Kitálalt pálmaolajügyben az Unilever

Őserdők kiirtásával, őshonos fajok elűzésével, őslakosok kilakoltatásával, településeik ledózerolásával teszünk szert azokra az olajpálma-ültetvényekre, melyekből a pálmaolajat kapjuk a margarinunkhoz, a testápoló szereinkhez, a csokoládénkhoz és egy sor más kozmetikai meg gasztronómiai termékhez. Az Unilever igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba e kérdésben.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztási cikkek multijának vezetése alighanem megelégelte, hogy folyton rossz hírbe hozza a sajtó erdőirtó nagyvállalatként. A cég februárban nyilvánosságra hozta mind a 300 közvetlen beszállítójának és a több mint 1400 feldolgozó üzemnek az adatait, melyek szerepelnek ellátási láncában, mint olyan céges entitások, melyeken keresztülmegy az Unilever pálmaolaj-beszerzése.

A pálmaolajat érintő beszállítói hálózat bonyolult, hiszen e fa termése többféle feldolgozási folyamaton megy keresztül, s eközben számtalanszor cserél gazdát. Minden egyes piaci szereplő tisztaságának, etikusságának garantálása nem egyszerű feladat. De nem lehetetlen.

Az ellátási lánc nyilvánosságra hozatalának szokatlan manőverével az Unilever lett az első nagy pálmaolaj-felvásárló vállalat, mely teljes transzparenciát hirdetett.

Ebből lesz a pálmaolaj - Kép: WWF/JamesMorgan

A pálmaolajipar évente 62 milliárd dollárnyi forgalmat termel, miközben éveken át az emberi jogok megsértése, valamint a környezetrombolás és erdőirtás vádjai feketítették be a szektort.

A legnagyobb pálmaolaj-termelő ország Indonézia, s sok újságcikk született már az ott történt kihágásokról. A pálmaolaj-kitermelő cégeket tömörítő szakmai szervezeteket is évek óta vádolják korrupcióval a zöldek és a tudatos fogyasztást propagáló érdekvédelmi csoportok.

Ezek a szervezetek többször is szólítottak bojkottra az Unilever, a Pepsi, a Nestlé és más cégek termékei ellen. Néhány éve a KitKat csoki ellen indult kampány, amiért a benne használt pálmaoljhoz az ültetvényeket az őserdők kiirtásával létesítették, ezzel további veszélybe sodorva a már egyébként is veszélyeztetett fajként nyilvántartott orangutánokat. (Ugyanabban az évben – 2010-ről van szó – a csokoládé fair trade címkét is kapott.)

„Az Unilever hisz abban, hogy teljes átláthatóság szükséges a radikális átalakuláshoz” – jelentette ki a vállalat honlapján Marc Engel, a cég ellátási láncának igazgatója.

2018 januárjában például a Pepsi szüntette be a pálmaolaj-beszerzést egy indonéz cégtől, miután az alkalmazottak jogainak megsértéséről szóló vádak kerültek nyilvánosságra.

(Reuters)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo