Kitálalt pálmaolajügyben az Unilever

Őserdők kiirtásával, őshonos fajok elűzésével, őslakosok kilakoltatásával, településeik ledózerolásával teszünk szert azokra az olajpálma-ültetvényekre, melyekből a pálmaolajat kapjuk a margarinunkhoz, a testápoló szereinkhez, a csokoládénkhoz és egy sor más kozmetikai meg gasztronómiai termékhez. Az Unilever igyekszik tiszta vizet önteni a pohárba e kérdésben.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fogyasztási cikkek multijának vezetése alighanem megelégelte, hogy folyton rossz hírbe hozza a sajtó erdőirtó nagyvállalatként. A cég februárban nyilvánosságra hozta mind a 300 közvetlen beszállítójának és a több mint 1400 feldolgozó üzemnek az adatait, melyek szerepelnek ellátási láncában, mint olyan céges entitások, melyeken keresztülmegy az Unilever pálmaolaj-beszerzése.

A pálmaolajat érintő beszállítói hálózat bonyolult, hiszen e fa termése többféle feldolgozási folyamaton megy keresztül, s eközben számtalanszor cserél gazdát. Minden egyes piaci szereplő tisztaságának, etikusságának garantálása nem egyszerű feladat. De nem lehetetlen.

Az ellátási lánc nyilvánosságra hozatalának szokatlan manőverével az Unilever lett az első nagy pálmaolaj-felvásárló vállalat, mely teljes transzparenciát hirdetett.

Ebből lesz a pálmaolaj - Kép: WWF/JamesMorgan

A pálmaolajipar évente 62 milliárd dollárnyi forgalmat termel, miközben éveken át az emberi jogok megsértése, valamint a környezetrombolás és erdőirtás vádjai feketítették be a szektort.

A legnagyobb pálmaolaj-termelő ország Indonézia, s sok újságcikk született már az ott történt kihágásokról. A pálmaolaj-kitermelő cégeket tömörítő szakmai szervezeteket is évek óta vádolják korrupcióval a zöldek és a tudatos fogyasztást propagáló érdekvédelmi csoportok.

Ezek a szervezetek többször is szólítottak bojkottra az Unilever, a Pepsi, a Nestlé és más cégek termékei ellen. Néhány éve a KitKat csoki ellen indult kampány, amiért a benne használt pálmaoljhoz az ültetvényeket az őserdők kiirtásával létesítették, ezzel további veszélybe sodorva a már egyébként is veszélyeztetett fajként nyilvántartott orangutánokat. (Ugyanabban az évben – 2010-ről van szó – a csokoládé fair trade címkét is kapott.)

„Az Unilever hisz abban, hogy teljes átláthatóság szükséges a radikális átalakuláshoz” – jelentette ki a vállalat honlapján Marc Engel, a cég ellátási láncának igazgatója.

2018 januárjában például a Pepsi szüntette be a pálmaolaj-beszerzést egy indonéz cégtől, miután az alkalmazottak jogainak megsértéséről szóló vádak kerültek nyilvánosságra.

(Reuters)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo