Csak egy újabb rossz megoldás a pálmaolaj helyett?

A második generációs bioüzemanyagok laboratóriumban kikísérletezett megoldásait kezdték alkalmazni európai és amerikai cégek a kozmetikai szerekben. A Unilever és más márkák génmódosított algákkal létrehozott olajat használnak termékeikben. A módszer elérte a szappanokat és a testápolókat is – anélkül, hogy a nagyközönség tudná.

Miközben az élelmiszeriparban terjed a nanotechnológia, a kozmetikai ipar olyan hozzávalókat használ produktumaiban, melyeket algákból vagy éppen baktériumokból nyertek.

A második generációs bioüzemanyagokat baktériumok és gombák állítják elő „bioreaktorokban”, mivel ezek a mikroorganizmusok enzimeket termelnek. Mérnökök rájöttek, hogy a módszer a kozmetikai szerek számára is jól jön.

A New York Times leleplező írása szerint a belga Ecover márka olyan folyékony  –ruhatisztításhoz használatos – mosószert kínál, amihez a hozzáadott olajat algából vonták ki. Mégpedig génmódosított algából.

A szándék persze pozitív: az új olajfajtával a pálmaolajat akarták kiváltani, melyet a tejföltől kezdve a vajon és a testápolókon át termékek ezreiben használnak, s melynek termeléséhez megyényi nagyságú esőerdőket vágnak ki Indonéziában, hogy helyet adjanak az olajpálma-ültetvényeknek. (Az erdőirtás nemcsak azzal jár, hogy a fákban megkötött óriási szén-dioxid-mennyiség visszajut a légkörbe, hanem az őshonos állatok élőhelyének elpusztítását is maga után vonja, s fajok kerülnek a kihalás szélére. Erről szólt az orángutánujjat szerepeltető KitKat-ellenes kampány.)

Kép:PP archív

A cégek hangsúlyozzák, hogy ez az olaj sokkal inkább „fenntartható”, mint a pálmaolaj alkalmazása az élelmiszer- és kozmetikai iparban. De vajon egyik rosszból a másikba esnénk?

A szintetikus biológia, mely ipari célra külön biológiai rendszereket hoz létre – rendszerint génmódosítással – több mint húsz éve van alkalmazásban, de eredményei csak a közelmúltban kezdtek felbukkanni kereskedelmi forgalomba kerülő termékekben. A mesterségesen előállított illatoktól, ízektől a kozmetikai anyagok módosításáig hosszú a lista.

Fogyasztói érdekvédők és aktivisták azt szeretnék, ha a szintetikus biológiai megoldások is ki lennének címkézve a termékek csomagolására, illetve a flakonokra, hogy a vásárló pontosan tudja, mit vesz meg.

Megbuherált mikróbák

A génmódosítás ahhoz kell, hogy a baktériumot olyan enzimek termelésére fogják, amit természetes körülmények között az nem állítana elő. A génmódosítás gyakran sci-fi-be illő: az új gént számítógépen alkotják meg, majd egyszerűen belehelyezik az organizmusokba – írta a New York Times. Ezt hívják „mesterséges génszintézisnek”. Máskor az organizmusban meglévő gént módosítják, új elem hozzáadása nélkül.

Az Ecover az egyetlen cég a földkerekségen, mely beismerte, hogy mely termékében él a szintetikus biológia lehetőségeivel. A neve Ecover Natural Laundry Liquid. Sokatmondó, hogy az ebben használt algafajtát előállító Solazyme eltávolította honlapjáról a szintetikus biológia kifejezést, holott az amerikai napilapban a Solazyme korábban nyíltan e technológiát használó cégként hirdette magát.

A Solazyme hangsúlyozza: a szó hagyományos értelmében vett génmódosított anyag nem szerepel a termékeiben, hiszen az organizmus, ami előállítja az olajat, vagyis az alga génállománya lett módosítva. Amerikában a Környezetvédelmi Hivatal (EPA) és a Élelmiszer és Gyógyszerhatóság (FDA) is engedélyezett olyan génmódosított mikróbákat, amelyekből a kivont anyagokat narancs- és grépfrútíz előállításához használnak.

A legújabb tendencia az, hogy a vállalatok génmódosított élesztőgombából és más mikroorganizmusokból kivont matériákat alkalmaznak vanília- és citromízesítés előállítására.

Ön szerint a molekuláris biológia a kiút a pálmaolaj-ültetvények okozta erdőirtás elkerülésére?

Hol és miben?
  • A Unilever 2014-ben jelentette be, hogy algaolajat használ a Lux szappanban, melyet a Solazyme nevű vállalkozás állít elő. A két cég 2009-ben írt alá együttműködési megállapodást. A vegyi óriáscég viszont nem volt hajlandó elárulni még a New York Timesnak sem, vajon az alga génmódosított-e vagy sem. 
  • Egy élesztőgomba által tenyésztett – maláriagyógyszerekhez használt – anyagot, az artemisinint szintén használják a szintetikus biológia tudósai, de hogy mely márkák élnek vele, azt szintén titok övezi. 
  • Az Elizabeth Arden Visible Difference nevű bőrkrémbe és a Peter Thomas Roth márka „olaj nélküli olajába” olyan olajat raknak (szkvalán), melyet normális körülmények között olivából és a cápa májából vonnának ki, az Amyris nevű kaliforniai vállalkozás viszont egy mesterségesen módosított élesztőgombával állítja elő. A cég sajátos szkvalánja 300 termékben található meg. Mind az Elizabeth Arden, mind a Peter Thomas Roth cég képviselői elutasították az amerikai napilap interjúkérelmét. A Peter Thomas Roth honlapja azt állítja, hogy az olaj nélküli olajba a szkvalán  a cukornád erjesztéséből jön létre. Csak azt nem említik, hogy a cukornádat először elfogyasztja egy génmódosított mikroorganizmus – tudni véli a New York Times.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo