Hol van már a híres londoni köd

Soha nem volt még ilyen tiszta a levegő Nagy-Britanniában, ahol még a legforgalmasabb városokban is csökkent a károsanyag-kibocsátás. A kormányzat 2050-re csak zéró kibocsátású járműveket szeretne látni az utakon.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép: A.T.Kearney

Az utak menti levegő szennyezettsége 2010 óta átlagosan 15 százalékkal csökkent, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy további lépésekre van szükség London, Birmingham, Leeds, Nottingham, Southampton és Derby levegőminőségének javításáért - - közölte a brit környezetvédelmi, élelmezési és vidékügyi minisztérium. A jelentés szerint azokon a területeken, ahol magas a nitrogén-dioxid-szint, hat hónappal kevesebb az emberek várható élettartama, ami évente több millió dollárnyi terhet ró a brit gazdaságra. (Több halálos áldozatot szedett a légszennyezettség az elmúlt száz évben, mint az összes háborús konfliktus. A WHO szerint évente 4,3 millió ember hal meg csak a beltéri légszennyezettség miatt.)

A kormányzat célja, hogy a helyi hatóságokat további lépésekre sarkallja, úgy mint tiszta levegőjű zónák kialakítása, elektromostöltőállomás-hálózat kiépítése, alacsony kibocsátású buszok és taxik bevezetése, valamint a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése.

A minisztérium szerint a brit főváros már most vezető szerepet tölt be az új technológiák és eszközök felkarolásában, és 2020-ban készül bevezetni a szigetország első ultraalacsony-kibocsátási zónáját. Nagy-Britannia első, teljes mértékben elektromos autóbuszjárata a hónap végén kezdi meg működését a főváros külső déli részén fekvő Croydon kerületben, és 2020-ra 300 "villanybusz", valamint 3000 hibrid emeletes busz fog szolgálatot teljesíteni London központjában. A kormány célja, hogy 2050-re szinte kizárólag zéró kibocsátású autók és furgonok közlekedjenek a brit utakon. Ennek megvalósulását legkevesebb 250 millió fonttal támogatják.

Nálunk nem ez a helyzet

Bár a rendszerváltást követő években jelentősen javult a levegő minősége, ez a kedvező trend a 2000-es évek második felében megállt, majd romlás volt tapasztalható. Az Egészségügyi Világszervezet szoftverével könnyen megbecsülhető, hogy milyen egészségügyi károkat okoz hazánkban is a levegő szennyezettsége. A légszennyezettségi adatok alapján, évente Budapesten mintegy 1.700 ember, Debrecenben 230, Miskolcon közel 200 ember idő előtti halála hozható összefüggésbe a szmoggal.

Az Európai Bizottság már 2014 márciusában felszólította Magyarországot, hogy biztosítson védelmet a polgárok számára a szálló por okozta szennyezettség ellen.

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Több mint hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo