Csak egy újabb rossz megoldás a pálmaolaj helyett?

A második generációs bioüzemanyagok laboratóriumban kikísérletezett megoldásait kezdték alkalmazni európai és amerikai cégek a kozmetikai szerekben. A Unilever és más márkák génmódosított algákkal létrehozott olajat használnak termékeikben. A módszer elérte a szappanokat és a testápolókat is – anélkül, hogy a nagyközönség tudná.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben az élelmiszeriparban terjed a nanotechnológia, a kozmetikai ipar olyan hozzávalókat használ produktumaiban, melyeket algákból vagy éppen baktériumokból nyertek.

A második generációs bioüzemanyagokat baktériumok és gombák állítják elő „bioreaktorokban”, mivel ezek a mikroorganizmusok enzimeket termelnek. Mérnökök rájöttek, hogy a módszer a kozmetikai szerek számára is jól jön.

A New York Times leleplező írása szerint a belga Ecover márka olyan folyékony  –ruhatisztításhoz használatos – mosószert kínál, amihez a hozzáadott olajat algából vonták ki. Mégpedig génmódosított algából.

A szándék persze pozitív: az új olajfajtával a pálmaolajat akarták kiváltani, melyet a tejföltől kezdve a vajon és a testápolókon át termékek ezreiben használnak, s melynek termeléséhez megyényi nagyságú esőerdőket vágnak ki Indonéziában, hogy helyet adjanak az olajpálma-ültetvényeknek. (Az erdőirtás nemcsak azzal jár, hogy a fákban megkötött óriási szén-dioxid-mennyiség visszajut a légkörbe, hanem az őshonos állatok élőhelyének elpusztítását is maga után vonja, s fajok kerülnek a kihalás szélére. Erről szólt az orángutánujjat szerepeltető KitKat-ellenes kampány.)

Kép:PP archív

A cégek hangsúlyozzák, hogy ez az olaj sokkal inkább „fenntartható”, mint a pálmaolaj alkalmazása az élelmiszer- és kozmetikai iparban. De vajon egyik rosszból a másikba esnénk?

A szintetikus biológia, mely ipari célra külön biológiai rendszereket hoz létre – rendszerint génmódosítással – több mint húsz éve van alkalmazásban, de eredményei csak a közelmúltban kezdtek felbukkanni kereskedelmi forgalomba kerülő termékekben. A mesterségesen előállított illatoktól, ízektől a kozmetikai anyagok módosításáig hosszú a lista.

Fogyasztói érdekvédők és aktivisták azt szeretnék, ha a szintetikus biológiai megoldások is ki lennének címkézve a termékek csomagolására, illetve a flakonokra, hogy a vásárló pontosan tudja, mit vesz meg.

Megbuherált mikróbák

A génmódosítás ahhoz kell, hogy a baktériumot olyan enzimek termelésére fogják, amit természetes körülmények között az nem állítana elő. A génmódosítás gyakran sci-fi-be illő: az új gént számítógépen alkotják meg, majd egyszerűen belehelyezik az organizmusokba – írta a New York Times. Ezt hívják „mesterséges génszintézisnek”. Máskor az organizmusban meglévő gént módosítják, új elem hozzáadása nélkül.

Az Ecover az egyetlen cég a földkerekségen, mely beismerte, hogy mely termékében él a szintetikus biológia lehetőségeivel. A neve Ecover Natural Laundry Liquid. Sokatmondó, hogy az ebben használt algafajtát előállító Solazyme eltávolította honlapjáról a szintetikus biológia kifejezést, holott az amerikai napilapban a Solazyme korábban nyíltan e technológiát használó cégként hirdette magát.

A Solazyme hangsúlyozza: a szó hagyományos értelmében vett génmódosított anyag nem szerepel a termékeiben, hiszen az organizmus, ami előállítja az olajat, vagyis az alga génállománya lett módosítva. Amerikában a Környezetvédelmi Hivatal (EPA) és a Élelmiszer és Gyógyszerhatóság (FDA) is engedélyezett olyan génmódosított mikróbákat, amelyekből a kivont anyagokat narancs- és grépfrútíz előállításához használnak.

A legújabb tendencia az, hogy a vállalatok génmódosított élesztőgombából és más mikroorganizmusokból kivont matériákat alkalmaznak vanília- és citromízesítés előállítására.

Ön szerint a molekuláris biológia a kiút a pálmaolaj-ültetvények okozta erdőirtás elkerülésére?

Hol és miben?
  • A Unilever 2014-ben jelentette be, hogy algaolajat használ a Lux szappanban, melyet a Solazyme nevű vállalkozás állít elő. A két cég 2009-ben írt alá együttműködési megállapodást. A vegyi óriáscég viszont nem volt hajlandó elárulni még a New York Timesnak sem, vajon az alga génmódosított-e vagy sem. 
  • Egy élesztőgomba által tenyésztett – maláriagyógyszerekhez használt – anyagot, az artemisinint szintén használják a szintetikus biológia tudósai, de hogy mely márkák élnek vele, azt szintén titok övezi. 
  • Az Elizabeth Arden Visible Difference nevű bőrkrémbe és a Peter Thomas Roth márka „olaj nélküli olajába” olyan olajat raknak (szkvalán), melyet normális körülmények között olivából és a cápa májából vonnának ki, az Amyris nevű kaliforniai vállalkozás viszont egy mesterségesen módosított élesztőgombával állítja elő. A cég sajátos szkvalánja 300 termékben található meg. Mind az Elizabeth Arden, mind a Peter Thomas Roth cég képviselői elutasították az amerikai napilap interjúkérelmét. A Peter Thomas Roth honlapja azt állítja, hogy az olaj nélküli olajba a szkvalán  a cukornád erjesztéséből jön létre. Csak azt nem említik, hogy a cukornádat először elfogyasztja egy génmódosított mikroorganizmus – tudni véli a New York Times.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo