Az Erzsébet tér érintésével délelőtt maga mögött hagyja a fővárost, hogy tervei szerint három héttel később Szlovákián, Ausztrián, Németországon, Hollandián, Belgiumon keresztül a skóciai Ballater-be érjen. Augusztus 4-én délnek fordul és bő egy héttel később, 2583 km letekerése után megérkezik a londoni Heathrow reptérre - a második Nemzetközi Klíma Táborba.
Megspórolt CO2-kibocsátás: ahhoz képest, ha az utat négyesben tenné meg egy 1300 köbcentis autóban: 109 kg. Ahhoz viszonyatva, ha a Ferihegy - Aberdeen - London Heathrow útvonalon repülne: 415 kg.
Az augusztus 14. és 21. között tartott Nemzetközi Klíma Tábor szabadegyetem, fesztivál, demonstráció és politikai nyomásgyakorlás egyszerre, ahol a résztvevők az egyén által alkalmazható megoldásokat keresnek, illetve azon igyekeznek, hogy az éghajlatváltozás ügye a döntéshozók számára is megkerülhetetlen legyen. Az esemény idén a közlekedésre fókuszál.
Miért autópálya?
Az odavezető maratoni, nyolc országot érintő egyszemélyes biciklitúra Ferenczi István figyelemfelkeltő akciója azért, hogy helyváltoztatása során lehetőleg mindenki tegyen valamit a klíma megóvásáért.
"Természetesen senkitől se várom el, hogy ilyen hosszú utat biciklivel tegyen meg, ennél sokkal kevesebb is elég. Például tíz percnél rövidebb útra lehetőleg ne üljünk autóba; használjunk minél többször kerékpárt, vagy ha Budapesten ezt nem merjük, akkor lobbizzunk képviselőinknél biztonságos kerékpáros infrastruktúráért. Utazhatunk tömegközlekedéssel is, ha netán viszolygunk ettől, akkor követeljünk
kulturáltabb utazási körülményeket. A Klíma Táborban szeretném megtudni, miként lehet a sajtó és a környezetvédő mozgalmak segítségével érdemi lépésekre kényszeríteni a döntéshozókat. Tudni szeretném azt is, mi kell ahhoz, hogy az emberek ne csak a hatalomtól várják a megoldást, hanem maguk is alternatívákat keressenek.
Ha tényleg már csak tíz évünk van, hogy lényegileg mérsékelni tudjuk a klímaváltozás hatásait, akkor ezt itthon is meg kell értetni az emberekkel, cselekvésre kell bírni őket" - mondja utazása céljairól Ferenczi István. Szerinte ez annál is aktuálisabb, mert ugyan Magyarország azzal büszkélkedik, hogy a szocialista "nehézipari" idők
kibocsátáshoz képest ma kevesebb üvegház hatású gázt enged a levegőbe, ám közben például az EU vasutat preferáló támogatási politikájának dacára is elsősorban autópályák építésén munkálkodik.