Sok szó esik a bulinegyedekben az életet élhetetlenné tevő overturizmusról manapság, hiszen a fapados repülőjáratok és az Airbnb-s szálláslehetőségek könnyebbé és olcsóbbá tették a középosztály számára az utazást a világ számos tájára.
Még nagyobb a siserehadszerű lerohanás és lerombolás veszélye a városokon túl, a viszonylag érintetlen ökoszisztémáknál, ha kiszemeli az idegenforgalom és néhány év alatt tönkreteszi a vendégsereg.
A szándék megvan
A hajlandóság már megvan a felelősségteljes turistáskodásra az emberek nem kis hányadában.
- A Condé Nast Traveler magazin felmérése szerint a válaszadók 58 százaléka választana olyan hotelt, amelynek bevételéből a természeti környezet és a helyi közösség segítésére is jut.
- A Tourism Cares jelentése azt mutatta, hogy a turisták 72 százaléka fontosnak tartja a helyi közösséget segítését. (Főleg, hogy gyakran a harmadik világba utaznak, ahol a polgárok nagyon is rászorulnak a nyugati világból jövők pénzére.)
- A Skift turisztikai portál vizsgálata szerint a válaszadók 40 százaléka hajlandó magasabb árat fizetni olyan utazási irodának, mely képes bizonyítani, hogy környezetbarát utakat szervez.
De ezekről a kezdeményezésekről alig hallani a világsajtóban. Az Impact Travel Alliance 2018-as Fenntartható Turizmus a Tömegek Számára című jelentése szerint az utazók 35 százaléka nagyon nehezen talál információkat az etikus és fenntartható utazási lehetőségekről, 50 százalék pedig nem is tudja, hol keresse a neten. Mint szinte minden más dolog a mai -infótúltengésben szenvedő- világban, ez is adataggregáció, adatgyűjtés és adatadagolás kérdése. Felhasználóbarát appok kellenek ahhoz, hogy bármilyen világjobbító ügy megtalálja a rá nyitott elméket és szíveket.
Kedvesen utazni
A turizmusban ezt a piaci rést tölti be a Kind Traveler (Kedves Utazó) digitális szállásfoglaló platform, mely közhasznú cégként működik (a Public Benefit Corporation cégformát vette fel).
A Kind Traveler arra buzdítja az utasokat, hogy lelkiismeretük szerint "szavazzanak a dollárjaikkal", hogy azzal a helyiek is jól járjanak. Ehhez persze kell az üdülőhely elkötelezettsége is egy-egy helyileg fontos ökológiai/társadalmi ügy iránt, így alakulhat ki a win-win szituáció.
A malibui székhelyű vállalkozásnak 38 ezer lájkot gyűjtött össze a neten, tehát van még mit fejlődnie, ha az etikus turizmus nemzetközileg fontos fórumává akarja kinőni magát.
A növekedés érdekében a Kind Traveler összefogott a modern kalandturizmus pápájának számító tévés személyiség, Richard Bangs által alapított Steller online turisztikai közösséggel, melynek félmillió tagja van 189 országban.
Ha ezen az appon keresztül foglalja le az ember a szállás mondjuk a Maldív-szigeteken, a helyi környezetvédő szervezetbe megy a szállás összegének egy bizonyos százaléka. A kedvezményezett a Manta Trust Foundation, mely az atlanti ördögrájákat védi.
10 dollár adomány/éjszak
Hogyan működik a dolog? A szállásfoglalás koncepciójaa "Give + Get" (Adj és kapj) elvén alapul. Az app által ajánlott hoteleknél a turisták exkluzív árkedvezményeket és extra szolgáltatásokat kapnak, ha éjszakánként 10 dolláros adományt ajánlanak fel egy a szállodához közeli helységet támogató jótékonysági szervezetnek vagy egy tetszőleges jótékonysági szervezetnek, mely olyan ügyet tűzött a zászlajára, mely közel áll a szívükhöz.
Ha például a dél-kaliforniai Laguna Beachen lévő The Ranchre foglal szobát a vendég, a napi tíz dolláros adomány a környezetvédő Ocean Institute-hoz folyik be, amelyért cserébe természetesen árengedményt kap a szállásdíjból az ember, a gyerekeinek pedig eszközöket az óceánokról szóló ismeretterjesztő programhoz, amin résztvehet.
Branderősítés történetmeséléssel
A Sustainable Brands cikkéből úgy tűnik, hogy a Kind Traveler repertoárján egyelőre néhány tucatnyi hotel szerepel (főleg észak-amerikai és karib-térségi helyszínek, valamint egy olasz és két maldív-szigeteki desztináció), de ez még nem minden.
Richard Bangstől eltanulva a narratíva, a történetmesélésre helyezi a hangsúlyt az app: nem elég terméket kínálni, közösséget is kell építeni köré, mely folyamatosan tartalmakat gyárt. Azok, akik kipróbálták ezeket a hoteleket, képes-videós tudósításokban számolhatnak be élményeikről, illetve jelentkezhetnek be a helyszínről. Talán egy nagy közösség kiépítésére játszik az app, hogy az etikus turizmus közösségi médiája legyen.
Moralista turista
A Kind Traveler társalapítója, Jessica Blotter vallja, hogy az adakozás aktusa "érzelmi kapcsolatot" teremt a turista és a hely, illetve a helyiek között, s az, hogy "értékek mentén" történik a nyaralgatás, "emlékezetesebbé" teszi a vakációt.
Az app végső soron arra az emberképre apellál, hogy az ember alapvetően "morális élőlény", s lelkiismerete nagyban befolyásolja létét, döntését, cselekedeteit.
(Sustainable Brands)