Félhetnek a „zöldremosó” vállalatok

A tudatos fogyasztók táborának erősödésével párhuzamosan egyre több céget érhet a greenwashing, azaz a „zöldre mosás” vádja: a legújabb esetben a holland versenyhivatal kifogásolta a Decathlon és a H&M fenntarthatósággal kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatait. Az ehhez hasonló vizsgálatok hazánkban is megszaporodhatnak, hiszen a nemzetközi és hazai hatóságok fokozott érdeklődést mutatnak a különböző zöld állítások vizsgálata iránt. A Deloitte szakértői kiemelték, hogy a vállalatoknak elsősorban transzparenssé kell tenniük működésüket a megfelelő adatszolgáltatás révén, hogy elkerüljék a zöldremosás kockázatát.

A zöldremosás nem marad következmény nélkül

A vállalatok a hatóság fenti megállapításaira tekintettel különböző kötelezettségvállalásokat tettek: a Decathlon vállalta, hogy fejleszti a weboldalán szereplő zöld állításokat és az azokra vonatkozó megfelelő magyarázatokat, míg a H&M eltávolítja majd a „Conscious” és „Conscious Choice” feliratokat addig, amíg megfelelő módot nem talál a termékekkel kapcsolatos előnyök bemutatására, valamint módosítja a termékek leírását és pontosítja a BCI kezdeményezés ismertetését is. A divatmárka továbbá 500 ezer euró adományozását vállalta a fenntarthatóság terén aktív non-profit szervezet részére, a sportkereskedés pedig megfelelőségi program bevezetését, házon belüli és külsős audit lefolytatását is kezdeményezett, valamint 400 ezer euró összegű adományt ajánlott fel a fenntarthatósági programok fejlesztése érdekében.

Mit tehetnek a vállalatok a „zöldremosás” elkerülése érdekében?

Átláthatóság biztosítása

A „zöldremosás” elkerülésének alapja az, hogy a vállalatok transzparenssé teszik működésüket, a fenntarthatóság érdekében tett törekvéseiket és eredményeiket, valamint kitérnek a fejlesztendő területeikre is – emelte ki Borek Flóra, a Deloitte Fenntarthatósági és klímaváltozási tanácsadásának menedzsere.

A szervezeteknek ehhez először alaposan fel kell mérniük, hogy működésük - ideértve az ellátási láncunk szereplőit is - milyen hatással van a környezetre és a társadalomra. Csak ezután tűzhetnek ki konkrét és megalapozott célokat fenntarthatósági teljesítményük erősítése érdekében, amelyek megvalósításának folyamatáról érdemes rendszeresen beszámolniuk, hogy biztosítsák azok hitelességét. Nem elég például a vállalatnak „net zero” kibocsátási vállalást tennie, amennyiben az elköteleződéshez nem társulnak tudományon alapuló kibocsátás-csökkentési rövid és hosszú távú célok, melyek összhangban vannak a vállalat stratégiájával is.

Véleményvezér

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb 

A magyar egészségügy bizonyítványa a leggyengébb.
Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo