve, hogy olyasmivel illessük ezeket az embereket, ami az oltalmukat biztosítaná – mondta a szakértő. A nemzetközi jog menekültekkel foglalkozik alapvetően, akikbe a klímaváltozás miatt elindulók nem tartoznak bele. Ők a kényszervándorok kategóriájába sorolódnak. (Az első klímamenekültről ld. keretes írásunkat.)
Kik és miért jönnek? Az okok között a szakértő sikertelen államépítési kísérleteket (Afganisztán, Irak), összeomlott rendszerek (Tunézia, Líbia), a szíriai és iraki polgárháborút, az ISIS megjelenését és térhódítását említi, hozzátéve, tucatnyi konfliktus hatása ez világszerte. A mostani menekülthullámmal háborús és polgárháborús menekültek jönnek, többségében középosztálybeliek érkeznek, és - hangsúlyozta a szakértő - valójában kevesen jutnak el Európába. Szírián belül például 7,6 millió menekül ma országon belül, ehhez képest az összesen Európába érkező 800.000 ember szinte semmiség. A menekültek egy része környezeti hatások miatt kényszerül elhagyni az otthonát. A mostani azonban csak a kezdete a migrációs nyomásnak - tette hozzá Tálas.
- További gazdasági és szociális migránsok
- Demográfiai migránsok - az afrikai demográfiai boom migránsai (2030-ig több mint 500 millió fő él majd ott, ez annyi, mint ma az EU lakossága) Afrika lesz az éghajlatváltozás legnagyobb vesztese. Ha az ottani államoknak nem lesz megtartó képessége, komoly migrációs hullámot okozhat.
- Klímamigránsok, klímamenekültek (utóbbiak fogalma egyelőre nem nagyon létezik a szakirodalomban)
Felmérések igazolják ugyanakkor - hívta fel a figyelmet Vág András szociológus, hogy a helyi migrációt részben globális okok határozzák meg. Nem csak a klímaváltozás, hanem a mezőgazdasági termelés nagyüzemivé alakulása például.
- Környezeti vészhelyzeti migránsok – átmenetileg kell elhagyniuk lakhelyüket, földrengések, cunamik miatt
- Környezeti kényszer migránsok – romló környezeti feltételek miatt menekülnek (erózió, tengerszint emelkedés)
- Környezet által ösztönzött, környezeti-gazdasági migránsok – nem várják meg, hogy szembesüljenek a problémákkal, a jövőbeni problémák miatt indulnak el.
Vízhiány
Az ENSZ jelentése szerint több mint hétszázmillió ember még mindig nem jut ivóvízhez, elképesztő pazarlás folyik ott is, ahol néhány éven belül ellátási problémák jelentkezhetnek.
- Aszály: az aszály probléma sem mai dolog, az 1930-as években Amerikában a „por-medence” kialakulása miatt 3 millió ember indult el országon belül.
- Elsivatagosodás: közel 100 országot és legalább 80 millió embert érint. Csak nagyon fejlett technológiával rendelkező országok tudnak fellépni ellene, például Izrael.
- Tengerszint-emelkedés: A tengerszint 1 méteres emelkedése Bangladesben például rizsföldek 50%-át, 40 millió embert érintene. Kína, India, Fülöp-szigetek, Indonézia stb. hasonló hatásokra készülhetnek
- Monszun: nem csak Ázsiát érinti, hanem Észak-Amerikát, Ausztráliát
- Extrém éghajlati viszonyok, környezeti katasztrófák (hurrikánok, cunamik, földrengés) ezek a szélsőséges jelenségek sok esetben klímaváltozáshoz kötődnek. (Az idei nyár még csak kóstoló volt abból, ami ránk vár.)
A migráció olyan folyamat, amit egyes országok nem tudnak kezelni, főleg nem hosszú távon. Kizárólag Európa-szintű komplex, összehangolt cselekvéssel lehet kezelni. Mivel hullámokban működik, ezért hullámtörők alkalmazásával lehet kezelni – véli Tálas Péter.
A módszerek
- Kibocsátó országok konfliktusainak megoldása (biztonságteremtő beavatkozás) a konfliktussal terhelt országok megtartó képességének növelése. Ez hatalmas pénzbefektetést jelent az adott területeken, többek között környezeti problémák megoldását szolgáló fejlesztésekben.
- Az európai menekültjog felülvizsgálatára van szükség, láthatóan nem jó a jelenlegi, ezt a viszonylag kis menekülthullámot sem tudja kezelni. 500 milliós Európának kezelnie kéne tudnia az eddig érkezett kb. 800.000 embert. Hogy nem megy, azt mutatja, hogy felkészületlenek vagyunk.
- Konfliktuszónák környezetében lévők támogatása, környező országok menekültügyi rendszereinek támogatása
- Tranzit-országok együttműködésre kényszerítése (legyen politikai kritérium a menekültügyi együttműködés). Ide fog tartozni Egyiptom és egész Észak-Afrika.
- EU oltalmi övezetek létrehozására lenne szükség a Schengeni rendszeren kívül. A rendszer nem képes különbséget tenni az EU polgárok és migránsok között, a megoldás ez lehetne. Itt lehetne regisztrálni az érkezőket és eldönteni, hogy ki szorul oltalomra.
- Hatékony határvédelem – ez az összes további után következik, Tálas szerint egyáltalán nem a kerítés a megoldás, az annyit csinál, hogy másokra terheli a migrációs hullámot, ami ellentmond az alapfeltételnek, az együttes, összehangolt cselekvésnek.
- Befogadottak integrációjának javítása, a befogadó társadalmak menekültekhez való hozzászoktatása. Olyan kommunikációra van szükség, ami elmagyarázza a dolgokat és nem a politikai propaganda része. Az alap a bevándorló és a menekült fogalom közötti különbség tisztázása. Amíg belpolitikai motívumok határozzák meg e kérdés tárgyalását, addig messze vagyunk a migráció jó kezelésének lehetőségétől - mondta Tálas Péter.