Az a tagország, mely nem tartja be az uniós előírásokat, lemarad. A támogatások elnyerésének alapvető sikere, hogy a pályázatok a valóságot tartalmazzák - hangsúlyozta Lothar Zeller, a Jaspers (EU regionális támogatási szervezete) képviseletében a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KIKSZ) által szervezett nemzetközi tanácskozáson. Ugyanakkor megítélése szerint Magyarország a támogatások fogadására és a pályázatok elkészítésére, a régió országaival összehasonlítva, megfelelően felkészült. Az egynapos, zártkörű szakmai szemináriumon Kende Gábor a KIKSZ vezetője a brüsszeli pályázati elvárások ismeretére hívta fel a figyelmet, mely az érdekérvényesítés alapja.
A tanácskozás résztvevői, hazai kormányzati szervek, ügynökségek, pályázati kedvezményezettek képviselői, gazdasági szereplők, építők, valamint az Európai Unió közlekedésfejlesztési illetékesei az uniós források felhasználásával kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat vitatták meg, az EU értékelési szempontjaitól kezdve az ellenőrzésen át a közbeszerzéssel és a környezetvédelemmel összefüggő témákig. Elhangzottak a projektek bizottsági értékelése során felmerülő leggyakoribb rizikófaktorok, így például a költségek hibás felmérése, a stratégiai megalapozottság hiánya, vagy a környezeti hatásvizsgálati eljárásokkal kapcsolatos esetleges problémák.
A tanácskozáson számos külföldi, gyakorlati tapasztalatot elemeztek, mely Magyarország számára is tanulságul szolgálhat. Például az uniós támogatások spanyol és görög felhasználási módjait, hogyan lett az EU görög "fenegyerekéből" a kezdeti gondok után egy dinamikusan fejlődő ország.
Megfelelő gazdaságpolitika kell
Magyarország 2007 és 2013 között 25,3 milliárd euró közösségi forrásra jogosult. Burány Sándor a MEH államtitkára elmondta, a Közlekedési Operatív Program az Új Magyar Fejlesztési Terv legnagyobb pénzügyi kerete. Ebből 72 kiemelt közlekedési projekt megvalósítása 2008-2009-ben megkezdődik. Megépül egyebek mellett az M7 autópálya teljes szakasza és az M0 körgyűrű, 300 km gyorsforgalmi út, 500 km vasúti pálya, megújul Debrecen, Miskolc és Szeged villamosközlekedése, valamint minden korábbinál jelentősebb kerékpárút fejlesztés indul. Ez utóbbira éppen ebben a hónapban írtak ki pályázatot 14 milliárd forintos kerettel.
A tanácskozáson ugyanakkor Pogátsa Zoltán az MTA kutatója figyelmeztetett, hogy az uniós pénzek nem helyettesítik a gazdaságpolitikát. A második Nemzeti Fejlesztési Terv (ÚMFT) nagyon jó minőségű, de ha nem kapcsolódik hozzá megfelelő gazdaságpolitika, a siker elmarad.