Adóelőnyök és nyálminták: adakozás szilícium-völgyi módra

A Szilícium-völgy hatalmasságai az innovációtól remélik a globális éhínség és a szegénység megoldását. Az adakozás hatását és hatékonyságát is mérik. Mintha egy cég üzletvitelét szemlélnék. Új utakon az adakozás művészete. Hogy sikerült-e segíteni a rászorulókon, azt nyálmintákból is mérik!

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ma a legnagyobb készpénztartalékokkal rendelkező, több tízmilliárd dolláron csücsülő cégek nagy része a technológiai szektorból kerül ki. Itt is működik a vagyoni egyenlőtlenség, akárcsak a társadalomban az aránytalanság a néhány száznyi milliárdos és a köznép között: egyre kevesebb cégnél összpontosul egyre több pénz.

A tech-mogulok is belátták, hogy muszáj adakozniuk. Nemcsak a céges pénzekből, hanem magánvagyonukból is. Ha másért nem, azért, mert jót tesz a renoméjuknak. Amerikában az adakozást szinte előírja a moguletikett. Néhányuk még őszinte szándékkal szellemi lóerőt is fektet abba, hogy milyen területen hogyan ossza szét a pénzét.

Világmegváltás innovációval

A völgy értékrendszere többre tartja az innovációt, mint a pénzt magát, állítja a témának szentelt elemző cikkében a The New York Times. Az innováció élteti ezeket a kivételes elméket, akik sikerre visznek szoftvert, hardvert. A vagyon "csak" mellékterméke az eredményességnek. A Szilícium-völgy egész ethosza azon alapul, hogy a technológia képes a világ szinte minden problémáját megoldani. Legyen az termékgyártás, kommunikáció, klímaváltozás (a válasz a geoengineering), a technológia majd megold mindent. Az innováció még a szegénységet és a globális társadalom egyéb nagy bajait is orvosolni tudja.

Máshogy adakoznak tehát a technológia cégek krőzusai, mint a "régi vagyonok" képviselői, a Rockefellerek, a Carnegiek, a Fordok, a Guggenheimek. Zuckerberg és társaik az adat-vezérelt adakozásban hisznek.

A szilícium-völgyi adakozásban a sort ugye Bill Gates nyitotta 2000-ben, amikor Brüsszel trösztellenes, versenyjogi vizsgálódásainak tetőpontján bejelentette, hogy elosztja vagyonát, s 41,3 milliárd dollárt nyomott bele az újonnan létrehozott Bill and Melinda Gates Foundationbe.

Bill Gates Kép:Flickr

Gates talán még jobban odafigyel arra, hogy alapítványa révén kapcsolatokat ápoljon kormányzatokkal és lobbizzon a szabályozások megreformálásáért. De Gates "régi vagyonnak" (old money) számít a technológiai iparág mércéjével nézve. Az "új vagyon" képviselői, mint Mark Zuckerberg vagy a Facebook  társalapítója, Sean Parker nem a "vagyonok újraelosztásában" érdekeltek, mint a tegnap világjobbító milliárdosai, hanem az innováció általi világmegváltásban.

A szegénység és az éhezés nekik műszaki probléma, amire a saját szürkeállományuk és a technológia kínálhat megoldást.

Az egyik legnagyobb technológiai kockázati tőkealapnak számító Andreessen Horrowitz partnere, Marc Andreessen a Twitteren azt írta: "Az Airbnbnek köszönhetően ma mindenki bérbe adhatja az otthonát. Ezzel csökkennek a vagyoni különbségek." (Andreessen alapja az Airbnb egyik korai befektetője volt.)

Andreessen felesége, Laura Arrillaga-Andreessen a Stanford University-n tanít adakozást. Nemrég a Theranos nevű céget dicsérte, mint a profitérdek és a világjobbítás perfekt házasságát, a vállalat vezetőjét, Elizabeth Holmest pedig az altruista vállalkozó mintapéldájaként ünnepelte. A Theranos azzal villogott, hogy vértesztelő eszköze kimutat egy csomó betegséget az ujjbegyből vett vércseppekből. A baj csak az, hogy nem sokkal Andreessen feleségének dicsérete után a The Wall Street Journal címlapsztoriban kérdőjelezte meg a termék valódiságát, s az Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA) is két jelentést adott ki jó pár kételyt felvonultatva.

Ki hogyan ad?

  • A kiugróan sikeres szoftvercég, a Salesforce vezetője, a 4,1 milliárd dollárnyi vagyonnal bíró Marc Benioff 250 millió dollárt adott a San Francisco-i Gyerekkórháznak, amely egyúttal felvette a nevét. Cége az 1/1/1 modellt követi: pénzt oszt (ösztöndíjakat), az alkalmazottak az idejükkel önkénteskednek jótékonysági szervezeteknek, a cég pedig az erőforrásaiból is adakozik (felhőalapú szolgáltatást kapnak a kedvezményezettek). A rossz anyagi körülmények között működő San Francisco-i iskolák pénzt kapnak Beniofftól, aki az iskola vezetőire hagyja a döntés jogát, mire költik el az összeget.
  • Sean Parker, aki a Napsterből és a Facebookból szerezte vagyonát, 600 millió dollárt különített el jótékony célra. Adakozása kutatáscentrikus: a rák, a malária és a különféle allergiák gyógyításának gyógymódjaira szeretne rájönni, s ilyen irányú kutatások támogat. A The Wall Street Journalban közzétett manifesztójában lefitymálta a tradicionális adakozás világát és annak alapítványait mint "idejétmúlt intézményeket".
  • Mark Zuckerberg és felesége, Priscilla Chan 120 millió dollárt ajánlottak fel a San Francisco-i és környéki állami iskolák helyzetének javítására. A házaspárnak nagy ambíciói vannak az oktatás megreformálásáról is: The Primary School néven iskolát nyitnak, mely szegény családokban élő diákokat fog oktatni Palo Alto keleti részében.
Mark Zuckerberg kép:Flickr

Segítség vagy önérdek?

A tech-mogulok altruista tetszelgését illetően sokan úgy érzik, azzal, hogy a dúsgazdagok visszaadnak valamit a nagyobb közösségnek, az csak a jóvátétele annak, hogy túl sok pénzt vettek el -legális céges árbevétel formájában- a társadalomtól.

A másik kritika, amivel a szkeptikusok próbálják elvenni a glóriát az adakozó mogulok feje fölül, hogy cseppet sem olyan egyedi, hogy egy technológiai cég úgy lássa magát, szebb-jobb világot épít. Tulajdonképpen minden nagyvállalat úgy gondolja, hogy alaptevékenységével segíti egy jobb világ létrehozását. A WalMart áruházlánc például azt hangoztatja, hogy olcsó termékeivel az alsó középosztály megélhetési esélyeit segíti. (Az mindegy, hogy az alacsony árakkal sok vállalkozást lehetetlenít el.)

A szilícium-völgyi altruizmus elleni talán legnyomósabb érv, hogy a mogulok egy adókedvezményt lovagolnak meg. Ha eladják részesedésüket a cégükben, vagy tőzsdére viszik, s közvetlenül előtte nagy összeget ajánlanak fel jótékony célra, az után nem kell adózniuk. Ráadásul a tech-krőzusok adakozásai nem átláthatók, nincs elszámoltathatóság a rendszerben.

Az sem tetszik egyeseknek, hogy a dúsgazdag vállalkozók nem vették fel "ügyeik" közé az adóemelést. Míg Warren Buffett évek óta korteskedik amellett, hogy a felső tízezer -valójában csak 400-ra tehető az amerikai székhelyű milliárdosok száma- magasabb rátával adózzon jövedelme után, mint a jóval kevesebbet kereső átlagpolgár - a Szilícium-völgyben ez az idea nem talált támogatókra. (A ritka kivétel Reed Hastings, a Netflix alapítója, aki kijelentette nyilvánosan, hogy támogatja az elképzelést.)

A lelkesedés hiánya részben azzal indokolható, hogy a tech-vállalkozók feljogosítva érzik magukat az alacsony adózásra. Szerintük ők tudják a legjobban (nem pedig Washington és a Fehér Ház), hogyan osszák szét a vagyonukat a tágabb kör javára, ezért ha lehet, inkább nem fizetnének többet az államkasszába, hogy nagyobb szereplői legyenek a vagyonok állami szintű újraelosztásának.

Van aki azt hányja a szemükre, hogy ha éppen nem a kamerák és mikrofonok kereszttüzében vannak, bizony panaszkodnak az átlagemberekről. Tehát részben a szegényekről (is). Hogy nem elég fejlett a munkakészségeik, hogy nem hisznek az élethossziglan tartó tanulásban, hogy nem elég technológia-orientáltak.

Hatásfokmérés

Ha elszámoltathatóság talán nincs is a külső szemlélők felé, de a hatás tekintetében igenis van. Sőt ebben brillírozik igazán az adakozó milliárdosok új generációja.

Kép: Flickr

A Szilícium-völgyben már úgynevezett "impact investment" cégek is vannak, melyek feladata, hogy mérjék, milyen területen érdemes adakozni, hol kecsegtet a legnagyobb hatásfokú javulás. Világmegváltó célokat társítanak a profitérdekkel. Legyen az a malária elleni küzdelem Afrikában ablakra szerelhető hálók szétosztogatásával? Vagy az ivóvíz-előállító gépek terjesztése ott, ahol nincs csatornahálózat? A cégek azt is mérik, hogy a kiosztott pénz milyen pozitív hatást okozott az adott közösségben.

A startup cégek ökoszisztémájában gyakori kifejezés a "scalability". Hogy amikor egy app nagyon bejön, képes-e e cég pillanatok alatt felturbózni, feldagasztani a működését, a kapacitásait, hogy elbírja az óriási piaci keresletet? Az adakozásban ugyanezt a scalability-t hajhásszák. A Give Directly kifinomult mérésekkel követi nyomon, milyen hatásfokkal működik a támogatás, s érdemes-e növelni.

Afrikában például nyálmintát vesznek a faluk lakóitól: ha a hidrokortizonszint csökkent a nyálukban ahhoz képest, mint amikor a támogatás elkezdődött, akkor sikeres a program. Javult a közérzetük és a boldogságérzetük. A hidrokortizont -más néven kortizolt- olyan glükokortikoid, amit a mellékvese termel. A glükökortikoidok gyulladáscsökkentő és antiallergiás hatásúak.

Forrás: The New York Times

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo