A régebbi dízel-motorok különösen sok károsanyagot bocsátanak ki és súlyosbodott a probléma, amikor kiderült: a nagy autógyártók többsége manipulálta az új dízelek szoftverét, így azok a megengedett nitrogénoxid többszörösét engedik a levegőbe. A riasztó adatok tükrében egyre több német nagyváros dönthet arról, hogy kijelölt, belvárosi övezetekben eltiltja a szennyező kocsik forgalmát, ezzel súlyos gond elé állítva az autósokat, a fuvarozókat és az ingázókat.
A kormány hosszú tárgyalások után meglehetősen ellentmondásos intézkedésekről döntött. Eszerint 14, „különösen veszélyeztetett” városban (köztük van München, Köln, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf) amelyekhez még továbbiak csatlakozhatnak majd, a tiltott zónákba is behajthatnak Euro 4 és Euro 5 besorolású dízel-kocsik, amennyiben legfeljebb 270 mg káros anyagot bocsátanak ki kilométerenként.
Az eddigi norma az Euro 5-nél 180, az Euro 4-nél 250 mg volt, de sok ilyen motorral felszerelt kocsi 900 mg-nál is többet bocsát ki. Amennyiben ezeknél az autóknál a szoftver módosításával nem érhető el a megkívánt határérték, az autós két lehetőség között választhat:
Valamelyik autógyártóhoz fordul. Azok megígérték, hogy ilyen kocsikat „vonzó áron, engedménnyel” cserélnek be másik autóra – akár használtra is
Euro 5 motoros kocsiknál van olyan, befecskendezéses eljárás, amellyel 270 mg alá lehet szorítani a szennyezést. A kormány úgy döntött: „elvárja” a gyártóktól, hogy az eljárással kapcsolatos munkák költségét viseljék. Azok közül kettő már kapásból közölte, hogy ezt nem vállalják.
Az Opel szerint ennek sem gazdaságossági, sem technológiai szempontból nem lenne értelme. Hasonlóan nyilatkozott a BMW, a többiek még tanulmányozzák a javaslatot, közölték. A VW állítólag hajlandó lenne az új katalizátorok költségének egy részét viselni.
Ugyancsak vitatott a kormány elképzelése, hogy a jövőben nem matricával, hanem a rendszám alapján ellenőrizzék, behajthat-e az adott kocsi szennyező dízelek számára tiltott övezetbe. Ez azt jelenti, hogy a központi nyilvántartásban kellene lekérdezni az egyes kocsik adatait, benne a motor kategóriájával.
A Német Környezetvédelem civilszervezet élésen bírálta a rendszabályokat, azt, hogy a kormány nem kötelezte az autógyárakat a különösen szennyező kocsik új szűrőberendezéssel való felszerelésére. Ugyancsak kritizálják, hogy a cserénél a gyáraktól használt kocsit is lehet venni, ami azt jelenti, hogy idősebb, 6a, 6b és 6c típusú motorokkal felszerelt kocsikat is lehet szerezni, amelyek ugyancsak erősen szennyeznek.
Sajtókommentárok szerint a kormány, röviddel a bajorországi, majd a hesseni tartományi választások előtt csak időt akart nyerni a felemás intézkedésekkel, amelyek semmit nem hoznak a környezetvédelemben
(Forrás: Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel)