Mégse kezdődhet meg a kórházak magánosítása

Hétfőn az Alkotmánybíróság úgy döntött, hogy nem felelt meg a jogszabályoknak néhány hónapja az úgynevezett kózháztörvény parlamenti elfogadásának a módja. A törvény hatályon kívül helyezésének tehát semmi köze a benne foglaltakhoz, viszont egy eljárási hiba miatt mégse kezdődhet meg a legkritikusabb helyzetben lévő egészségügyi intézményeknek, a kórházaknak a privatizációja. Kinek jó ez?

Mint emlékezetes Mádl Ferenc köztársasági elnök néhány hónapja a kórháztörvényt aláírás előtt újragondolásra visszautalta az országgyűléshez, ám a képviselők még aznap újra szavaztak, és kormánypárti többséggel útjára bocsátották. Most ezt kifogásolta meg az Alkotmánybíróság, és helyezte hatályon kívül azt a jogszabályt, ami lehetővé tette volna a kórházak magánosítását. No, nem mintha tömeges befektetőkre lehetett volna számítani, de valami kevés mégiscsak megindulhatott volna az egészségügyi reformfolyamatban.

A kórháztörvény hatályon kívül helyezésének sokan örülnek. Mindazok, akik félnek a változásoktól, féltik állásaikat és privilégiumaikat – jól tudják, miről beszélek –, és mindazok, akik újra elhitték vagy az elmúlt tizenkét év nem volt elég arra, hogy átértékeljék a szocialista politikai gazdaságtanban tanultakat, miszerint a tőke csak harácsolhat. Igen, a tőke természete valóban a megtérülés, de ahogy Churcill is mondta annak idején, amíg nincs jobb, a kapitalista demokráciát kell elfogadni rendező elvként.

Mielőtt azonban nagyon elragadtatnánk magunkat, és a globalizációról meg a multik felelősségtudatos magatartáról kezdenénk el filozófálni, térjünk vissza a magyar egészségügyhöz. Medgyessy Péter miniszterelnök éppen a minap jelentette ki egy tévéintejúban nem először, hogy kormánya végre fogja hajtani a rendszerváltás óta halogatott egészségügyi reformot. A tárca vezetője, Kökény Mihány pedig egyebek között lapunknak adott interjújában is leszögezte, és most az alkotmánybírósági döntés kapcsán ismét elmondta, hogy szakmailag jónak tartja a kórháztörvényt, s bár az egészségügyi reform egy folyamat, és nem egyetlen nagy döntés nyomán következik be, végig kell vinni, és ebben nagyon számítanak a magántőkére, az üzleti szektorra. Mert lehet persze rosszul sikerült magánosításról szóló külföldi példákkal riogatni, és honi eseteket is felkutathatunk, ahol a magántőke nem hozta meg a várt eredményt. De sokkal több olyan példa sorolható kapásból, amikor a hatékonyság javulása következtében javultak a “tárgyi és személyi feltételek”, és összességében sokkal jobb lett a szolgáltatás színvonala. Igen, az egészségügyben is! Emlékezzünk csak vissza, milyen viták kísérték egy évtizeddel ezelőtt a műveseállomások üzleti alapon történő létrehozását, vagy a körzeti orvosi praxisok funkcionális privatizálását. És az eredmény megnyugtató.

A kórházszövetség és az orvosi kamara már jelezte, hogy a törvény újratárgyaláskor őket is hallgassák meg! Amit a társadalom többsége jogos kívánságnak tart. Tessék mondani! Nem tetszettek még találkozni olyan orvossal, akinek a magánrendelőjében a kórházi eszközöket látták viszont? Vagy aki egy-egy komolyabb, műszeres kivizsgálásra az állami pénzből működtetett munkahelyére hívta be önöket, ám a vizsgálat eredményét már a magánrendelőjében közölte? És ha igen, amiben biztos vagyok, akkor elhiszik, hogy az ilyen mértékben ellenérdekelt kórházi személyzet majd amelett fog kardoskodni, hogy jöjjön csak a fegyelmet, hatékonyságot megkövetelő új tulajdonos?! Nem, inkább némi szakmai gőggel azt hangsúlyozza, hogy az új tulajdonos majd beleszól a gyógyítás mikéntjébe, és költségcsökkentés címén nem engedélyez szükséges vizsgálatokat, gyógyszereket. Csakhogy ez nagyon rövid távú szemlélet lenne, bármilyen új tulajdonostól, hiszen ha nem gyógyulnak meg nála a betegek, ha nem kapnak megfelelő ellátást, előbb-utóbb senki nem vágyik az adott kórházba, és nem lesz kin spórolnia…

Kár, hogy az Alkotmánybíróság – biztosan a jogszabályoknak megfelelően, ezt senki nem kérdőjelezi meg – de egy olyan döntést hozott, vagy volt kénytelen hozni, ami nem előre visz, hanem vissza, legalább egy fél évvel, a kórháztörvényt előkészítő vitáig. Vélhetően a téli szünet után újra napirendre tűzi a törvényt a parlament (bár vannak olyan információink, hogy nem terjeszti elő újra a kormány), a politikusok pedig – a szakmai érveket lesöpörve, meg sem hallgatva – megint jól egymásnak esnek, és némi késéssel ugyan, de újra elfogadják, a talán kicsit felpuhított törvényt. Ami természetesen önmagában nem hoz megoldást az egészségügy rendkívül összetett és szövevényes gondjaira, nem oldja fel azonnal a kevés pénzből való mértéktelen pazarlás ellentmondását;de legalább egy kicsit javathatna rajta.

Kökény Mihály nyilatkozata a Piac és Profitnak

Ön mit gondol?

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo