Az íreknél bevált a karbonadó

Újabban nemcsak a Forbes-milliárdosokat idecsábító mesés adókedvezmények, a lakáshitelekből finanszírozott ingatlan-lufi kipukkadása és a mentőcsomaggal megtámasztott bankrendszer miatt lehet hallani Írországról. Az ír kormány az elmúlt három évben megadóztatta a háztartások és a vállalkozások környezetszennyezését, az autóvásárlástól kezdve a hulladékkezelésig. Kizöldült a gazdaság.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Írország hagyományosan azon országok közé tartozott, ahol igen magas volt az egy főre jutó üvegházgáz-emisszió. E tekintetben majdnem egy ivásúak voltak az USA-val. 2008 óta azonban 15 %-kal csökkent a kibocsátás. Ez csak részben magyarázható a recesszió által visszaeső fogyasztással, hiszen 2011-ben, amikor kis mértékben növekedett az ír GDP, a kibocsátás tovább csökkent (6,7 %-kal). A csökkenés fő okai a környezetszennyezéstől elrettentő adók.

A válság kényszerítette őket zöldülésre

A válság kétségtelenül súlyosan érintette az országot. Volt olyan év, amikor az adóbevételek 25 %-kal is visszaestek. Az államháztartási hiány elérte a GDP 11, 9 %-át (a hiteleket beleszámítva a 30 %-át is).

Az ír kormány új adónemeket rótt ki az újra nem hasznosított háztartási hulladékra és a fosszilis üzemanyagokra. Utóbbi arányos az adott üzemanyagfajta széndioxid-kibocsátásának mértékével. A szennyezőbbeken nagyobb az adó, a kevésbé szennyezőeken kisebb. Az új autók vásárlását is megadóztatták, melyet a kereskedők beépítettek a gépkocsik árába, írta a New York Times. Mi több, az állam díjat szed a polgároktól a járművek éves regisztrálásáért (ezt ”útadóként” vált ismertté a köznyelvben), s ezt fokozatosan emelik, újfent arányosan a jármű ÜHG-kibocsátásával.

Az ír Zöld Párt azért szorgalmaz a karbonadót, mert ezzel az államkassza hasznot húzhat az ÜHG-kibocsátásból, s egyúttal nevelheti a jó népet: az anyagi teher elrettentené a légszennyezéstől a gazdasági szereplőket és a lakosságot. (Svédország, Dánia és Hollandia már a 90-es években bevezettek emissziós adókat, Japán pedig nemrég követte példájukat.)

A fekete szemeteskukákban gyűjtött újra nem hasznosítandó hulladékok szintén díjkötelesek lettek. A kukásautók lemérik ezeket, hogy a súlyból kiszámítsák a negyedéves díjat. A zöld kukák újrahasznosítandó hulladékát ingyen viszik el.

Hatás: zöld előnyök, politikai kudarcok

Ezután természetesen mindenki kétszer meggondolta, hogy mit dobjon a szemetesbe és mit tankoljon a kocsijába: a lakosság ”ráfanyalodott” a zöldebb üzemanyagokra és divatos lett a hulladék-újrahasznosítás. Számos szeméttelep bezárt. Az új autóeladások 90 %-át pedig az alacsony kibocsátású (magas üzemanyag-hatékonyságú) típusok teszik ki. Az olaj és a gáz drágulása miatt árfekvésben kedvezőbb alternatívává váltak a megújuló energiák. Nőtt a szélenergia aránya az energiamixben.

Az adócsomag-javaslatra politikai hovatartozástól függetlenül rábólintottak az ír politikusok és támogatták, mert a kétségbeejtő deficit egyik orvosságát látták benne.

A benzin- és gázolaj-árak természetesen a magasba szöktek (mihelyst belép átlép a vámon az olaj, adóval sújtják, ám az olajtársaságok áthárítják a felárat a fogyasztókra). A zöldülés azonban politikai áldozatokat is követelt: a koalíciós kormány rövid időn belül elvesztette a választásokat.

Ön szerint elbírna hasonló terheket a magyar fogyasztó? És hogyan befolyásolná egy ilyen adócsomag a magyar kormány újraválasztási esélyeit?

Mennyit keresett rajta az államkincstár?
  • 2012-ben 400 millió eurót tettek ki az állam zöld adóbevételei.
  • Három év alatt 1,3 milliárd dollárt hoztak az államkasszának a különféle zöld adók és díjak.
  • Lehetővé tették, hogy a kormány ne a jövedelemadó emelésével próbálja betömni a büdzsén keletkezett lyukakat.
Mennyit vesztett rajta az átlagpolgár?
  • A gázolaj és a fűtőolaj ára 5-10 %-kal nőtt.
  • Az üzemanyag ára a karbonadó előtti, 2009-es árszinthez képest 20 %-kal nőtt: gallononként most 8 dollár, vagyis literenként 2,1 dollár (464,7 forint).
  • Az autók ára -a típus emissziójától függően- 14-36 %-kal emelkedett.
  • A karbonadó természeténél fogva negatívan hat a társadalom szegényebb rétegeire, mivel ők azok, akik legkevésbé képesek anyagilag megengedni maguknak, hogy zöldebb, energiahatékonyabb autókat vásároljanak.
  • Nagy fogyasztásuk miatt a tehetősebb adófizetőkre is jelentős terheket rónak a zöld adók.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo