Most közlekedésfejlesztést oktattak

Magyarország az uniós támogatások fogadására és a pályázatok elkészítésére, a régió országaival összehasonlítva, megfelelően felkészült.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az a tagország, mely nem tartja be az uniós előírásokat, lemarad. A támogatások elnyerésének alapvető sikere, hogy a pályázatok a valóságot tartalmazzák - hangsúlyozta Lothar Zeller, a Jaspers (EU regionális támogatási szervezete) képviseletében a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KIKSZ) által szervezett nemzetközi tanácskozáson. Ugyanakkor megítélése szerint Magyarország a támogatások fogadására és a pályázatok elkészítésére, a régió országaival összehasonlítva, megfelelően felkészült. Az egynapos, zártkörű szakmai szemináriumon Kende Gábor a KIKSZ vezetője a brüsszeli pályázati elvárások ismeretére hívta fel a figyelmet, mely az érdekérvényesítés alapja.

A tanácskozás résztvevői, hazai kormányzati szervek, ügynökségek, pályázati kedvezményezettek képviselői, gazdasági szereplők, építők, valamint az Európai Unió közlekedésfejlesztési illetékesei az uniós források felhasználásával kapcsolatos gyakorlati tudnivalókat vitatták meg, az EU értékelési szempontjaitól kezdve az ellenőrzésen át a közbeszerzéssel és a környezetvédelemmel összefüggő témákig. Elhangzottak a projektek bizottsági értékelése során felmerülő leggyakoribb rizikófaktorok, így például a költségek hibás felmérése, a stratégiai megalapozottság hiánya, vagy a környezeti hatásvizsgálati eljárásokkal kapcsolatos esetleges problémák.

A tanácskozáson számos külföldi, gyakorlati tapasztalatot elemeztek, mely Magyarország számára is tanulságul szolgálhat. Például az uniós támogatások spanyol és görög felhasználási módjait, hogyan lett az EU görög "fenegyerekéből" a kezdeti gondok után egy dinamikusan fejlődő ország.

Megfelelő gazdaságpolitika kell

Magyarország 2007 és 2013 között 25,3 milliárd euró közösségi forrásra jogosult. Burány Sándor a MEH államtitkára elmondta, a Közlekedési Operatív Program az Új Magyar Fejlesztési Terv legnagyobb pénzügyi kerete. Ebből 72 kiemelt közlekedési projekt megvalósítása 2008-2009-ben megkezdődik. Megépül egyebek mellett az M7 autópálya teljes szakasza és az M0 körgyűrű, 300 km gyorsforgalmi út, 500 km vasúti pálya, megújul Debrecen, Miskolc és Szeged villamosközlekedése, valamint minden korábbinál jelentősebb kerékpárút fejlesztés indul. Ez utóbbira éppen ebben a hónapban írtak ki pályázatot 14 milliárd forintos kerettel.

A tanácskozáson ugyanakkor Pogátsa Zoltán az MTA kutatója figyelmeztetett, hogy az uniós pénzek nem helyettesítik a gazdaságpolitikát. A második Nemzeti Fejlesztési Terv (ÚMFT) nagyon jó minőségű, de ha nem kapcsolódik hozzá megfelelő gazdaságpolitika, a siker elmarad.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo