A dinnyepokolba vezető út

Idén már nem kell beszélnünk a nyugdíjak megmentéséről, szó se essék az egyszeri, nagyarányú adócsökkentésről, vagy a kis- és középvállalati szektor megsegítéséről, hallgassunk mélyen az IMF ellen folytatott szabadságharcunkról. Itt, és most csak beszéljünk a dinnyéről. 2012 nyara bizony a dinnyéről szólt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mert a dinnye jó, a dinnye finom, a dinnyét mindenki szereti, ha dinnye szociális lény lenne, minden társaság középpontja lenne, a dinnye a gyümölcsök Madonnája, a termények pufi kis királynője. A dinnyével nem lehet lukra futni, a dinnyéből nem származhat kommunikációs katasztrófa, a dinnye az a tökéletes országmarketing- és népszerűségnövelő meg bázisépítő stratégia, valamint GDP-növelő tényező, fogyasztásösztönző, a tökéletes választás nna.

Valami ilyesmi futhatott át Budai Gyula (elszámoltatóból lett vidékfejlesztési államtitkár) gondolatain, amikor kipattant a fejéből az ötlet, nosza, mentsük meg a magyar dinnyetermelőket, egyeztessünk a gonosz multikkal, és adjuk egységes áron a dinnyét, persze nem túl drágán, de ne is túl olcsón. Így a káposzta, akarom mondani a dinnye is megmarad, illetve nem marad meg, hanem a magyar fogyasztó gyomrába vándorol egészséges étrend-kiegészítőként, a kecske, azaz a magyar dinnyetermelő is jóllakik, a gonosz multi a magyar nemzet barátja lesz, Budai Gyula pedig a dinnyeszektor megmentője, aki hatástalanította a dinnyebombát, aki elhárította az annalesekbe méltán bekerült nagy dinnyeválságot. Persze, ahogy ez már lenni szokott az uborkaszezon kellős közepén, a médiumok - élen a közszolgálati televízióval - egymást túllicitáló interjúkban adták hírül, hogy a VM megállapodott a kereskedőkkel és a termelőkkel, hogy bizony 99 forint lesz a dinnye kilója az áruházakban, és punktum, és bizony mondom néktek, jó lesz. Persze nyilatkozik a kormányzati dinnyebiztos, meg a Dinnyementők Szövetsége, az Év Dinnyeszépe és persze az áruházláncok, meg a termelők, akik végre örülnek, hogy tisztességes árat kapnak még a pudvás dinnyéért is, és nem kell saját maguknak költségesen, arcuk verítékivel öntözve kivinni a piacra. (Itt olvashatja a történet hátterét részletesebben.)

 


Kép:sxc

Eddig tart a mese, és itt kezdődik el a kommunikációs pokoljárás, mert az senkinek, egyetlen multicégnek, minisztériumi kommunikáció szakosnak, termelőnek, érdekképviseletnek, jogásznak, közgazdásznak, az ügy egyetlen szereplőjének, de még Budai Gyulának sem jutott eszébe, hogy ezzel a lépéssel durván beletenyerelnek a szabad versenybe. Abba a szabad versenybe, amely minden előnyével és hátrányával együtt az Európai Unió egyik legfontosabb alapértéke, de nemcsak az EU, hanem a globális világgazdaság egyik legfontosabb alappillére (kellene, hogy legyen). A szabad verseny eszménye mellett azonban Budai & Co. még egy alapvető tényezőt hagy figyelmen kívül a dinnyére épülő gazdasági táplálékláncból. A fogyasztót. Azt a fogyasztót, akinek nagyon nem mindegy, hogy a dinnye kilója nem 69 forint, hanem 99, viszont aki végül mindig megfizeti az ostobaság árát. És ment a feljelentés a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely, tetszik, nem tetszik, vizsgálatot indított kartellügyben. Persze a „dinnyekartell" már a feljelentés hírére összeomlott.

"A hazudozás, a fogyasztók arcpirító, égbekiáltó semmibevétele az, ami a dinnyebotrányt dagasztotta"

Persze jöttek a reakciók: mert hát a szereplők meg lettek döbbentve, de alaposan. Budai Gyula kijelenti, hogy nem kartellezett, majd hogy mégis, de nem érdekli, és különben is, miért nem hagyják, hogy megmentse a magyar termelőket. Meg az érdek-képviseleti elnök, aki a dinnyementő akcióban széles mosollyal pózolt a 99 forintos tábla mellett, megdöbben, hogy náluk is körülnézne a GVH. Mer, hogy milyen alapon?! Meg a multik, akiknek aztán tapasztalatból tudni kellett volna, hogy ha a magyar kiskereskedelmi forgalom túlnyomó részét adó áruházláncok megegyeznek egy termék árában, az bizony nemhogy versenykorlátozás, hanem akkora kartell, mint ide Lacháza, akkora, de akkora kartell, hogy az OPEC sírva jön a receptért. Meg a termelő, hogy neki miért nem akarnak annyit fizetni a dinnyéért, amennyit szeretne.

Az egész szánalmas történetben talán az a legrosszabb, hogy tényleg jót akartak. A valóban nehéz helyzetben lévő ágazatot (hogy miért a dinnye a magyar mezőgazdaság állatorvosi lova, az sokat látott, tiszai gumipitypangon edződött, alföldi rizsen nevelt mezőgazdászokból is cifra kifejezéseket vált ki) szerették volna megsegíteni, persze a mi, azaz a fogyasztók költségén, de ez a szereplők szempontjából irreleváns. A végrehajtás dilettáns módja, az ostoba pózolás a médiumoknak, a tények tagadása, elferdítése, a hazudozás, a fogyasztók arcpirító, égbekiáltó semmibevétele az, ami a dinnyebotrányt dagasztotta, és dagasztja is még egy darabig, és ezzel a szereplők éppen azt érik-érték el, hogy az ágazat helyzetén nem lehet majd érdemben változtatni. Hiszen ki lenne képes kiállni ezek után a kamerák elé és a dinnyetermelők megsegítéséért kampányolni? Értelmes, szakmailag megalapozott javaslatokat tenni? És egyáltalán: jövőre ki fogja a dinnyetermelőket megmenteni, miután idén már ilyen jó alaposan megmentették őket?

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo