Hol van már a híres londoni köd

Soha nem volt még ilyen tiszta a levegő Nagy-Britanniában, ahol még a legforgalmasabb városokban is csökkent a károsanyag-kibocsátás. A kormányzat 2050-re csak zéró kibocsátású járműveket szeretne látni az utakon.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: A.T.Kearney

Az utak menti levegő szennyezettsége 2010 óta átlagosan 15 százalékkal csökkent, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy további lépésekre van szükség London, Birmingham, Leeds, Nottingham, Southampton és Derby levegőminőségének javításáért - - közölte a brit környezetvédelmi, élelmezési és vidékügyi minisztérium. A jelentés szerint azokon a területeken, ahol magas a nitrogén-dioxid-szint, hat hónappal kevesebb az emberek várható élettartama, ami évente több millió dollárnyi terhet ró a brit gazdaságra. (Több halálos áldozatot szedett a légszennyezettség az elmúlt száz évben, mint az összes háborús konfliktus. A WHO szerint évente 4,3 millió ember hal meg csak a beltéri légszennyezettség miatt.)

A kormányzat célja, hogy a helyi hatóságokat további lépésekre sarkallja, úgy mint tiszta levegőjű zónák kialakítása, elektromostöltőállomás-hálózat kiépítése, alacsony kibocsátású buszok és taxik bevezetése, valamint a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése.

A minisztérium szerint a brit főváros már most vezető szerepet tölt be az új technológiák és eszközök felkarolásában, és 2020-ban készül bevezetni a szigetország első ultraalacsony-kibocsátási zónáját. Nagy-Britannia első, teljes mértékben elektromos autóbuszjárata a hónap végén kezdi meg működését a főváros külső déli részén fekvő Croydon kerületben, és 2020-ra 300 "villanybusz", valamint 3000 hibrid emeletes busz fog szolgálatot teljesíteni London központjában. A kormány célja, hogy 2050-re szinte kizárólag zéró kibocsátású autók és furgonok közlekedjenek a brit utakon. Ennek megvalósulását legkevesebb 250 millió fonttal támogatják.

Nálunk nem ez a helyzet

Bár a rendszerváltást követő években jelentősen javult a levegő minősége, ez a kedvező trend a 2000-es évek második felében megállt, majd romlás volt tapasztalható. Az Egészségügyi Világszervezet szoftverével könnyen megbecsülhető, hogy milyen egészségügyi károkat okoz hazánkban is a levegő szennyezettsége. A légszennyezettségi adatok alapján, évente Budapesten mintegy 1.700 ember, Debrecenben 230, Miskolcon közel 200 ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a szmoggal.

Az Európai Bizottság már 2014 márciusában felszólította Magyarországot, hogy biztosítson védelmet a polgárok számára a szálló por okozta szennyezettség ellen.

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Több mint hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo