Az íreknél bevált a karbonadó

Újabban nemcsak a Forbes-milliárdosokat idecsábító mesés adókedvezmények, a lakáshitelekből finanszírozott ingatlan-lufi kipukkadása és a mentőcsomaggal megtámasztott bankrendszer miatt lehet hallani Írországról. Az ír kormány az elmúlt három évben megadóztatta a háztartások és a vállalkozások környezetszennyezését, az autóvásárlástól kezdve a hulladékkezelésig. Kizöldült a gazdaság.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Írország hagyományosan azon országok közé tartozott, ahol igen magas volt az egy főre jutó üvegházgáz-emisszió. E tekintetben majdnem egy ivásúak voltak az USA-val. 2008 óta azonban 15 %-kal csökkent a kibocsátás. Ez csak részben magyarázható a recesszió által visszaeső fogyasztással, hiszen 2011-ben, amikor kis mértékben növekedett az ír GDP, a kibocsátás tovább csökkent (6,7 %-kal). A csökkenés fő okai a környezetszennyezéstől elrettentő adók.

A válság kényszerítette őket zöldülésre

A válság kétségtelenül súlyosan érintette az országot. Volt olyan év, amikor az adóbevételek 25 %-kal is visszaestek. Az államháztartási hiány elérte a GDP 11, 9 %-át (a hiteleket beleszámítva a 30 %-át is).

Az ír kormány új adónemeket rótt ki az újra nem hasznosított háztartási hulladékra és a fosszilis üzemanyagokra. Utóbbi arányos az adott üzemanyagfajta széndioxid-kibocsátásának mértékével. A szennyezőbbeken nagyobb az adó, a kevésbé szennyezőeken kisebb. Az új autók vásárlását is megadóztatták, melyet a kereskedők beépítettek a gépkocsik árába, írta a New York Times. Mi több, az állam díjat szed a polgároktól a járművek éves regisztrálásáért (ezt ”útadóként” vált ismertté a köznyelvben), s ezt fokozatosan emelik, újfent arányosan a jármű ÜHG-kibocsátásával.

Az ír Zöld Párt azért szorgalmaz a karbonadót, mert ezzel az államkassza hasznot húzhat az ÜHG-kibocsátásból, s egyúttal nevelheti a jó népet: az anyagi teher elrettentené a légszennyezéstől a gazdasági szereplőket és a lakosságot. (Svédország, Dánia és Hollandia már a 90-es években bevezettek emissziós adókat, Japán pedig nemrég követte példájukat.)

A fekete szemeteskukákban gyűjtött újra nem hasznosítandó hulladékok szintén díjkötelesek lettek. A kukásautók lemérik ezeket, hogy a súlyból kiszámítsák a negyedéves díjat. A zöld kukák újrahasznosítandó hulladékát ingyen viszik el.

Hatás: zöld előnyök, politikai kudarcok

Ezután természetesen mindenki kétszer meggondolta, hogy mit dobjon a szemetesbe és mit tankoljon a kocsijába: a lakosság ”ráfanyalodott” a zöldebb üzemanyagokra és divatos lett a hulladék-újrahasznosítás. Számos szeméttelep bezárt. Az új autóeladások 90 %-át pedig az alacsony kibocsátású (magas üzemanyag-hatékonyságú) típusok teszik ki. Az olaj és a gáz drágulása miatt árfekvésben kedvezőbb alternatívává váltak a megújuló energiák. Nőtt a szélenergia aránya az energiamixben.

Az adócsomag-javaslatra politikai hovatartozástól függetlenül rábólintottak az ír politikusok és támogatták, mert a kétségbeejtő deficit egyik orvosságát látták benne.

A benzin- és gázolaj-árak természetesen a magasba szöktek (mihelyst belép átlép a vámon az olaj, adóval sújtják, ám az olajtársaságok áthárítják a felárat a fogyasztókra). A zöldülés azonban politikai áldozatokat is követelt: a koalíciós kormány rövid időn belül elvesztette a választásokat.

Ön szerint elbírna hasonló terheket a magyar fogyasztó? És hogyan befolyásolná egy ilyen adócsomag a magyar kormány újraválasztási esélyeit?

Mennyit keresett rajta az államkincstár?
  • 2012-ben 400 millió eurót tettek ki az állam zöld adóbevételei.
  • Három év alatt 1,3 milliárd dollárt hoztak az államkasszának a különféle zöld adók és díjak.
  • Lehetővé tették, hogy a kormány ne a jövedelemadó emelésével próbálja betömni a büdzsén keletkezett lyukakat.
Mennyit vesztett rajta az átlagpolgár?
  • A gázolaj és a fűtőolaj ára 5-10 %-kal nőtt.
  • Az üzemanyag ára a karbonadó előtti, 2009-es árszinthez képest 20 %-kal nőtt: gallononként most 8 dollár, vagyis literenként 2,1 dollár (464,7 forint).
  • Az autók ára -a típus emissziójától függően- 14-36 %-kal emelkedett.
  • A karbonadó természeténél fogva negatívan hat a társadalom szegényebb rétegeire, mivel ők azok, akik legkevésbé képesek anyagilag megengedni maguknak, hogy zöldebb, energiahatékonyabb autókat vásároljanak.
  • Nagy fogyasztásuk miatt a tehetősebb adófizetőkre is jelentős terheket rónak a zöld adók.

Véleményvezér

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.
A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában

A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában 

Egy ország gazdasági teljesítménye és a szegénység között ugyan szigorú az összefüggés, mégis vannak apróbb különbségek.
A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag

A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag 

Rendkívül falánkok a magyar agrárbárók.
Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat 

Példátlan állami terrorcselekmény volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo