„Ezt ugyanakkor csak akkor lehet elérni, ha az alternatív üzemanyagok, mint például a földgáz nagyobb szerepet kapnak a közlekedésben, hiszen a dízel egyre kevésbé lesz vonzó megoldás az üzemeltetők számára”- hívta fel a figyelmet a Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.
Az Európában közlekedő autók CO2-kibocsátása 2005 és 2013 között átlagosan 162 gramm/kilométerről 127 grammra csökkent, ami 22 százalékos változásnak felel meg. Ez az eredmény leginkább a nagyobb mértékű üzemanyag-hatékonyságnak köszönhető, valamint annak, hogy az utóbbi években jelentős elmozdulás történt a benzin használatától a dízel irányába. „A dízel az elkövetkező években egyre kevésbé lesz vonzó megoldás a légszennyezésre vonatkozó szabályozások szigorodása miatt, illetve olyan intézkedéseknek köszönhetően, mint például a dízellel hajtott járművek kitiltása a városközpontokból” – hívta fel a figyelmet az MGKKE elnöke.
Alternatív üzemanyagok az áruszállításban is
A sűrített földgázzal (CNG) hajtott autók már most megfelelnek a 2020-ra kitűzött, átlagosan 95 gramm/kilométer CO2-kibocsátási előírásnak. A kamionokkal kapcsolatban ugyanakkor az Európai Unió jelenleg is azon dolgozik, hogyan lehetne mérni azok szén-dioxid kibocsátását. Az EU célul tűzte ki egy, a nehézgépjárművekre vonatkozó üzemanyag-hatékonysági standard kidolgozását, mert túlnyomó részük még mindig dízelmotorral rendelkezik. „A távolsági áruszállítást végző teherautók számára a földgáz jelenti az egyetlen lehetséges alternatívát, melyet az is alátámaszt, hogy 2017-ig a PAN-LNG Projekt keretében jelentős fejlődés megy végbe a hazai töltőinfrastruktúra terén” – tette hozzá Domanovszky Henrik.
Egy 2030-as iparági előrejelzés szerint a CNG-vel hajtott autók 30 százalékkal kevesebb CO2-t fognak kibocsátani a dízelautókhoz képest, ami a benzinnel összehasonlítva még nagyobb léptékű csökkenést jelenthet. Jelentős mérséklés érhető továbbá el azáltal is, hogy egyre nagyobb mértékben keverik majd a sűrített földgázt a bio-metánnal, valamint a szintetikus földgázzal. Emellett a földgáz-üzemű motorok hatékonysága legalább 10-15 százalékkal növelhető 2030-ra.
„A tisztább és fenntarthatóbb közlekedés irányába való elmozdulás csak akkor sikerülhet, ha a szabályozói, valamint gyártói szereplők egy irányba mozdulnak el annak érdekében, hogy a környezetbarát hajtással szerelt járművek versenyképesek legyenek” – figyelmeztetett az MGKKE elnöke.