Búcsút inthetünk a görögországi nyaralásnak?

Háromnegyed magyarországnyi tengeri és szárazföldi területen adott engedélyt Görögország kormánya olaj- és gázkitermelésre. Egy nagyobb olajszivárgás katasztrofális következményekkel járhat a tengeri élővilágra, a veszélyeztetett fajokra, de még a görög szigetek turizmusára és gazdaságára nézve is. A WWF nemzetközi kampányt indított annak érdekében, hogy a fúrásra irányuló tervek helyett a terület élővilágának védelme kerüljön előtérbe.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A WWF a napokban publikálta „A szénhidrogén-kitermelés gazdasági hatásai Görögországban” (Economic impacts of hydrocarbon exploitation in Greece) című jelentését, amely az olajfúrás káros hatásaira hívja fel a figyelmet, valamint arra, hogy egy esetleges olajszivárgás rendkívüli mértékben károsítaná a tengeri élővilágot. Ez mind a halászat, mind a turizmus szempontjából súlyos következményekkel járna, a görögországi gazdaságnak pedig több mint 7,5 milliárd eurós kárt okozna.

Kép: WWF

Veszélyben a tengeri ökoszisztémák, a helyi közösségek és a turizmus

Görögország kormánya Észak-Korfutól Dél-Krétáig terjedően mintegy 75 ezer négyzetkilométernyi tengeri és szárazföldi területen adott engedélyt olajkutatásra és -fúrásra egy 25 éves koncesszió keretében. A koncesszió tagjai olyan olajipari cégek, mint a Total, a Repsol, az Exxon vagy az Eni. A WWF ezért nemzetközi kampánnyal és a jelentéssel hívja fel a figyelmet arra, hogy ezt a mélytengeri területet milyen változatos élővilág jellemzi: olyan ritka fajok élnek itt, mint a nagy ámbráscet, a barázdásbálna, a Cuvier-féle csőröscet, a palackorrú delfin, az álcserepesteknős vagy a barátfóka. A szárazföldi terület pedig számos egyedülálló, ökológiai jelentőségű védett területből áll.

Nyomás az olajmultikon: hagyják a földben a készleteket
A felelősségteljes befektetési alapok sorra válnak meg olajipari részvényeiktől. A részvényesek és fogyasztók egyaránt nyomást gyakorolnak az olajmultikra, hogy hagyják a földben a fosszilis készleteket. Sok helyen már nem gazdaságos az erőforrások kitermelése.
„Rémálmainkban sem tudjuk elképzelni, milyen lenne, ha olaj- és gázfúró tornyokat látnánk csupán néhány kilométerre Kréta, Zakinthosz, Kefalónia és Korfu partjaitól, az álcserepesteknős fészkelőhelye mellett Lagana és Kyparissia öblében vagy Epirusz festői panorámájában” – mondta Dimitris Ibrahim, a WWF Görögország tengervédelmi szakértője.

Egy szivárgás állások tízezreit veszélyeztetné

A WWF jelentése az első olyan elemzés, amely előrejelzi és számszerűsíti egy nagyobb olajszennyezés gazdasági hatását Görögországban, ezáltal dokumentálva a szénhidrogén-kitermelés valóságos kockázatát. A tanulmány szerint egy esetleges olajszennyezés a turisztikai szektort érintené a legérzékenyebben. Ha például a turisták körében rendkívül népszerű Kréta szigeténél történne nagyobb olajszivárgás, az 2,2 milliárd euró értékű kárt és 45 ezer állás megszűnését jelentené. Ugyanez a Jón-szigeteknél 1,78 milliárd eurós költséget és 25 ezer állás elveszítését jelentené.

A WWF hangsúlyozza, hogy az új olajkoncessziók engedélyezése nincs összhangban a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény célkitűzéseivel sem, mely szerint jelentősen csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét. A WWF felszólította a görög kormányt, hogy haladéktalanul tiltsa meg az új szénhidrogén-lelőhelyek feltárását és a fúrásokat, követve Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Portugália és Új-Zéland példáját. Az embereket pedig világszerte arra kéri, hogy petíció aláírásával álljanak ki a páratlan görögországi természeti értékek és a helyi közösségek mellett.

Autóink miatt nőtt a légszennyezés, 2030-ra katasztrófa lehet ebből
Három évig stagnált, majd a 2017-es emelkedés után 2018-ban ismét nőtt a globális üvegházgáz-kibocsátás. Meglepő módon ezért nem a gyáripar, hanem a közlekedés meglódulása okolható. Hiába terjednek az elektromos autók, egyre többen vásárolnak benzines járműveket, és egyre nagyobb távokat tesznek meg velük. Európában csökkent a kibocsátás, de itt is kisebb mértékben, mint az előző években.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo