Az íreknél bevált a karbonadó

Újabban nemcsak a Forbes-milliárdosokat idecsábító mesés adókedvezmények, a lakáshitelekből finanszírozott ingatlan-lufi kipukkadása és a mentőcsomaggal megtámasztott bankrendszer miatt lehet hallani Írországról. Az ír kormány az elmúlt három évben megadóztatta a háztartások és a vállalkozások környezetszennyezését, az autóvásárlástól kezdve a hulladékkezelésig. Kizöldült a gazdaság.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Írország hagyományosan azon országok közé tartozott, ahol igen magas volt az egy főre jutó üvegházgáz-emisszió. E tekintetben majdnem egy ivásúak voltak az USA-val. 2008 óta azonban 15 %-kal csökkent a kibocsátás. Ez csak részben magyarázható a recesszió által visszaeső fogyasztással, hiszen 2011-ben, amikor kis mértékben növekedett az ír GDP, a kibocsátás tovább csökkent (6,7 %-kal). A csökkenés fő okai a környezetszennyezéstől elrettentő adók.

A válság kényszerítette őket zöldülésre

A válság kétségtelenül súlyosan érintette az országot. Volt olyan év, amikor az adóbevételek 25 %-kal is visszaestek. Az államháztartási hiány elérte a GDP 11, 9 %-át (a hiteleket beleszámítva a 30 %-át is).

Az ír kormány új adónemeket rótt ki az újra nem hasznosított háztartási hulladékra és a fosszilis üzemanyagokra. Utóbbi arányos az adott üzemanyagfajta széndioxid-kibocsátásának mértékével. A szennyezőbbeken nagyobb az adó, a kevésbé szennyezőeken kisebb. Az új autók vásárlását is megadóztatták, melyet a kereskedők beépítettek a gépkocsik árába, írta a New York Times. Mi több, az állam díjat szed a polgároktól a járművek éves regisztrálásáért (ezt ”útadóként” vált ismertté a köznyelvben), s ezt fokozatosan emelik, újfent arányosan a jármű ÜHG-kibocsátásával.

Az ír Zöld Párt azért szorgalmaz a karbonadót, mert ezzel az államkassza hasznot húzhat az ÜHG-kibocsátásból, s egyúttal nevelheti a jó népet: az anyagi teher elrettentené a légszennyezéstől a gazdasági szereplőket és a lakosságot. (Svédország, Dánia és Hollandia már a 90-es években bevezettek emissziós adókat, Japán pedig nemrég követte példájukat.)

A fekete szemeteskukákban gyűjtött újra nem hasznosítandó hulladékok szintén díjkötelesek lettek. A kukásautók lemérik ezeket, hogy a súlyból kiszámítsák a negyedéves díjat. A zöld kukák újrahasznosítandó hulladékát ingyen viszik el.

Hatás: zöld előnyök, politikai kudarcok

Ezután természetesen mindenki kétszer meggondolta, hogy mit dobjon a szemetesbe és mit tankoljon a kocsijába: a lakosság ”ráfanyalodott” a zöldebb üzemanyagokra és divatos lett a hulladék-újrahasznosítás. Számos szeméttelep bezárt. Az új autóeladások 90 %-át pedig az alacsony kibocsátású (magas üzemanyag-hatékonyságú) típusok teszik ki. Az olaj és a gáz drágulása miatt árfekvésben kedvezőbb alternatívává váltak a megújuló energiák. Nőtt a szélenergia aránya az energiamixben.

Az adócsomag-javaslatra politikai hovatartozástól függetlenül rábólintottak az ír politikusok és támogatták, mert a kétségbeejtő deficit egyik orvosságát látták benne.

A benzin- és gázolaj-árak természetesen a magasba szöktek (mihelyst belép átlép a vámon az olaj, adóval sújtják, ám az olajtársaságok áthárítják a felárat a fogyasztókra). A zöldülés azonban politikai áldozatokat is követelt: a koalíciós kormány rövid időn belül elvesztette a választásokat.

Ön szerint elbírna hasonló terheket a magyar fogyasztó? És hogyan befolyásolná egy ilyen adócsomag a magyar kormány újraválasztási esélyeit?

Mennyit keresett rajta az államkincstár?
  • 2012-ben 400 millió eurót tettek ki az állam zöld adóbevételei.
  • Három év alatt 1,3 milliárd dollárt hoztak az államkasszának a különféle zöld adók és díjak.
  • Lehetővé tették, hogy a kormány ne a jövedelemadó emelésével próbálja betömni a büdzsén keletkezett lyukakat.
Mennyit vesztett rajta az átlagpolgár?
  • A gázolaj és a fűtőolaj ára 5-10 %-kal nőtt.
  • Az üzemanyag ára a karbonadó előtti, 2009-es árszinthez képest 20 %-kal nőtt: gallononként most 8 dollár, vagyis literenként 2,1 dollár (464,7 forint).
  • Az autók ára -a típus emissziójától függően- 14-36 %-kal emelkedett.
  • A karbonadó természeténél fogva negatívan hat a társadalom szegényebb rétegeire, mivel ők azok, akik legkevésbé képesek anyagilag megengedni maguknak, hogy zöldebb, energiahatékonyabb autókat vásároljanak.
  • Nagy fogyasztásuk miatt a tehetősebb adófizetőkre is jelentős terheket rónak a zöld adók.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo