Nem csak a gyáriparban hoz forradalmat a dolgok internete (IoT: Internet of Things), a valós idejű készletezés és logisztikai nyilvántartás. Az agráriumban, az élelmiszeriparban és élelmiszer-kereskedelemben sorozatosan történnek járványok, s ezek kiküszöbölésére, illetve a járványok terjedésének megfékezésére próbálják most bevetni a valós idejű logisztika információáramlását. Ugye emlékszünk a 2011-es európai E.coli járványra? Májusban Németországból indult, a nyers paradicsomot, a salátát és az uborkát gyanították okozójaként. A hasmenéses járvány több tucat halálos áldozatot szedett, 50 ember halt meg Németországban, egy az USA-ban, egy Svédországban. A fertőzöttek száma elérte a 2897-t.
Az amerikai piacon 2017-ban M&Ms-t vontak vissza a boltokból, mert a termék szalmonellásnak bizonyult. 2018-ban pedig a kertisaláta-termést (lactuca sativa var longifolia) sújtotta E.coli-fertőzés az USA-ban. Az illetékes Járványügyi és Megelőzési Hivatal (CDCP) azt tanácsolta a fogyasztóknak novemberben, hogy egyáltalán ne egyenek ebből a növényből. A drasztikus tilalom oka voltaképpen az volt, hogy a hatóságok nem tudtak rájönni, pontosan honnan is ered a fertőzés, melyik farmon, ültetvényen ütötte fel a fejét először.
Ennek vethet véget a blockchain. Az amerikai Walmart áruházlánc januártól egyes terménybeszállítóitól már 2019 januárjától megköveteli, hogy blockchain használatával könyveljék, iktassák-könyveljék áruforgalmukat.
A blockchain egy decentralizált rendszer, melyben az egyes gépek „egy folyamatosan növekvő, adatblokkokból álló lista nyilvántartását végzi, a hamisítást és módosítást kizáró módon” – szól a Wikipedia definíciója. (A bitcoin is a blokkchainen alapul.) E módszerrel a terménykövetés lehetővé válik az ültetvényeken történő szedéstől egészen az étterem konyhájáig vagy az élelmiszerbolt polcáig.
A Sweetgreen salátabár-hálózat 2018 novemberében 200 millió dollárnyi tőkét szedett össze arra, hogy bevezesse a blockchain alapú nyilvántartást az üzletvitelében. Könnyen lehet, hogy az amerikai minta Európába is átterjed, és a multinacionális kereskedelmi cégek, mint például a Tesco vagy a Carrefour az öreg kontinensen is hasonló elvárásokat támasztanak majd beszállítóik, termelőik felé – akár Magyarországon is.
De ez még nem minden. A Sweetgreen arra is akarja használni az új megoldást, hogy tanácsokat adjon a fogyasztóknak, melyik nap érdemes megenni egy bizonyos paradicsomot az időjárási adatok alapján. Ugyanis ha aznap, amikor leszedték a farmon a paradicsomot, párás volt-e a levegő, annak függvényében meg tudják mondani, hány nap múlva, melyik nap érdemes megenni, mert aznap a legédesebb.