Nem lehet eltitkolni a génmódosítást

Az amerikai Szenátus elfogadta azt a törvényt, mely arra kötelezi a gyártókat, hogy a csomagoláson tüntessék fel termékeik GMO-tartalmát. Azok az alapanyagok viszont, melyek GMO-vetőmagból készültek, de feldolgozásukkor már nem tartalmaznak GMO-anyagot feltüntetés nélkül átcsúszhatnak a jogi kiskapun.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A washingtoni törvényhozás szavazása előtt Nobel díjasok kiáltványban kérték arra a Greenpeace-t és más zöld szervezeteket, hogy hagyjanak fel GMO-ellenes aktivizmusukkal. (GMO = génmódosított organizmus.) A szenátus 63-30 arányban szavazta meg a törvényt, mely kötelezővé teszi, hogy szavakkal és ábrákkal tüntessék fel, termékük milyen génmódosított összetevőket tartalmaz - esetleg olyan vonalkóddal, amit az okostelefonok le tudnak olvasni és a releváns online oldalra viszik a fogyasztót magyarázatért. Bernie Sanders volt demokrata elnökaspiráns azt nehezményezte, hogy az utóbbi megoldás kiskaput nyújt a cégeknek: sokan nem fogják az okostelefonjukat előkapni és online tartalmakat olvasni, amikor ott állnak a polc előtt a szupermarketben. Nincs rá idő.

Kép: SXC

A törvény a Képviselőházhoz, vagyis a Capitol Hill tulajdonképpei alsó házához megy következő állomásként, hogy ott meg- vagy leszavazzák. A jogszabály egyúttal beszünteti a tagállamok önrendelkezését a témában és országos szinten teszi egységessé a követelményeket. Eddig ugyanis több állam -például Vermont- szigorúbb GMO-törvényt léptetett életbe, mások lazábbat. (A vermonti törvény egyébként termékenként napi 1000 dolláros bírságot állapít meg azokra a cégekre, amelyek késlekednek termékeik GMO-tartalmának feltüntetésével.)

Márciusban a washingtoni képviselők már leszavazták azt a törvényjavaslatot, mely önkéntessé tette volna a GMO-tartalom feltüntetését. Aktivisták ezt a javaslatot Deny Americans the Right to Know néven illették (Nem megadni a jogot az amerikaiaknak, hogy tudjanak) és a DARK szóval rövidítették, amit pedig azt jelenti: sötét.

Ők transzparensek
Több vállalat önként elkezdte a GMO-tartalom jelzését a termékeken vagy megkezdte azok kivonását az áruiból. Ilyen a Chipotle mexikói konyhára szakosodott amerikai gyorsétterem hálózat, az egészséges élelmiszereket árusító Whole Foods Market, a Campbell Soup, a Mars, a General Mills, a Kellogg, a ConAgra Foods.
Jogi kiskapu

Az amerikai Mezőgazdasági Minisztérium (USDA), mint szaktárca illetékességébe utalták azonban a törvényhozók azt a kompetenciát, hogy megszabja, milyen hozzátevők minősülnek génmódosítottnak. Olyan élelmiszernövények, "mint a szójaolaj vagy a cukorrépa génmódosított vetőmagból állíthatók elő, de magukban már szinte semmi génmódosított anyagot nem tartalmaznak, mire a feldolgozásra kerülnek nem feltétlenül esnek a biotechnológiával módosított (bioengineered) kategóriába", fogalmazott a Reuters hírügynökség.

Ilyen esetben hacsak a cégek nem tüntetik fel önként, hogy GMO-vetőmagból készültek az élelmiszereik egyes alapanyagai, akkor azok a vásárlók sem fognak értesülni róla, akik a GMO mindenféle formáját ki akarják iktatni a konyhájukból. Érdekes módon maga az Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyező Hivatal (FDA) is fenntartásainak adott hangot egy hivatalos memóban az iránt, hogy a minisztérium jogkörébe fog tartozni a GMO, mint fogalom meghatározása.

Óriási GMO-piac

A minisztérium a fenti érvekre azt válaszolta megnyugtatásképpen, hogy a génmódosított vetőmagból készült gabonánál, szójababnál, cukornál és repcénéll mindenképpen kötelezővé teszi a feltüntetést. Az amerikai gabona- és szójababtermék 90 %-a(!) már génmódosított, akárcsak a cukortermés túlnyomó része. Elemzők szerint egyre nagyobb az igény a nem-GMO cukornádra, amit a piac a GMO-dominancia miatt képtelen kielégíteni. E két élelmiszerfajtát 2015-ben 77,6 milliárd dollárt értékben termesztették az országban. A csomagolt élelmiszerek piaca évi 363 milliárd dolláros forgalmat bonyolít az USA-ban.

Az ellentábor

Az Egyesült Államok a világ legnagyobb GMO-élelmiszerpiaca. A szójabab rengetegféle termékbe kerül be adalékként. A génmódosítás célja legtöbbször az, hogy a növény rezisztenssé váljon a gyom- vagy rovarirtók és maguk a kártevők ellen. Az Environmental Working Group állítása szerint a nagy élelmiszermultik mintegy 100 millió(!) dollárt költöttek 2015-ben arra, hogy lobbizzanak a GMO-törvényjavaslat ellen, mely kötelezővé teszi a fogyasztók informálását. A feltüntetés ellenzői között volt a Grocery Manufacturers Association, melynek tagja többek között a PepsiCo, a Kellogg, továbbá a BIO nevű szervezet, melybe a Monsanto, a Dow AgroSciences is tartozik.

Termeszteni nem, árulni lehet a GMO termékeket
Elsöprő többséggel elutasította szerdán az Európai Parlament (EP) plenáris ülése azt a javaslatot, amely a génmódosított organizmusokat (GMO) tartalmazó növények köztermesztése után abban is vétójogot adott volna az uniós tagállamoknak, hogy engedélyezik-e uniós szinten már jóváhagyott GMO-t tartalmazó termékek forgalmazását és felhasználását a saját területükön.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo