Az innováció egy képesség

Az innováció napjainkban nemcsak a technikai újítást jelenti, hanem egy képességet és szemléletet, amely az üzletileg sikeres vállalkozás minden szintjén jelen van.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

A kreativitás hozza elő az innovációt, ami elengedhetetlen az új üzleti koncepciók, folyamatok, termékek kialakulásához. Az innováció hajtja a növekedést, az új piacok létrejöttét, és életet lehel egy iparágba.

Az üzleti környezetben számtalan újdonság van, így az innováció is új értelmezést nyert. Míg korábban főképpen a technológiai fejlesztést értettük a szó alatt, ma a kreatív szemléletet és az újításra való hajlamot jelenti, amely tulajdonságok az élet minden területén és a vállalat minden szintjén fontos szerepet játszanak. Az irányítók felelőssége például az, hogy munkatársaik kreatívan oldják meg a feladatokat, és így a vállalat egészére jellemző legyen az innovatív gondolkodás. A részvényesek, az alkalmazottak és a vásárlók arra számítanak, hogy a vezetők egészséges és innovatív munkakörnyezetet teremtenek. Ez tölti meg minden szempontból tartalommal a cégmárkát, a vállalat termékét és szolgáltatását, valamint fémjelzi a cégkultúrát.

„Az innováció a hiten és szenvedélyen alapszik, amely nekihajt bennünket az üzlet óceánjának, hogy foggal-körömmel megszerezzük az Eldorádó minden kincsét, magunknak, családunknak, közösségünknek.” (Fodor Zoltán, a Magyar Üzletfejlesztési Társaság elnöke)
A gyorsan alakuló üzleti környezetben a kreativitás és az innováció a siker előfeltétele, és lehet, hogy a túlélésnek is a záloga, amennyiben elfogadjuk azt, hogy ezek ma a legfontosabb értékek egy cégben, amely a versenyelőnyét szeretné megőrizni, vagy kialakítani. Világszerte az üzleti szereplők egyik legnagyobb kihívásává és céljává vált, hogy a két tulajdonságot a cégkultúra szerves részévé tegyék. Ez nem azt jelenti, hogy a lineáris gondolkodás, az elemzések már nem fontosak, ám már nem elégségesek a globális világban a talpon maradáshoz.
Magyar Innovációs Index
Nyár elején indult útjára az INNDEX, amelynek célja, hogy ráirányítsa a figyelmet az innovációra, elismerje az innovációban élenjáró cégeket, és bemutassa üzleti célú innovációikat. Az objektív és szubjektív mutatókat tartalmazó index az innovációban „jegyzett” cégek innovációs értékének változását – tevékenységének, fejlesztéseinek hatását – jelzi. Az átlagának változása mutathatja a magyar innováció alakulását. A listán szereplő cégek száma folyamatosan bővül. Itt olvashat róla bővebben.
A jövőkutatók úgy látják: a szervezeteknek nagyobb hangsúlyt kell helyezniük a jobb agyfélteke funkcióira is, a nagyléptékben való látásmódra, az intuícióra és a koncepcióalkotás képességére. A 21. század sikeres vállalatvezetőinek ezek a legfontosabb ismérvei. Ők azok, akik új módon érzékelik a világot, fel tudják tárni a megbúvó üzeneteket, megteremteni a kapcsolatot a látszólag távolálló jelenségekkel, ráéreznek a fontos kérdésekre, és nem csupán felteszik azokat, hanem megtalálják az új megoldásokat.

Ha az állandóan változó piaci igényekre friss válaszokat tudunk adni, és képesek vagyunk ezek alapján új termékeket, szolgáltatásokat létrehozni, esélyünk lesz a sikerre.

(A törvény változásával a kisvállalkozásokat is terheli az innovációs járulék! Itt olvashat erről.)

Hiányzó ötletek
Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának (SZTNH) elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról, hogy a magyar gazdaság 230-240 ezer vállalkozásából milyen csekély azon cégek száma, amelyek az utolsó két-három évben önerőből hajtottak végre technológiai vagy szervezési innovációt, és bővítették a termékpalettájukat. Ezek az adatok mutatják ugyanis az innovációt. „Magyarországon azt kellene célnak kitűzni, hogy az innovatív cégek száma kétévente megduplázódjon. Ehhez intenzív motivációs rendszer, adóösztönzők, stabil szabályozás, illetve vállalkozói döntéshozatali kultúra szükséges” – mondta a szakember.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo