Befejezi az erdőirtást a McDonalds

Részben talán munkajogi és élelmiszerminőségi botrányai miatt érezte szükségét a gyorsétteremhálózat menedzsmentje, hogy egy politikailag korrekt üzenettel álljon elő. A McDonalds vállalta, hogy teljes ellátási láncát megtisztítja olyan alapanyagoktól, melyek gyártása erdőirtást okoz.

Az "olcsó kalória" zászlóvivője, a globalizáció szimbóluma éppúgy alkalmaz pálmaolajat termékeikben, mint sok más tejfölt, vajat, testápolót, csokoládét gyártó világmárka, melyekben szintén megtalálható a pálmaolaj.

A nyugati világ pálmaolaj igénye hatalmas. Az olajpálmából kinyert olaj kozmetikai termékekben, fogkrémekben, testápolókban és csokoládékban kerül felhasználásra – de a “környezetbarátnak” nevezett bioüzemanyagokban is. A kereslet kielégítésére esőerdőket tüntetnek el és helyette országnyi területeket ültessenek be monokultúrás állománnyal: olajpálmafákkal. Eközben megfosztják élőhelyüktől a veszélyeztetett fajokat, például az orangutánt.

A vállalat vezetői kijelentették, hogy ezentúl nem vásárolnak olyan beszállítótól, mely közreműködik az őserdők és a tőzeglápok kiirtásában. A menedzsment konkrét határidőket tűz ki minden egyes nyersanyag tekintetében, hogy rövid időn belül végbemenjen a beszállítói hálózat ráncba szedése.

Globális jelenlét

A McDonalds

  • naponta 68 millió fogyasztót szolgál ki.
  • 119 országban közel 36 000 egységet üzemeltet.
  • 2013-ban 440 000 alkalmazottat foglalkoztatott.
A McDonalds azt is kijelentette, hogy ezentúl odafigyel az emberi jogok tisztességben tartására és védelmére olyan helyzetekben, ahol az ellátási láncba bevont termőföld használatát vita övezi. Ezzel tehát többet vállalt be a McDonalds, mint a pálmaolaj-beszerzésüket megtisztító vetélytársak.

A World Wildlife Fund (WWF) reményének adott hangot, hogy a döntés új sztenderdet állít az élelmiszeriparban és más cégek is követni fogják a McDonalds példáját.

Az Aggódó Tudósok Szervezete (UCS) egyik összesítésében már jelezte, hogy a gyorsétterem-szektor jócskán lemaradt más ágazatoktól abbéli törekvésében, hogy termékeiben csakis erdőirtás-mentes pálmaolajat használjon, jelentette a Reuters.

Mint ismeretes, korábban a Nestlé KitKat csokijának renoméja is besározódott azzal a Greenpeace-kampánnyal, mely arra hívta fel a figyelmet, hogy az édességhez szükséges pálmaolajat olyan óriási olajpálma-ültetvényekről szerzik be, melyek telepítéséért esőerdőket irtanak ki, s ez az őshonos gorillák életterének szűkülését, számuk csökkenését vonja maga után.

Sült. És krumpli. És sok minden egyéb.
(fotó: McDonalds)

Meki-botrányok és változások

  • 2014 nyarán egy tévéstáb felfedezte, hogy a McDonalds egyik fő beszállítója lejárt szavatosságú húst csomagolt újra. A botrány hatására a szóban forgó üzem bezárt, s számos McDonalds-egység hús nélkül maradt! 
  • 2015. januárjában a McDonalds céges politikája került össztűz alá: egy virginiai étterem ex-alkalmazottai beperelték a vállalatot, azzal vádolva, hogy rasszista alapon bocsátotta el őket, mondván túl sok a színes bőrű az adott étteremben.
  • A 2000-es évek végén botrány lett abból is, hogy a marhahúspogácsában úgynevezett rózsaszín nyálat (pink slime) fedeztek fel a fogyasztók. 2011-ben a McDonalds kijelentette, hogy beszüntette az említett anyag használatát, s ezentúl színtiszta marhahúst kínál. 
  • A 15 dolláros óradíjak elleni sztrájkok is kikezdték a márka renoméját. Az USA-ban azzal is megvádolták az éttermeket, hogy 25-órás műszakokra osztják be alkalmazottaikat túlórabér fizetése nélkül.
  • 2002-ben a McDonalds 10 millió dolláros kártérítést volt kénytelen fizetni, amikor egy perben elmarasztalták, amiért félrevezette a vásárlókat, amikor a sült krumpliját "vegetáriánus" termékként reklámozta. A McDonalds ugyanis elfelejtette említeni, hogy a sült krumpliban "marhaízesítést" (beef flavoring) is használnak. A kártérítést hindu és kóser étkeztetési csoportoknak fizette a McD, jelentette a BBC.
Amerikában is gyengült a Mikidi -ahogy utcai szlengben nevezni szokták- piaci pozíciója. Feljövőben a Chipotle, mely azzal különbözteti magát a konkurenciától, hogy minőségi hozzávalókkal dolgozik, írta honlapján a CNBC. A McDonalds viszont olcsó.

A botrányok élét csökkentendő, a cég tavaly kampányt indított a közösségi oldalakon, hogy a vásárlók közvetlenül is érdeklődhessenek a McDonalds áruinak titkairól. A gyanakvó kérdésekből egyből lejött, hogy rendkívül rossz híre van az étteremhálózatnak.

2015. januárjában a cég végre nyilvánosságra hozta a hozzávalókat, melyeket a sült krumpli készítésekor felhasznál: krumpli, repceolaj, szójaolaj, hidrogénezett szójaolaj, természetes marhaízesítés, citromsav, szódiumsav-pirofoszfát, TBHQ (antioxidáns), hidrolizált búza, hidrolizált tej, szőlőcukor, dimetilpolisziloxán (olajhabzásgátló), búzaolaj.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo