Hatszoros extraprofitot hozhat a klímabiznisz a cégeknek

Közel 1000 milliárd dollárt is veszíthet az 500 legnagyobb világvállalat az éghajlatváltozással. Ezt azonban bőséges profittal ellensúlyozhatják, ha a zöld bizniszekben aktivizálják magukat, nyilatkozták maguk a nagyvállalatok a Carbon Disclosure Project felmérésében.

A legnagyobb olajvállalatok némelyikénél az aktivista részvényesek már elfogadtatták a közgyűlésen azt, hogy a cégvezetés köteles klímaügyi szakértővel konzultálni a cégstratégiáról és tájékoztatni a részvényeseket a klímaváltozás üzletvitelre vonatkozó kockázatairól.

A londoni székhelyű Carbon Disclosure Project -immáron röviden csak CDP- a multinacionális cégek körében terjedő bejelentési-tájékoztatási (disclosure) kultúra erősödésére gyúr évek óta.

Legújabb jelentésében azt összegzi, milyen klímakockázatokat és üzleti lehetőségeket azonosított 6937 nagyvállalat, beleértve az 500 legnagyobb piaci kapitalizációval bíró óriáscéget, melyek közül 366 szolgáltatott adatok közvetlenül a CDP-nek.

  • A cégek 80 százaléka már látja, hogy a klímaváltozás káros hatással van az üzleti tevékenységére.
  • 1000 milliárd dollárnyi bevételük kerül veszélybe a klímaváltozás miatt.
  • 250 milliárd dollárnyi vagyontárgy értékét kell amortizálni az éghajlat-változásnak köszönhetően. Ezek az úgynevezett stranded asset-ek, vagyis főleg olyan természeti erőforrások, amiket már nem lehet kiaknázni és pénzzé váltani, mert megváltoztak az ökológiai körülmények, a kitermelési költségek vagy a törvényi előírások.
  • Szinte bizonyosra veszik, hogy 500 milliárd dollárral növekedhet a működési költségük, ez elsősorban a változó szabályozási környezettel kapcsolatos kiadásokat és jogi költségeket jelent (például környezetszennyezési bírságok, kibocsátási kvóták vásárlása, aktivisták perei stb.).
  • A klímakockázatok káros hatásai az üzleti tevékenységre már 5 éven belül jelentkezni fognak.
A vizsgált cégek együttes piaci kapitalizációja -részvényeik összértéke- egyébként 17 000 milliárd dollár. Tehát 1000 milliárd dollárnyi veszteség nem kis tétel nekik sem.

Kép:Alstom

Zöld extraprofit

Ugyanakkor a klímabiznisz -növekvő igény a megújuló energiák és az elektromos járművek iránt, infrastrukturális beruházások kivitelezése vagy kedvezőbb hitelfelvételi lehetőségek, ahogy a pénzintézetek egyre inkább az alacsony karbontartalmú cégeket favorizálják- 2100 milliárd dolláros forgalmat generálhatnak ugyanezeknek a cégeknek. Ennek nagy részét a „nagyon valószínű” vagy „tulajdonképpen bizonyos” kategóriába sorolják elemzőik.

A fenntartható üzleti lehetőségekbe történő befektetés hétszeresen megtérülhet, vagyis miután behozta a költségét, hatszoros hozamot nyújthat. Ez azt jelenti, hogy az említett 2100 milliárd dolláros üzleti lehetőség először 311 milliárd dollárnyi kiadást feltételez.

A 2100 milliárd dollárnyi realizálható bevétel a következőképpen oszlik meg: bankszektor (1200 mrd.), építőipar (338 mrd.), szolgáltatószektor (149 mrd.), olajipar (141 mrd.), élelmiszeripar és mezőgazdaság (106 mrd.)

A bankok zöldülése 1200 milliárd dollárnyi bevétellel kecsegtet, ha meg tudják valósítani az alacsony emissziójú működést.

A felmérés szerint a fosszilis-intenzív iparágakban tevékenykedő cégek is úgy tartják, hogy az alacsony karbontartalmú működési pályára való átállás több lehetőséggel jár, mint amennyi kockázattal. Érdekesség, hogy a legnagyobb olajipari cégeknek csak fele állt elő adatokkal a klímakockázatokról és a releváns üzleti lehetőségekről.

A nagy vesztes: energiaszolgáltatók

A CDP összesítése szerint az energiaszektor szereplői indulnak nehéz helyzetből, illetve ígérkeznek veszteseknek. A fosszilis erőforrásokból élő -széntüzelésű vagy földgáz-üzemű erőműveket működtető- szolgáltatóknál akkorák az infrastrukturális átállás és korszerűsítés költségei, hogy azok nagy valószínűséggel meghaladják a realizálható üzleti lehetőségek volumenét.

(CDP)

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo