Nem megnyerni nehéz egy pályázatot...

Aki a pályázati kiírásban vállaltakat nem tudja teljesíteni, és ez az ellenőrzésen derül ki, az súlyos következményekkel számolhat. Nemcsak a kiutalt támogatást és annak időarányos kamatait kell megfizetnie, hanem akár öt évre ki is tiltható a pályázati rendszerből. Ki a hibás ezért? A felkészületlen pályázók, vagy maga a rendszer túl szigorú, netán túl bonyolult? A válasz nézőpont kérdése.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Csak azoknak érdemes uniós forrásra pályázniuk, akik a tervezett projektet a remélt támogatás nélkül is képesek lennének megvalósítani. Így nem okoz különösebb csalódást, ha mégsem nyernek, viszont kellemes meglepetés, ha igen - vallják a pályázati tanácsadók. A másik, szintén gyakran hangoztatott alapigazság, hogy nem megnyerni nehéz egy pályázatot, hanem a szigorú ellenőrzések mellett az előírások és vállalások szerint megvalósítani. A nyertes ugyanis kettős terhet visel: a nemzeti és a közösségi szervek is vizsgálhatják. És erre már attól a naptól fogva számíthat, ahogy a kezében tartja a dokumentáció beérkezéséről szóló visszaigazolást, majd a projekt lebonyolításának minden szakaszában, egészen 2013. december 31-éig, az uniós költségvetési periódus végéig.

Elnyert, de fel nem vett pénzek
Március 31-én járt le a 2004 és 2006 között megítélt uniós gazdaságfejlesztési támogatásokkal megvalósuló beruházások beszámolói, illetve költségeket igazoló számlái benyújtásának a határideje. Mint azt a Magyar Gazdaságfejlesztési Zrt. vezérigazgatója az InfoRádiónak nyilatkozva április végén elmondta: több mint ezer pályázó nem adta be határidőig a dokumentumokat.

Ormosy Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség július 31-éig még lehetővé teszi, hogy a kedvezményezettek elfogadható egyéni indoklás benyújtásával hozzájuthassanak az elnyert pénzükhöz, ezt követően azonban már nincs mód a számlák befogadására.

A pályázók mulasztása miatt lehet, hogy Magyarországnak 20 milliárd forint feletti összeget kell majd visszafizetnie az uniós kasszába.
Egy nyertes pályázat legalább négy szűrőn megy át élettartama alatt. A többszörös hazai szűrő és a pályázókat szemmel tartó brüsszeli eurokraták miatt nemigen lehet észrevétlenül ügyeskedni, sőt a mechanizmus könyörtelen azokkal szemben is, akik nem tudatosan követnek el hibákat. Aki a tervezett fejlesztést nem igazán gondolta végig, illetve aki a pályázati kiírásban vállaltakat mégsem tudja teljesíteni, és ez az ellenőrzésen derül ki, súlyos következményekkel számolhat. Nemcsak a kiutalt támogatást kell visszafizetnie és annak időarányos kamatait, hanem akár öt évre ki is tiltható a pályázati rendszerből.

Van mire figyelni

A vállalkozások körében egyik legnépszerűbb pályázatot írták ki április végén: a HEFOP 3.4.1-08/1 jelű, Munkahelyi képzések támogatása címűt. Egy vállalkozás legalább 1 millió, de akár 50 millió forint vissza nem térítendő támogatást is kaphat. Ideális esetben csupán a képzési költségek 10-20 százalékát kell a vállalkozásnak kifizetnie, és a többi uniós forrásokból fedezhető. Amit persze úgy is fogalmazhattunk volna, hogy a költségek 10-20 százalékával minimum rendelkeznie kell, és mivel mint minden pályázat, ez is utólagos finanszírozású, lényegében a megvalósítás költségeinek teljes egészét meg kell tudni előlegeznie addig, amíg a teljesítést számlákkal igazolni tudja, és erre megtörténik a támogatás kifizetése. (Rendszerint hónapos csúszással.) Ráadásul csak olyan képzésre használható fel a támogatás, amely akkreditált, vagy akkreditált intézményben folyik, és az országos képzési jegyzékben szerepel. A pályázati kiírás részletezi a támogatott képzések körét is, és pályázni csak olyan képzéssel lehet, amelynek célja, tartalma egyezik a felsoroltak valamelyikével.

A lényeg, hogy minden pályázatnál a kiírásban nagyon konkrétan szerepel a cél, tehát akinek a tervezett projektje abba nem fér bele, az ne próbálja meg úgy alakítgatni, hogy mégiscsak beleférjen, hanem keressen tovább a pályázatok között. S az olyan szokásos feltételek mellett, mint hogy a pályázó nem lehet veszteséges vállalkozás, továbbá nem lehet köztartozása, megnyert, de igénybe nem vett korábbi pályázata, és így tovább, a képzéseken a pályázatot benyújtani jogosult vállalkozásnak kizárólag azok a munkavállalói jogosultak részt venni, akiket a pályázó a pályázat benyújtásának időpontjában határozatlan idejű munkaviszonyról szóló szerződéssel foglalkoztat. Jogosult részt venni továbbá a segítő családtag és a vállalkozás vezető tisztségviselője.

Ha valaki a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján (www.nfu.hu) keresgéli a céljának megfelelő pályázatot, a következő figyelmeztetéssel szembesül: "Figyelem! Minden esetben olvassa el figyelmesen a pályázati útmutatót, mert a pályázók körére vonatkozó további korlátozások minden pályázat esetében fennállhatnak!"

Szelektálni pedig kell?

Szinte nincs olyan, a pályázatokkal kapcsolatos fórum, ahol ne hangoznék el: "Találtam a tervezett fejlesztéssel azonos célú kiírást. A vállalkozásom paraméterei is megfelelnek a kiírásnak. De hogy mernék a jelenlegi gazdasági helyzetben 30-40 százalékos éves árbevétel-növekedést bevállalni, amikor a recesszió miatt a szinten tartás érdekében szeretnék beruházni?"

A pályázatot kiíró hivatalok álláspontja az, hogy a jövedelmezőségi elvárás megfelelő szelekciós szempont a versenyképes, fejlődni tudók és akarók kiválasztásához. Természetesen jó volna másoknak is segítséget nyújtani, de mivel a rendelkezésre álló keret - egy-egy konkrét pályázat esetén 3-4-5 milliárd forint osztható szét - szinte mindig kevesebb, mint amennyire igény lenne, szükség van egy ilyen előszűrésre.

Visszatérve a pályázat során várható ellenőrzéshez, gondoljuk végig magát a folyamatot! Miután a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjainak megvalósítását irányító hatóságok meghozzák a vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről szóló döntést, az úgynevezett közreműködő szervezetek (ksz), amelyek a hatóságok és a pályázók közötti interfész szerepét töltik be, kipostázzák a határozatot és - kedvező esetben - a támogatási szerződést.

A szerződés sok eljárási pontot rögzít, többek között az előrehaladáshoz fűződő kifizetések rendjét. A kedvezményezettnek ekkor általában 15 nap áll a rendelkezésére, hogy ezt megvizsgálja, és ha elfogadja a támogatás feltételeit, cégszerűen alá kell írnia a szerződést (annak minden oldalát), és vissza kell küldenie a hatóság példányát. Ezután nekifoghat a projekt végrehajtásának, persze, ha - saját felelősségére - ezt még nem tette volna meg rögtön a pályázat befogadását követő napon.

Nyomon követés, kifizetés, ellenőrzés

A projekt elindítása után a hatóságok egy pályázóval három kontextusban foglalkoznak: a nyomon követés, a kifizetés és az ellenőrzés miatt.

A nyomon követés alatt a ksz-ek a projekt-előrehaladási jelentések vizsgálatát értik, amelyeket főszabályként negyedévente kell a pályázónak összeállítania. A pár oldalas formanyomtatványban arról várnak tőle nyilatkozatot, hogy történt-e bármiféle eltérés időben vagy tartalomban a tervekhez képest, kitérve a pályázat értékelésére alkalmazott mutatószámok alakulására, a felmerült költségekre. Az előrehaladási jelentés nemcsak ellenőrzési, hanem inkább szakmai szempontú dokumentum, de persze önellenőrzési célja is van. Ettől függetlenül a kifizetések előfeltétele a jelentés jóváhagyása.

A kifizetésigénylési dokumentáció - azaz a számlák, tervezői és vállalkozási szerződések, költségösszesítők - benyújtása időben főként a projekt végrehajtásához igazodik, és nem az előrehaladási jelentésekhez. A kedvezményezett a beruházás befejezését követően 120 napon belül köteles a ksz-nek beküldeni a megvalósulást tanúsító, bizonylatokkal és hatósági engedélyekkel alátámasztott pénzügyi beszámolót. Ezt követően nemcsak az - általában kikötött - ötéves üzemeltetési periódus lejártáig, hanem 2013. december 31-éig meg kell őriznie - ha lehet, elkülönítetten - minden, a projekttel kapcsolatos dokumentumot.

A pályázatokat három szinten ellenőrzik, és ezekből az első kettő a tagállamok hatáskörébe tartozik. Elsősorban a pályáztatást lebonyolító ksz-eknek kell meggyőződniük a vállalt teljesítések megtörténtéről. Ebbéli kötelezettségüknek előzetes, közbenső és utólagos, dokumentumalapú vagy helyszíni ellenőrzésekkel tesznek eleget.

Előtte, alatta, utána

Az előzetes kontroll előfordulhat a támogatási döntés megszületése vagy a szerződéskötés előtt is. Ezek a pályázat műszaki tartalmára, a vállalt teljesítmények megalapozottságára vagy a pénzügyi háttérre vonatkoznak. Egyéb feltételekre kitérő vizsgálatok csak nagyobb összegű támogatásoknál jellemzők.

A támogatási szerződés megkötése után azonban joggal lehet számítani a ksz-ek munkatársainak - akár többszöri - látogatására. Ők a szubvenció felhasználásának és a projekt előrehaladásának, a tervezett ütemezésnek és a tényleges realizálásnak az összhangjára, a fedezetek meglétére és a tulajdoni viszonyok változására kíváncsiak.

A beruházás befejezését követően a beküldött pénzügyi beszámoló valóságtartalmát szintén bármikor ellenőrizhetik. És végül úgynevezett projektlezáró ellenőrzésen esik át a pályázó az ötéves működtetést követő végelszámoláskor, a záró jegyzőkönyv aláírása előtt.

Időközben a támogatások felhasználása közvetett kontroll alatt is áll. A második szinten a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, valamint a kiíró minisztériumok belső ellenőrei vannak. Ezeknek kötelességük éves tervek alapján a felhasznált források legalább öt százalékára kiterjedően megszondázni a pályázati intézményrendszert, a társfinanszírozás miatt pedig az Állami Számvevőszék is különös figyelmet szentel e területnek.

Végül az Európai Bizottság egyes szervei, az EU csalásellenes hivatala, valamint az Európai Számvevőszék még egyszer végigköveti a vissza nem térítendő eurók útját. A magasabb szintekről azonban lényegesen kisebb az ellenőrzés valószínűsége.


Megjelent a Piac és Profit Magazin júniusi számában.

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo