Búcsút inthetünk a görögországi nyaralásnak?

Háromnegyed magyarországnyi tengeri és szárazföldi területen adott engedélyt Görögország kormánya olaj- és gázkitermelésre. Egy nagyobb olajszivárgás katasztrofális következményekkel járhat a tengeri élővilágra, a veszélyeztetett fajokra, de még a görög szigetek turizmusára és gazdaságára nézve is. A WWF nemzetközi kampányt indított annak érdekében, hogy a fúrásra irányuló tervek helyett a terület élővilágának védelme kerüljön előtérbe.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A WWF a napokban publikálta „A szénhidrogén-kitermelés gazdasági hatásai Görögországban” (Economic impacts of hydrocarbon exploitation in Greece) című jelentését, amely az olajfúrás káros hatásaira hívja fel a figyelmet, valamint arra, hogy egy esetleges olajszivárgás rendkívüli mértékben károsítaná a tengeri élővilágot. Ez mind a halászat, mind a turizmus szempontjából súlyos következményekkel járna, a görögországi gazdaságnak pedig több mint 7,5 milliárd eurós kárt okozna.

Kép: WWF

Veszélyben a tengeri ökoszisztémák, a helyi közösségek és a turizmus

Görögország kormánya Észak-Korfutól Dél-Krétáig terjedően mintegy 75 ezer négyzetkilométernyi tengeri és szárazföldi területen adott engedélyt olajkutatásra és -fúrásra egy 25 éves koncesszió keretében. A koncesszió tagjai olyan olajipari cégek, mint a Total, a Repsol, az Exxon vagy az Eni. A WWF ezért nemzetközi kampánnyal és a jelentéssel hívja fel a figyelmet arra, hogy ezt a mélytengeri területet milyen változatos élővilág jellemzi: olyan ritka fajok élnek itt, mint a nagy ámbráscet, a barázdásbálna, a Cuvier-féle csőröscet, a palackorrú delfin, az álcserepesteknős vagy a barátfóka. A szárazföldi terület pedig számos egyedülálló, ökológiai jelentőségű védett területből áll.

Nyomás az olajmultikon: hagyják a földben a készleteket
A felelősségteljes befektetési alapok sorra válnak meg olajipari részvényeiktől. A részvényesek és fogyasztók egyaránt nyomást gyakorolnak az olajmultikra, hogy hagyják a földben a fosszilis készleteket. Sok helyen már nem gazdaságos az erőforrások kitermelése.
„Rémálmainkban sem tudjuk elképzelni, milyen lenne, ha olaj- és gázfúró tornyokat látnánk csupán néhány kilométerre Kréta, Zakinthosz, Kefalónia és Korfu partjaitól, az álcserepesteknős fészkelőhelye mellett Lagana és Kyparissia öblében vagy Epirusz festői panorámájában” – mondta Dimitris Ibrahim, a WWF Görögország tengervédelmi szakértője.

Egy szivárgás állások tízezreit veszélyeztetné

A WWF jelentése az első olyan elemzés, amely előrejelzi és számszerűsíti egy nagyobb olajszennyezés gazdasági hatását Görögországban, ezáltal dokumentálva a szénhidrogén-kitermelés valóságos kockázatát. A tanulmány szerint egy esetleges olajszennyezés a turisztikai szektort érintené a legérzékenyebben. Ha például a turisták körében rendkívül népszerű Kréta szigeténél történne nagyobb olajszivárgás, az 2,2 milliárd euró értékű kárt és 45 ezer állás megszűnését jelentené. Ugyanez a Jón-szigeteknél 1,78 milliárd eurós költséget és 25 ezer állás elveszítését jelentené.

A WWF hangsúlyozza, hogy az új olajkoncessziók engedélyezése nincs összhangban a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény célkitűzéseivel sem, mely szerint jelentősen csökkenteni kell az üvegházhatású gázok kibocsátásának mértékét. A WWF felszólította a görög kormányt, hogy haladéktalanul tiltsa meg az új szénhidrogén-lelőhelyek feltárását és a fúrásokat, követve Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Portugália és Új-Zéland példáját. Az embereket pedig világszerte arra kéri, hogy petíció aláírásával álljanak ki a páratlan görögországi természeti értékek és a helyi közösségek mellett.

Autóink miatt nőtt a légszennyezés, 2030-ra katasztrófa lehet ebből
Három évig stagnált, majd a 2017-es emelkedés után 2018-ban ismét nőtt a globális üvegházgáz-kibocsátás. Meglepő módon ezért nem a gyáripar, hanem a közlekedés meglódulása okolható. Hiába terjednek az elektromos autók, egyre többen vásárolnak benzines járműveket, és egyre nagyobb távokat tesznek meg velük. Európában csökkent a kibocsátás, de itt is kisebb mértékben, mint az előző években.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo